moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Modernizacja morskiej brygady

Dostaną nowe wyposażenie nawigacyjne i silniki, a także system AIS pozwalający na automatyczną identyfikację jednostek pływających. Ratownicze „Anakondy”, śmigłowce W-3 i samoloty „Bryza”, którymi latają lotnicy morscy, przechodzą gruntowną modernizację.

Samolot „Bryza”.

Kilka dni temu do zakładów lotniczych w Świdniku trafił śmigłowiec W-3RM należący do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. To ostatnia z pięciu maszyn, które zgodnie z umową zawartą przez Inspektorat Uzbrojenia i świdnicką firmę mają zostać poddane tak zwanej unifikacji. Dwa helikoptery transportowe i trzy ratownicze „Anakondy” otrzymają między innymi nowe, jednolite wyposażenie nawigacyjne i systemy sterowania. Dzięki temu łatwiejsze stanie się szkolenie lotników. Na tym jednak nie koniec. – Śmigłowce transportowe zyskają dodatkowo dźwig burtowy i sprzęt, który umożliwi wykonywanie zadań ratowniczych i transportu medycznego – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Należące do BLMW śmigłowce pełnią całodobowe dyżury w ramach krajowego systemu ratownictwa. W każdej chwili ich załogi mogą przeprowadzić akcję ratowniczą na Bałtyku i w pasie sięgającym na sto kilometrów w głąb lądu. Czy zmodernizowane maszyny transportowe również będą pełnić dyżury? A jeśli tak, kiedy mogłoby to nastąpić? – Na razie trudno powiedzieć. Na pewno zmodernizowane śmigłowce transportowe będą wykorzystywane podczas ćwiczeń i szkolenia – podkreśla kmdr ppor. Cichy.

Prace unifikacyjne mają potrwać dwa lata. – Przez ten czas musimy sobie poradzić bez nich – przyznaje kmdr pil. Tadeusz Drybczewski, dowódca BLMW. – W ich miejsce otrzymaliśmy dodatkowy śmigłowiec, który wykorzystamy do szkolenia personelu i podtrzymywania nawyków wyszkolonych załóg. Ale kiedy już nasze śmigłowce wrócą, korzyści będą dla nas znaczne – dodaje.

Tymczasem prace modernizacyjne w gdyńskiej brygadzie mają znacznie szerszy zakres. Jeszcze w sierpniu do macierzystych jednostek powróciły samolot monitoringu ekologicznego An-28E oraz śmigłowiec „Anakonda”, które zostały doposażone w system AIS. Służy on do automatycznej identyfikacji jednostek pływających. Mechanizm jest tutaj prosty. Każdy statek ma system wysyłający dane o nim i jego pozycji do brzegowych systemów nadzorujących. Dzięki temu możliwe jest nadzorowanie oraz kontrolowanie ruchu na zatłoczonych nierzadko akwenach. Teraz z takiej wiedzy będą też korzystać załogi zmodernizowanych samolotów i śmigłowców – system AIS ma już pięć maszyn należących do BLMW.

– Samolotom prowadzącym monitoring ekologiczny ułatwi on identyfikację ewentualnych trucicieli. Doświadczenia pokazują, że An-28E wyposażony w AIS z pułapu trzech tysięcy metrów może identyfikować jednostki pływające znajdujące się na całym akwenie południowego i środkowego Bałtyku – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. System uprości też nawigację podczas akcji ratowniczych. – Maszyny biorące w nich udział jeszcze na lotnisku dostają informację o położeniu jednostki, do której mają dotrzeć. Zwykle jednak prom czy jacht płyną, więc ich pozycja się zmienia. Dzięki AIS nasze załogi będą ją mogły śledzić na bieżąco. Do celu dotrą więc, jak po sznurku – tłumaczy kmdr ppor. Cichy.

Ostatnia istotna zmiana polega na montażu nowych silników w trzech samolotach patrolowo-rozpoznawczych An-28B1R oraz samolocie monitoringu ekologicznego An-28E. Nowe mechanizmy będą wyposażone w śmigło pięciopłatowe, a nie jak dotąd trójpłatowe. – Takie rozwiązanie powoduje, że samolot generuje mniejszy hałas podczas lotu – zaznacza kmdr ppor. Cichy. Prace są prowadzone w PZL Mielec.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej dysponuje kilkudziesięcioma śmigłowcami i samolotami, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach, Darłowie i Siemirowicach. Poszczególne maszyny wykonują zadania wiążące się z ratownictwem morskim, rozpoznaniem czy też wykrywaniem i zwalczaniem okrętów podwodnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~zzz
1410349380
inb4 a po co nam marynarka wojenna
D5-93-9A-3E

Kobiety na misjach obserwacyjnych
Dwa medale spadochroniarzy w Pucharze Świata
Brązowy medal szpadzistek
Szczeciński finał The Tall Ships Races
Falaise i Studzianki – dwie pancerne bitwy Polaków
„Zapora” – bohater wyklęty i niezłomny
Muzeum Bitwy Warszawskiej – jest wstępna koncepcja
Przełom w finansowaniu armii
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Zgrupowanie „Chojnice” pomaga nad Brdą
Wojsko ruszyło na pomoc poszkodowanym
Islandzka mangusta
Sojusz pod presją
Zmieszani z błotem
Operacja „Hydra”
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
Jak powstańcy zdobyli „Gęsiówkę”
Wirus wzmocni polskie wojska rozpoznania
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Dwa medale triatlonistek
ORP „Czernicki” bliżej domu
Konkurs literacki „Polski Zbrojnej”: Pana misja nie była daremna
Emigracyjna II Kadrówka
JWK – najlepsze miejsce dla podoficera
USA zapewniają o wsparciu dla Europy Środkowo-Wschodniej
Tomasz Szatkowski: Chcemy współpracy w przygotowywaniu reformy dowodzenia armią
Poczet żołnierzy AK
Muzeum w lubelskim zamku
Tabor dla wojska
Krab, Piorun i nie tylko, czyli armia bardziej nowoczesna
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Sukces eksportowy Jakusza
Jakie są procedury wydawania koncesji na broń
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Większe wsparcie MON dla poszkodowanych w nawałnicach
Zmechanizowani na „Brave Warrior”
Bitwa, która uratowała Europę
ORP „Czajka” pomoże Łotyszom
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Wojsko pomoże wszystkim potrzebującym
Borsuk po czesku
Rumunia kupuje Patrioty
Będą dodatkowe wejściówki na Air Show
Pięcioboistki wojskowe zmotywowane do pracy
Żołnierze 6 Brygady Powietrznodesantowej na ćwiczeniach
Polska zainteresowana kolejnymi Leopardami
Sprzęt na potrzeby misji
Święto Wojska Polskiego – relacja
Konkurs literacki „Polski Zbrojnej”: „Upłaz”, skromny bohater

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO