moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Modernizacja morskiej brygady

Dostaną nowe wyposażenie nawigacyjne i silniki, a także system AIS pozwalający na automatyczną identyfikację jednostek pływających. Ratownicze „Anakondy”, śmigłowce W-3 i samoloty „Bryza”, którymi latają lotnicy morscy, przechodzą gruntowną modernizację.

Samolot „Bryza”.

Kilka dni temu do zakładów lotniczych w Świdniku trafił śmigłowiec W-3RM należący do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. To ostatnia z pięciu maszyn, które zgodnie z umową zawartą przez Inspektorat Uzbrojenia i świdnicką firmę mają zostać poddane tak zwanej unifikacji. Dwa helikoptery transportowe i trzy ratownicze „Anakondy” otrzymają między innymi nowe, jednolite wyposażenie nawigacyjne i systemy sterowania. Dzięki temu łatwiejsze stanie się szkolenie lotników. Na tym jednak nie koniec. – Śmigłowce transportowe zyskają dodatkowo dźwig burtowy i sprzęt, który umożliwi wykonywanie zadań ratowniczych i transportu medycznego – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Należące do BLMW śmigłowce pełnią całodobowe dyżury w ramach krajowego systemu ratownictwa. W każdej chwili ich załogi mogą przeprowadzić akcję ratowniczą na Bałtyku i w pasie sięgającym na sto kilometrów w głąb lądu. Czy zmodernizowane maszyny transportowe również będą pełnić dyżury? A jeśli tak, kiedy mogłoby to nastąpić? – Na razie trudno powiedzieć. Na pewno zmodernizowane śmigłowce transportowe będą wykorzystywane podczas ćwiczeń i szkolenia – podkreśla kmdr ppor. Cichy.

Prace unifikacyjne mają potrwać dwa lata. – Przez ten czas musimy sobie poradzić bez nich – przyznaje kmdr pil. Tadeusz Drybczewski, dowódca BLMW. – W ich miejsce otrzymaliśmy dodatkowy śmigłowiec, który wykorzystamy do szkolenia personelu i podtrzymywania nawyków wyszkolonych załóg. Ale kiedy już nasze śmigłowce wrócą, korzyści będą dla nas znaczne – dodaje.

Tymczasem prace modernizacyjne w gdyńskiej brygadzie mają znacznie szerszy zakres. Jeszcze w sierpniu do macierzystych jednostek powróciły samolot monitoringu ekologicznego An-28E oraz śmigłowiec „Anakonda”, które zostały doposażone w system AIS. Służy on do automatycznej identyfikacji jednostek pływających. Mechanizm jest tutaj prosty. Każdy statek ma system wysyłający dane o nim i jego pozycji do brzegowych systemów nadzorujących. Dzięki temu możliwe jest nadzorowanie oraz kontrolowanie ruchu na zatłoczonych nierzadko akwenach. Teraz z takiej wiedzy będą też korzystać załogi zmodernizowanych samolotów i śmigłowców – system AIS ma już pięć maszyn należących do BLMW.

– Samolotom prowadzącym monitoring ekologiczny ułatwi on identyfikację ewentualnych trucicieli. Doświadczenia pokazują, że An-28E wyposażony w AIS z pułapu trzech tysięcy metrów może identyfikować jednostki pływające znajdujące się na całym akwenie południowego i środkowego Bałtyku – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. System uprości też nawigację podczas akcji ratowniczych. – Maszyny biorące w nich udział jeszcze na lotnisku dostają informację o położeniu jednostki, do której mają dotrzeć. Zwykle jednak prom czy jacht płyną, więc ich pozycja się zmienia. Dzięki AIS nasze załogi będą ją mogły śledzić na bieżąco. Do celu dotrą więc, jak po sznurku – tłumaczy kmdr ppor. Cichy.

Ostatnia istotna zmiana polega na montażu nowych silników w trzech samolotach patrolowo-rozpoznawczych An-28B1R oraz samolocie monitoringu ekologicznego An-28E. Nowe mechanizmy będą wyposażone w śmigło pięciopłatowe, a nie jak dotąd trójpłatowe. – Takie rozwiązanie powoduje, że samolot generuje mniejszy hałas podczas lotu – zaznacza kmdr ppor. Cichy. Prace są prowadzone w PZL Mielec.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej dysponuje kilkudziesięcioma śmigłowcami i samolotami, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach, Darłowie i Siemirowicach. Poszczególne maszyny wykonują zadania wiążące się z ratownictwem morskim, rozpoznaniem czy też wykrywaniem i zwalczaniem okrętów podwodnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~zzz
1410349380
inb4 a po co nam marynarka wojenna
D5-93-9A-3E

Państwa Grupy Wyszehradzkiej chcą bliższej współpracy
Piłkarze walczyli o medale
Medal Florence Nightingale dla polskiej pielęgniarki
Order Virtuti Militari ma już 225 lat
Cedynia, czyli wielka zagadka
Czarnogóra już w NATO
Ułani na południowej flance NATO
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Sztandar i patron dla LITPOLUKRBRIG
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Marynarka świętuje i zaprasza na pokłady okrętów
Szwajcarski noblista z wykładem na WAT
Czy żołnierze pokonają Gortata?
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Bliskowschodni taniec Trumpa
Podchorążowie pod flagą NATO
Hiszpański desant
Kawaleria świętuje
Przetarg czy z wolnej ręki? Posłowie dyskutowali o samolotach dla VIP
Akrobacje lotnicze nad Krakowem
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
Wysoka poprzeczka dla klas mundurowych
Płk Ignacy Matuszewski – bohater, o którym trzeba pamiętać
Nóż w wojsku, czyli 1001 sposobów wykorzystania narzędzia
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
„Baltops ’17” – nie tylko na wodzie
„Noble Jump '17” – test mobilności szpicy NATO
Polska zbrojeniówka walczy o ukraiński rynek
Arktyczny marsz Rosji
„Różaniec” w rozsypce
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama
„Baltops 2017”: sojuszniczy desant w Ustce
Dodatki za operacje bojowe
Saperzy dla IPN
Powstanie iwienieckie
Afganistan – kolejna zmiana rozpoczęła dyżur
Wojskowy wkład w historyczny sukces lekkoatletów
Jastrzębie na posterunku
Polki wojskowymi mistrzyniami świata!
MON dobrze zrealizowało budżet
Kawaleria wywalczyła awans do klasy okręgowej
Rozpoznać cel – polscy piloci na misji w Kuwejcie
Wakacje dla dzieci żołnierzy
W Senacie dyskutowano o wojskach obrony terytorialnej
Kwiatek dla weterana
Muzeum Gryf. Czołgi zamiast dywizjonu rakiet
Nowy samolot dla VIP-ów
Odnaleziono grób ostatniego żołnierza wyklętego?
„Dragon” jakiego jeszcze nie było
Szefowie sztabów V4 debatują w Krakowie
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Wyrok dopiero w lipcu
Żołnierze walczą o medale w walce w bliskim kontakcie
Metoda na samobójcę

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO