moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mosty szturmowe dla czołgów Leopard

Brygady pancerne uzbrojone w czołgi Leopard 2A4 i Leopard 2A5 będą miały nowe mosty szturmowe na podwoziu gąsienicowym: MG-20 Daglezja. Inspektorat Uzbrojenia MON szuka firmy, która zbuduje partię próbną. Armia potrzebuje około trzydziestu gąsienicowych Daglezji.  


Zakup nowych mostów szturmowych to jeden z priorytetów modernizacji sił pancernych. Dzięki nim czołgi mogą  pokonywać przeszkody o szerokości kilkunastu metrów, takie jak: kanały, rowy, wąskie rzeki czy jeziora.

Obecnie polskie wojsko ma kilka mostów AVLB Biber, z których mogą korzystać czołgi Leopard 2A4, lecz żadnego mostu szturmowego dla niedawno zakupionych czołgów Leopard 2A5. Te są bowiem za ciężkie dla przepraw AVLB Biber.

Inżynierowie z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej już od kilku lat pracują na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej nad nowymi mostami szturmowymi na podwoziu gąsienicowym. Prototypowa przeprawa MG-20 Daglezja została zbudowana w 2011 roku i przez dwa lata przechodziła wojskowe próby i testy. Zakończyły się one pomyślnie. Pomimo to resort obrony, który jest właścicielem dokumentacji technicznej MG-20 Daglezji, nie może zlecić OBRUM-owi wyprodukowania pożądanej liczby przepraw. Przeszkodą są zmiany w przepisach. Jak mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka prasowa Inspektoratu Uzbrojenia MON, w marcu 2013 roku weszły w życie nowe przepisy, które wymagają od producenta opracowania dodatkowej dokumentacji technicznej dla partii próbnej. Wcześniej wystarczała dokumentacja prototypu uzupełniona poprawkami naniesionymi przez wojsko w trakcie prób kwalifikacyjnych i testów.  

Przetarg na wykonanie „pracy wdrożeniowej”, której efektem ma być nie tylko partia próbna mostów MG-20 Daglezja (składająca się z dwóch przepraw), ale również dokumentacja techniczna do ich produkcji seryjnej, został już ogłoszony.  

Inspektorat Uzbrojenia MON na zgłoszenia od zainteresowanych podmiotów czeka do 20 listopada. Zwycięzca przetargu będzie miał dwa lata – do 17 listopada 2016 roku – na wywiązanie się z kontraktu. Umowa jest warta kilka milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1413818520
zestaw powinien składać się z 2 mostów i jednego wspornika ich połączenia. Jeden przejeżdża po dnie rzeki - pomocna może być wyciągarka i się rozkłada , drugi wjeżdża na środek rzeki i wysuwając wsporniki , trzeci podaje początek . i tak z 14 m zrobi się 27 m.b..
D5-2C-7D-95

Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Ogień z Leopardów na Łotwie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Sukces Polaka w biegu z marines
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Nieoceniona siła edukacji
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Drony w szkołach
Kapral Bartnik mistrzem świata
Marynarze podjęli wyzwanie
„Horyzont” przeciw dywersji
Dzień wart stu lat
Plan na WAM
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Warto być wGotowości
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Udany start Peruna
Pilica w linii
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Bezzałogowy nurek
Komplet medali wojskowych na ringu
Nowe zasady dla kobiet w armii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Niebo pod osłoną
Elementy Wisły testowane w USA
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
W gotowości, czyli cywile na poligony
Krajowa produkcja amunicji
The Darker, the Better
Gdy ucichnie artyleria
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Wojskowy bus do szczęścia
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Militarne Schengen
Polski „Wiking” dla Danii
Mundurowi z benefitami
Wojsko na Horyzoncie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Pancerniacy jadą na misję
Razem na ratunek

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO