moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ZLOT 2014: egzamin lotników

Za sterami samolotów i śmigłowców usiądą dowódcy skrzydeł, baz, eskadr i grup działań lotniczych. Kilkudziesięciu najważniejszych pilotów będzie musiało zdać egzamin z pilotażu, umiejętności bojowych i znajomości przepisów lotniczych. W Krzesinach rozpoczyna się dziś trzydniowy sprawdzian „ZLOT 2014”.


Dla pilotów wojskowych to najważniejszy moment w roku. Na „Zlot 2014” przyjechali do Krzesiw lotnicy z sił powietrznych, wojsk lądowych i marynarki wojennej. – Kurs szkoleniowo-metodyczny ma dla nas szczególne znaczenie. Biorą w nim udział dowódcy różnego szczebla, a to właśnie oni decydują o kształcie szkolenia i procedurach, które obowiązują pilotów – mówi gen. broni pil. Lech Majewski, Dowódca Generalny RSZ.

Egzamin elity

Piloci co roku zdają egzamin, żeby potwierdzić poziom swoich kompetencji. – Umiejętności i wiedzę specjalistyczną pilotów oceni powołana komisja. Weryfikowana będzie znajomość prawa lotniczego, zasad planowania i monitorowania procedur operacyjnych, nawigacji ogólnej i radionawigacji, łączności i eksploatacji statków powietrznych – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

W składzie komisji oceniającej jest 25 specjalistów. Przewodniczy im gen. dyw. pil. Jan Śliwka.

Podczas zlotu piloci będą rozwiązywać testy teoretyczne m.in. z prawa lotniczego i budowy maszyn, ale też zaprezentują swoje umiejętności pilotażowe i bojowe w powietrzu. Na niebie zobaczyć będzie można kilkadziesiąt różnego rodzaju maszyn. Samoloty: F-16, MiG-29, Su-22, Hercules C-130, Casa C-295M, TS-11 Iskra, PZL-130 Orlik oraz śmigłowce: Mi-24, W-3 Sokół, Mi-8/17.

Podczas części praktycznej lotnicy będą musieli wykonać różnego rodzaju zadania. Piloci MiG-29 będą musieli przechwycić w powietrzu intruza, a później zmusić go do opuszczenia wyznaczonej przestrzeni, lotnicy siedzący za sterami F-16 sprawdzą się podczas wykonywania procedury „sweep” czyli tzw. wymiatania (oczyszczanie przestrzeni powietrznej z samolotów przeciwnika), a śmigłowce Mi-24 i samoloty Su-22 ostrzelają cele na poligonie w Nadarzycach.

Latać bezpieczniej

Podczas kursu odbędzie się też szkolenie metodyczne. W planie są m.in. wykłady na temat przyszłości lotnictwa wojskowego, eksploatacji samolotów i śmigłowców, wniosków z udziału w szkoleniach z sojusznikami, bezpieczeństwa lotów, zagranicznych misji lotników czy zmian w programach szkolenia podchorążych Wyższej Szkoły oficerskiej Sił Powietrznych.

Uczestnikami kursu są przedstawiciele ministerstwa obrony, Dowództwa Generalnego RSZ, Dowództwa Operacyjnego RSZ, Sztabu Generalnego WP, Inspektoratu MON ds. Bezpieczeństwa Lotów, Inspektoratu Wsparcia SZ, Centrum Operacji Powietrznych-Dowództwa Komponentu Lotniczego, Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego SZRP, Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej SZRP, Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz innych instytucji.

MKS

autor zdjęć: Krzysztof Walczak

dodaj komentarz

komentarze


Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Pasja i fart
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
„Droga do GROM-u”
Polskie Bayraktary nad Turcją
W poszukiwaniu majora Serafina
Wojny na rzut kostką
Koniec pewnej epoki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
W wojsku orientują się najlepiej
Medycy na start
Maratońskie święto w Warszawie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kawaleria w szkole
Kosmiczny Perun
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Speczespół wybierze „Orkę”
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
DragonFly czeka na wojsko
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Człowiek jest najważniejszy
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Medicine for Hard Times
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Czarnomorski szlif minerów
Jelcz się wzmacnia
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Polski „Wiking” dla Danii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Młodzi i bezzałogowce
Abolicja dla ochotników
Kopuła nad bewupem
Priorytetowe zaangażowanie
Kircholm 1605
Terytorialsi w akcji
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Mity i manipulacje
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
„Road Runner” w Libanie
Koniec dzieciństwa
Dywersanci atakują
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Pływali jak morscy komandosi
Orientuj się bez GPS-u
Deterrence in Polish

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO