moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Stworzony do rozpoznania

Przez prawie piętnaście godzin może latać na wysokości pięciu tysięcy metrów, dostarczając dane rozpoznawcze do stacji dowodzenia. Nawet gdy jest ona oddalona o 150 kilometrów. Nowoczesny bezzałogowy samolot E-310 opracowali inżynierowie z dwóch polskich firm: warszawskiej spółki PIT – Radwar oraz Eurotechu z Mielca.


Prace nad nowym polskim dronem rozpoznawczym trwają od ponad dwóch lat. Główny cel – stworzyć bezzałogowca, który będzie w stanie dostarczać żołnierzom dane przez kilkanaście godzin bez przerwy. Inżynierowie z należącej do Polskiego Holdingu Obronnego firmy PIT – Radwar (do niedawna Bumar Elektronika) oraz firmy Eurotech efekt swoich badań – prototyp bezzałogowego samolotu E-310 pokazali na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Maszyna przy rozpiętości skrzydeł 5,4 metra i długości prawie trzech metrów (dokładnie 2,8 m) waży około 90 kilogramów i może latać z prędkością do 180 kilometrów na godzinę. Marian Wojciechowski, który w Polskim Holdingu Obronnym pracuje nad projektem E-310, podkreśla, że dron może spędzić w powietrzu aż piętnaście godzin.

– Bezzałogowiec ma napęd spalinowo-elektryczny. Kiedy trzeba szybko pokonać jakiś odcinek trasy, porusza się na silniku spalinowym, a gdy potrzebna jest dyskrecja, uruchamiany jest napęd elektryczny – mówi Wojciechowski. – Z kolei napęd hybrydowy sprawia, że naszego bezzałogowca trudno będzie trafić rakietami naprowadzanymi na cel dzięki termowizji.

Twórcy E-310 podkreślają, że dron może zabrać aż 20 kilogramów ładunku użytecznego. To umożliwia wykorzystywanie go do zadań rozpoznawczych w trudnych warunkach pogodowych. – W obecnej wersji platforma jest wyposażona w wielosensorową głowicę obserwacyjną, która zawiera kamerę dzienną, nocną i dalmierz laserowy. Jednak gdy zajdzie taka potrzeba, możemy zainstalować zamiast niej radar miniSAR, który dostarczy dane rozpoznawcze na przykład z obszaru pokrytego mgłą – wyjaśnia Janusz Michalcewicz, prezes Eurotechu.

Do obsługi E-310 potrzebnych jest dwóch żołnierzy operatorów, z których jeden zajmuje się pilotażem, a drugi obsługą sensorów rozpoznawczych. Niewątpliwą zaletą bezzałogowca jest to, że może on oddalić się od stacji dowodzenia (bez utraty z nią łączności) aż o 150 kilometrów.

Innowacyjność Bezzałogowego Systemu Lotniczego BSL E-310 doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, które nagrodziło twórców drona nagrodą Defender.

REKLAMA

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ark
1410935820
Brawo ! Aby tak dalej
99-EC-3F-C2

Nieoczekiwany test z gotowości
 
„Gwiezdne wojny” Reagana
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
As w potrzasku
Trzy cele na ścieżce
Strategiczny most powietrzny
USA nie zacznie wojny z Iranem
Żadnej kapitulacji
Sukcesy sportowców w mundurach
SP-GIL, czyli polski pionier na niebie
„Wilk” pojawił się w Orzyszu
Nadmorskie szkolenie przeciwlotników
Programiści w walce z koronawirusem
Rakiety w celu
Obradowała Rada Gabinetowa
Mobilne laboratoria do diagnozowania COVID-19
Gorąca północ
Początek katyńskiej zbrodni
Sportowcy w mundurach wyróżnieni za sukcesy 2019 roku
Flaga Macedonii Północnej przed kwaterą NATO
Szkolenie przyszłych kaprali po nowemu
Poprad w kolejnej jednostce
Sztuka szukania niedoskonałości
Obniżamy ceny prenumerat o połowę
Gen. Mika jest już zdrowy!
AMW wspiera przedsiębiorców
Rajd porucznika „Podkowy”
Terytorialsi nie stracą dodatku
Wybierzmy najlepszego żołnierza w sporcie powszechnym w 2019 roku
Następca RPG-7
Certyfikacja na „Tarczowni”
Andrzej Duda rozmawiał z żołnierzami na misjach
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Stocznia: budujemy zgodnie z planem
Polak ranny w ataku na bazę w Iraku
Trenażer Liwca dla toruńskiego centrum
PKW Orlik na półmetku
Wirtualny dzień otwarty
Nowy wiceminister w MON
Gracze rywalizują o puchar dowódcy 56 BL
Bez zajęć na wojskowych uczelniach
MON i MSWiA kończą kwalifikację wojskową
Wojskowi chemicy kontra COVID-19
Bezpłatne turnusy dla weteranów
Legioniści wciąż się szkolą
Defense Without Politics
Nowa misja polskich żołnierzy
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Walka z niewidzialnym wrogiem
Misje w cieniu pandemii
Sześć dekad pod wirnikiem
Polka będzie pracować nad reformą NATO
Dziennik „Staszka”, żołnierza „Ponurego”
Koronawirus nie zagroził żołnierzom na misjach
Iran uderza w USA
H.E.L.P. na pandemię
Skażenia, zasadzki i rajdy BWP, czyli „górale” na szkoleniu
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO