moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ZLOT 2014: egzamin lotników

Za sterami samolotów i śmigłowców usiądą dowódcy skrzydeł, baz, eskadr i grup działań lotniczych. Kilkudziesięciu najważniejszych pilotów będzie musiało zdać egzamin z pilotażu, umiejętności bojowych i znajomości przepisów lotniczych. W Krzesinach rozpoczyna się dziś trzydniowy sprawdzian „ZLOT 2014”.


Dla pilotów wojskowych to najważniejszy moment w roku. Na „Zlot 2014” przyjechali do Krzesiw lotnicy z sił powietrznych, wojsk lądowych i marynarki wojennej. – Kurs szkoleniowo-metodyczny ma dla nas szczególne znaczenie. Biorą w nim udział dowódcy różnego szczebla, a to właśnie oni decydują o kształcie szkolenia i procedurach, które obowiązują pilotów – mówi gen. broni pil. Lech Majewski, Dowódca Generalny RSZ.

Egzamin elity

Piloci co roku zdają egzamin, żeby potwierdzić poziom swoich kompetencji. – Umiejętności i wiedzę specjalistyczną pilotów oceni powołana komisja. Weryfikowana będzie znajomość prawa lotniczego, zasad planowania i monitorowania procedur operacyjnych, nawigacji ogólnej i radionawigacji, łączności i eksploatacji statków powietrznych – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

W składzie komisji oceniającej jest 25 specjalistów. Przewodniczy im gen. dyw. pil. Jan Śliwka.

Podczas zlotu piloci będą rozwiązywać testy teoretyczne m.in. z prawa lotniczego i budowy maszyn, ale też zaprezentują swoje umiejętności pilotażowe i bojowe w powietrzu. Na niebie zobaczyć będzie można kilkadziesiąt różnego rodzaju maszyn. Samoloty: F-16, MiG-29, Su-22, Hercules C-130, Casa C-295M, TS-11 Iskra, PZL-130 Orlik oraz śmigłowce: Mi-24, W-3 Sokół, Mi-8/17.

Podczas części praktycznej lotnicy będą musieli wykonać różnego rodzaju zadania. Piloci MiG-29 będą musieli przechwycić w powietrzu intruza, a później zmusić go do opuszczenia wyznaczonej przestrzeni, lotnicy siedzący za sterami F-16 sprawdzą się podczas wykonywania procedury „sweep” czyli tzw. wymiatania (oczyszczanie przestrzeni powietrznej z samolotów przeciwnika), a śmigłowce Mi-24 i samoloty Su-22 ostrzelają cele na poligonie w Nadarzycach.

Latać bezpieczniej

Podczas kursu odbędzie się też szkolenie metodyczne. W planie są m.in. wykłady na temat przyszłości lotnictwa wojskowego, eksploatacji samolotów i śmigłowców, wniosków z udziału w szkoleniach z sojusznikami, bezpieczeństwa lotów, zagranicznych misji lotników czy zmian w programach szkolenia podchorążych Wyższej Szkoły oficerskiej Sił Powietrznych.

Uczestnikami kursu są przedstawiciele ministerstwa obrony, Dowództwa Generalnego RSZ, Dowództwa Operacyjnego RSZ, Sztabu Generalnego WP, Inspektoratu MON ds. Bezpieczeństwa Lotów, Inspektoratu Wsparcia SZ, Centrum Operacji Powietrznych-Dowództwa Komponentu Lotniczego, Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego SZRP, Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej SZRP, Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz innych instytucji.

MKS

autor zdjęć: Krzysztof Walczak

dodaj komentarz

komentarze


Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Marynarze podjęli wyzwanie
Kolejny kontrakt Dezametu
Awanse w dniu narodowego święta
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sportowcy na poligonie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Gdy ucichnie artyleria
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Standardy NATO w Siedlcach
Mundurowi z benefitami
„Road Runner” w Libanie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ku wiecznej pamięci
Polski „Wiking” dla Danii
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Odznaczenia za wzorową służbę
Czy to już wojna?
Sukces Polaka w biegu z marines
Dzień wart stu lat
Pięściarska uczta w Suwałkach
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Mity i manipulacje
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy na wschodniej straży
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Zasiać strach w szeregach wroga
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Arteterapia dla weteranów
Abolicja dla ochotników
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rusza program „wGotowości”
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Grecka walka z sabotażem
Lojalny skrzydłowy bez pilota
OPW budują świadomość obronną
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Inwestycja w bezpieczeństwo
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Kaman – domknięcie historii
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Jesteśmy dziećmi wolności
Starcie pancerniaków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO