moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zapomniany dywizjon doczekał się muzeum

Replikę przedwojennego samolotu RWD-13 będzie można obejrzeć podczas niedzielnego pikniku, który uświetni otwarcie Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. W zbiorach placówki znalazły się między innymi fragmenty dawnych hydroplanów, stare zdjęcia i dokumenty. A to dopiero początek.


1 lipca 1920 roku w Pucku powstała Baza Lotnictwa Morskiego. Dwa tygodnie później służący w niej chor. pil. Andrzej Zubrzycki wykonał pierwszy lot nad Bałtykiem z banderą polskiej Marynarki Wojennej. Zasiadał za sterami wodnosamolotu „Friedrichshafen”. W latach 1920-1939 w mieście stacjonował Morski Dywizjon Lotniczy.

Hydroplan i śmigła

I właśnie o tym, nieco zapomnianym, fragmencie polskiej historii przypominać ma rozpoczynające właśnie działalność muzeum w Pucku. Na pomysł jego założenia wpadli członkowie Stowarzyszenia Historycznego Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Placówka będzie się mieściła w budynku dawnej radiostacji, który wydzierżawili od miasta.

– Na wystawie będzie można obejrzeć pozostałości dawnych wodnosamolotów, w tym kilka oryginalnych śmigieł, części przedwojennych mundurów, stare zdjęcia i dokumenty – wylicza kmdr por. Mariusz Konarski, jeden z inicjatorów projektu. Na tym jednak nie koniec. Członkowie stowarzyszenia właśnie tworzą replikę hydroplanu Lublin RXIII. To między innymi maszyny tego typu wchodziły w skład puckiego dywizjonu. – Na razie powstał ogon maszyny, który zostanie wyeksponowany wewnątrz muzeum – zapowiada kmdr por. Konarski. Tymczasem wkrótce powinny się rozpocząć prace nad rekonstrukcją kolejnej maszyny – francuskiej łodzi latającej Schreck FBA-17. – Tak naprawdę muzeum cały czas się tworzy. Zbiory uzupełniamy na bieżąco. Sami mieszkańcy przynoszą nam cenne pamiątki po wujkach czy dziadkach, którzy służyli w dywizjonie – przyznaje kmdr por. Konarski.


Uroczystości związane z otwarciem placówki zostały rozłożone na dwa dni. Rozpoczną się w niedzielę, w samo południe. Wówczas to wszyscy chętni będą mogli zwiedzić wystawę, a dodatkowo obejrzeć replikę przedwojennego samolotu RWD-13, którą skonstruował jeden z członków stowarzyszenia, postrzelać ze starej broni, spotkać się z pasjonatami rekonstrukcji historycznej czy spróbować wojskowej grochówki. W poniedziałek odbędą się oficjalne uroczystości.

Morski Dywizjon Lotniczy miał do dyspozycji ponad 30 różnego typu maszyn – od hydroplanów, poprzez łodzie latające aż do samolotów kołowych. Służący w nim lotnicy operowali zarówno nad Bałtykiem, jak i lądem. Wykonywali zadania wywiadowcze, obserwacyjne, zrzucali bomby i torpedy, zajmowali się łącznością oraz transportem. We wrześniu 1939 piloci podejmowali próby walki z niemieckim lotnictwem i marynarką wojenną, nie odnieśli jednak znaczących sukcesów. Przeciwnik miał zbyt dużą przewagę liczebną i techniczną.

Nad brytyjskim niebem

Potem jednak lotnicy morscy walczyli w siłach powietrznych wszystkich państw koalicyjnych, m.in. nad Wielką Brytanią i północnym Atlantykiem. – W tym okresie tradycje Morskiego Dywizjonu Lotniczego kontynuował 304 Dywizjon Bombowy „Ziemi Śląskiej” im. ks. Józefa Poniatowskiego – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Jego załogi wykonały podczas wojny 2939 lotów bojowych, spędzając w powietrzu 24 tysiące godzin. Zatopiły dwa i uszkodziły pięć okrętów podwodnych nieprzyjaciela, zestrzeliły sześć jego samolotów, a uszkodziły cztery – wylicza kmdr ppor. Cichy. 304 Dywizjon został rozwiązany pod koniec 1946 roku.

Dziś za działania nad obszarami morskimi odpowiada Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Podlegają jej dwie bazy: 43 Baza Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz 44 Baza Lotnictwa Morskiego, która ma lotniska w Siemirowicach i Darłowie. Lotnicy morscy korzystają m.in. ze śmigłowców SH-2G i Mi-14PŁ oraz samolotów Bryza. Wykonują zadania związane np. z rozpoznaniem, poszukiwaniem i zwalczaniem okrętów podwodnych czy też ratownictwem morskim.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego

dodaj komentarz

komentarze


Polski „Wiking” dla Danii
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Mundurowi z benefitami
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ułani szturmowali okopy
Zasiać strach w szeregach wroga
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pięściarska uczta w Suwałkach
Awanse w dniu narodowego święta
Kaman – domknięcie historii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
OPW budują świadomość obronną
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Ku wiecznej pamięci
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sportowcy na poligonie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Abolicja dla ochotników
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Gdy ucichnie artyleria
Jesteśmy dziećmi wolności
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Kosmiczna wystawa
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Grecka walka z sabotażem
Torpeda w celu
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Starcie pancerniaków
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dzień wart stu lat
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Plan na WAM
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Wellington „Zosia” znad Bremy
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Marynarze podjęli wyzwanie
„Road Runner” w Libanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sukces Polaka w biegu z marines
Arteterapia dla weteranów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Czy to już wojna?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Im ciemniej, tym lepiej
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Mity i manipulacje
Standardy NATO w Siedlcach
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO