moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mosty szturmowe dla czołgów Leopard

Brygady pancerne uzbrojone w czołgi Leopard 2A4 i Leopard 2A5 będą miały nowe mosty szturmowe na podwoziu gąsienicowym: MG-20 Daglezja. Inspektorat Uzbrojenia MON szuka firmy, która zbuduje partię próbną. Armia potrzebuje około trzydziestu gąsienicowych Daglezji.  


Zakup nowych mostów szturmowych to jeden z priorytetów modernizacji sił pancernych. Dzięki nim czołgi mogą  pokonywać przeszkody o szerokości kilkunastu metrów, takie jak: kanały, rowy, wąskie rzeki czy jeziora.

Obecnie polskie wojsko ma kilka mostów AVLB Biber, z których mogą korzystać czołgi Leopard 2A4, lecz żadnego mostu szturmowego dla niedawno zakupionych czołgów Leopard 2A5. Te są bowiem za ciężkie dla przepraw AVLB Biber.

Inżynierowie z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej już od kilku lat pracują na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej nad nowymi mostami szturmowymi na podwoziu gąsienicowym. Prototypowa przeprawa MG-20 Daglezja została zbudowana w 2011 roku i przez dwa lata przechodziła wojskowe próby i testy. Zakończyły się one pomyślnie. Pomimo to resort obrony, który jest właścicielem dokumentacji technicznej MG-20 Daglezji, nie może zlecić OBRUM-owi wyprodukowania pożądanej liczby przepraw. Przeszkodą są zmiany w przepisach. Jak mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka prasowa Inspektoratu Uzbrojenia MON, w marcu 2013 roku weszły w życie nowe przepisy, które wymagają od producenta opracowania dodatkowej dokumentacji technicznej dla partii próbnej. Wcześniej wystarczała dokumentacja prototypu uzupełniona poprawkami naniesionymi przez wojsko w trakcie prób kwalifikacyjnych i testów.  

Przetarg na wykonanie „pracy wdrożeniowej”, której efektem ma być nie tylko partia próbna mostów MG-20 Daglezja (składająca się z dwóch przepraw), ale również dokumentacja techniczna do ich produkcji seryjnej, został już ogłoszony.  

Inspektorat Uzbrojenia MON na zgłoszenia od zainteresowanych podmiotów czeka do 20 listopada. Zwycięzca przetargu będzie miał dwa lata – do 17 listopada 2016 roku – na wywiązanie się z kontraktu. Umowa jest warta kilka milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1413818520
zestaw powinien składać się z 2 mostów i jednego wspornika ich połączenia. Jeden przejeżdża po dnie rzeki - pomocna może być wyciągarka i się rozkłada , drugi wjeżdża na środek rzeki i wysuwając wsporniki , trzeci podaje początek . i tak z 14 m zrobi się 27 m.b..
D5-2C-7D-95

Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
 
Kolarskie święto w stolicy
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Witamy na Ziemi
Dzieci wojny
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Tłumy na zawodach w Krakowie
Radomski Air Show coraz bliżej
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pucharowe zmagania Polaków
Na rosyjskim pasku
Kwalifikacja 2026 – sprawdź szczegóły
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
MON zaprzecza zarzutom o nepotyzm
A Whimsical Adversary
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Badania z kosmosu
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
K9 – nieoceniony sojusznik
Rywalizacja snajperów
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Uderzenie w naturę
Rusza rekrutacja na szkolenia dla szeregowych zawodowych
Nowe Abramsy już w Wesołej
More Than an Exercise
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nowe zbiornikowce – wkrótce ruszą konsultacje
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Rekompensaty na ostatniej prostej
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Pieta Michniowska
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
BWP-1 – historia na dekady
Bezpieczeństwo i przyroda
Planowano zamach na Zełenskiego
Podejrzane manewry na Bałtyku
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Studenci w koszarach
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Terytorialsi zawitają do Płocka
Żołnierz ranny na granicy
Orlik na Alfę
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Więcej niż ćwiczenia
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Specjalsi i spadochroniarze mają nowych dowódców
Demony wojny nie patrzą na płeć
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Moc Czarnych Panter
Umacnianie ściany wschodniej
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Granica pod strażą
Ostatnia niedziela…
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO