moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Żołnierze szukali zaginionych żeglarzy

Dwa śmigłowce i samolot z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej zostały zaangażowane w poszukiwania dwóch żeglarzy, którzy w nocy zaginęli na Zalewie Wiślanym. Ok. 12.40 zakończono akcję z powietrza. Do tego czasu dało się odnaleźć ciało jednego z nich, a także przewróconą łódź i kamizelkę.


Mężczyzna i nastolatek wypłynęli czterometrową łodzią z Suchacza do Krynicy Morskiej. Nie wiadomo dokładnie, kiedy opuścili przystań. – Wczoraj w nocy zaalarmował nas bosman portu w Suchaczu. Na przystani nie zauważył łodzi, a nikt nie poinformował go o jej wyjściu – mówi Mirosława Więckowska, rzecznik Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR). – Bosman, zapewne z wcześniejszych rozmów, wiedział, że żeglarze planowali płynąć do Krynicy Morskiej. Ale kiedy tam zadzwonił, okazało się, że łódź nie dotarła – dodaje.

Wkrótce do akcji ruszyły dwa statki SAR – z Tolkmicka i Sztutowa. Dołączył do nich śmigłowiec „Anakonda” z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach. – Z lotniska wystartował o godzinie 4.45, a po piątej rano dotarł w rejon poszukiwań – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Po kwadransie załoga odnalazła przewróconą łódź, a po kolejnych 20 minutach unoszącą się na wodzie kamizelkę i ciało jednego z członków załogi – dodaje rzecznik. Okazało się, że to poszukiwany nastolatek. Po siódmej w śmigłowcu zaczął się kończyć zapas paliwa, więc maszyna wróciła do Gdyni. Do poszukiwań drugiego żeglarza ruszył samolot Bryza z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. A kiedy i on powrócił na lotnisko, do akcji przystąpiła kolejna „Anakonda”. Akcję z powietrza zakończono ok. 12.40. Do tego czasu nie udało się odnaleźć drugiego żeglarza.

Na razie nie wiadomo, dlaczego doszło do wypadku. Najprawdopodobniej jednak przyczyniły się do niego trudne warunki atmosferyczne. – Od wczoraj mamy pogodę sztormową. Siła wiatru dochodzi do sześciu stopni w skali Beauforta, do tego są wysokie fale – podkreśla kmdr ppor. Cichy. – W takich warunkach poradzić sobie mogą tylko wytrawni żeglarze.

To kolejna już akcja poszukiwawcza prowadzona tego lata przez lotników morskich. Na początku lipca załoga „Anakondy” próbowała namierzyć nurka, który zaginął w okolicach Helu. Mężczyzny nie udało się odnaleźć. Niespełna dwa tygodnie później śmigłowiec poszukiwał wiatrakowca, który spadł do morza w okolicach Jarosławca. Załoga zlokalizowała wrak maszyny. Wkrótce statek SAR wydobył z wody ciało pilota.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej wystawia śmigłowce i samoloty do całodobowych dyżurów na lotniskach w Gdyni, Darłowie i Siemirowicach. Maszyny biorą udział w akcjach ratowniczych oraz poszukiwawczych na polskich wodach Bałtyku, a także do stu kilometrów w głąb lądu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Zmiany emerytalne dla żołnierzy
 
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Iranian Chess Game
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Nowa misja i nowy sprzęt
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
GROM Challenge
Cienka niebieska linia
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Agresja sowieckiego kolosa
Festiwal Orkiestr w Mundurach
Modernizacja starów 266
Terytorialsi na wysokościach
Nowy wiceminister w MON
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Selekcja w pigułce
Polska nie pozostanie osamotniona
Pylon dla śmigłowca Black Hawk
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Oko na Europę
Polscy weterani i książę Harry
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Walka i dyplomacja
Umowa na Feniksy
Samochód do desantowania
Thin Blue Line
Dead to the World
Debiuty MSPO: Mistrz misji
Wojsko wraca do Łomży
Jedna misja, jeden zespół
Klasy wojskowe po nowemu
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Rozpoczynamy nową erę
Głos (z) płonącej Warszawy
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
W Indiach mieli swój drugi dom
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
„Górale” zdobywają miasto
Polscy nurkowie na Islandii
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Defendery 2019 – część 4
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Z maratonu programowania do wojska
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Irańskie szachy
Pamięć o tragedii
Stalin czekał i kalkulował
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Śląskie sceny z życia
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Modernizacja Sokołów
Sprawdzają Brutusa
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Chorwacki test polskich kadetów
A Torn Subcontinent

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO