moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Modernizacja morskiej brygady

Dostaną nowe wyposażenie nawigacyjne i silniki, a także system AIS pozwalający na automatyczną identyfikację jednostek pływających. Ratownicze „Anakondy”, śmigłowce W-3 i samoloty „Bryza”, którymi latają lotnicy morscy, przechodzą gruntowną modernizację.

Samolot „Bryza”.

Kilka dni temu do zakładów lotniczych w Świdniku trafił śmigłowiec W-3RM należący do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. To ostatnia z pięciu maszyn, które zgodnie z umową zawartą przez Inspektorat Uzbrojenia i świdnicką firmę mają zostać poddane tak zwanej unifikacji. Dwa helikoptery transportowe i trzy ratownicze „Anakondy” otrzymają między innymi nowe, jednolite wyposażenie nawigacyjne i systemy sterowania. Dzięki temu łatwiejsze stanie się szkolenie lotników. Na tym jednak nie koniec. – Śmigłowce transportowe zyskają dodatkowo dźwig burtowy i sprzęt, który umożliwi wykonywanie zadań ratowniczych i transportu medycznego – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Należące do BLMW śmigłowce pełnią całodobowe dyżury w ramach krajowego systemu ratownictwa. W każdej chwili ich załogi mogą przeprowadzić akcję ratowniczą na Bałtyku i w pasie sięgającym na sto kilometrów w głąb lądu. Czy zmodernizowane maszyny transportowe również będą pełnić dyżury? A jeśli tak, kiedy mogłoby to nastąpić? – Na razie trudno powiedzieć. Na pewno zmodernizowane śmigłowce transportowe będą wykorzystywane podczas ćwiczeń i szkolenia – podkreśla kmdr ppor. Cichy.

Prace unifikacyjne mają potrwać dwa lata. – Przez ten czas musimy sobie poradzić bez nich – przyznaje kmdr pil. Tadeusz Drybczewski, dowódca BLMW. – W ich miejsce otrzymaliśmy dodatkowy śmigłowiec, który wykorzystamy do szkolenia personelu i podtrzymywania nawyków wyszkolonych załóg. Ale kiedy już nasze śmigłowce wrócą, korzyści będą dla nas znaczne – dodaje.

Tymczasem prace modernizacyjne w gdyńskiej brygadzie mają znacznie szerszy zakres. Jeszcze w sierpniu do macierzystych jednostek powróciły samolot monitoringu ekologicznego An-28E oraz śmigłowiec „Anakonda”, które zostały doposażone w system AIS. Służy on do automatycznej identyfikacji jednostek pływających. Mechanizm jest tutaj prosty. Każdy statek ma system wysyłający dane o nim i jego pozycji do brzegowych systemów nadzorujących. Dzięki temu możliwe jest nadzorowanie oraz kontrolowanie ruchu na zatłoczonych nierzadko akwenach. Teraz z takiej wiedzy będą też korzystać załogi zmodernizowanych samolotów i śmigłowców – system AIS ma już pięć maszyn należących do BLMW.

– Samolotom prowadzącym monitoring ekologiczny ułatwi on identyfikację ewentualnych trucicieli. Doświadczenia pokazują, że An-28E wyposażony w AIS z pułapu trzech tysięcy metrów może identyfikować jednostki pływające znajdujące się na całym akwenie południowego i środkowego Bałtyku – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. System uprości też nawigację podczas akcji ratowniczych. – Maszyny biorące w nich udział jeszcze na lotnisku dostają informację o położeniu jednostki, do której mają dotrzeć. Zwykle jednak prom czy jacht płyną, więc ich pozycja się zmienia. Dzięki AIS nasze załogi będą ją mogły śledzić na bieżąco. Do celu dotrą więc, jak po sznurku – tłumaczy kmdr ppor. Cichy.

Ostatnia istotna zmiana polega na montażu nowych silników w trzech samolotach patrolowo-rozpoznawczych An-28B1R oraz samolocie monitoringu ekologicznego An-28E. Nowe mechanizmy będą wyposażone w śmigło pięciopłatowe, a nie jak dotąd trójpłatowe. – Takie rozwiązanie powoduje, że samolot generuje mniejszy hałas podczas lotu – zaznacza kmdr ppor. Cichy. Prace są prowadzone w PZL Mielec.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej dysponuje kilkudziesięcioma śmigłowcami i samolotami, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach, Darłowie i Siemirowicach. Poszczególne maszyny wykonują zadania wiążące się z ratownictwem morskim, rozpoznaniem czy też wykrywaniem i zwalczaniem okrętów podwodnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~zzz
1410349380
inb4 a po co nam marynarka wojenna
D5-93-9A-3E

Transportery we wsi. Dowódca ranny!
Przyszli podporucznicy WOT
Opiekun bohaterów
Laureaci Buzdyganów
ORP „Wigry” ćwiczył z niemieckimi marynarzami
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
Migawki z Afganistanu
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Natowski zespół bliżej Ukrainy
Rotmistrz Pilecki: Mnie tutaj wykończyli. Oświęcim to była igraszka...
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Powołanie do WOT krok po kroku
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Płetwy dla komandosów
Lekarze pamięci
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Zrozumieć Rosję
W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Górski trening zwiadowców
Wielka modernizacja Drawska
Transportowce nad Powidzem
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Ostatnie testy Krabów
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski
Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Gen. Józef Bem – bohater trzech narodów
Rycerz wolności
12 Dywizja przećwiczy dowodzenie operacją obronną
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Priorytety MON-u w 2017 roku
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Gen. Mika o zmianach w armii
Psycholog z intuicją
Kobiety na misjach
Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne
Zmechanizowani w Drawsku. Kontratak z lasu
Buzdygany – nagrody dla zasłużonych dla Wojska Polskiego
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
Tulipany z Belmy trafią do OT
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych
Mieczysław Darmaszek – konfident zastrzelony przez kobiety
Żołnierze wśród złotych medalistów czempionatu w Belgradzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO