moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie Herculesy nad Polską

Ćwiczą start i lądowanie, desant żołnierzy i zrzut półtonowych ładunków na spadochronach. W Powidzu szkolą się amerykańscy piloci z Aviation Detachment. 80 lotników przyleciało dwoma samolotami transportowymi. – Amerykańskie Herculesy latają w dzień i w nocy po różnych trasach nad całą Polską – mówi mjr Grzegorz Szmidt z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.


Pododdział lotników z Aviation Detachment tworzy 80 pilotów i techników z 86 Skrzydła Transportowego w Ramstein. Żołnierze przylecieli do Polski dwoma samolotami C-130J Hercules. Amerykanie w Powidzu szkolą się już po raz czwarty. Wspólne ćwiczenia z polskimi lotnikami odbywają się bowiem od lutego 2013 roku, co kwartał.

– Przez kilka tygodni Amerykanie będą się szkolić w startach i lądowaniach wykorzystując różne systemy podejścia do lotniska – zapowiada kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.



Piloci wykonują zadania, których nie mogą przeprowadzić w Ramstein. Chodzi np. o lądowanie i start z nieutwardzonego, trawiastego pasa. – Zarówno dla polskich, jak i amerykańskich lotników treningi na pasach trawiastych są bardzo ważne. W 33 Bazie Lotnictwa Transportowego, gdzie stacjonują polskie Herculesy, mamy załogi, które z kolei ćwiczyły te zadania w USA – mówi kpt. Baran.



Amerykańskich lotników czeka także desant żołnierzy i ładunków. Szkolenie odbędzie się na poligonie w Drawsku Pomorskim, w okolicach Torunia i na Pustyni Błędowskiej, gdzie zrzucone zostaną również półtonowe ładunki CDS (Conteiner Delivery System ). Kontenery będą desantowane na spadochronach G-12, które ważą po około 60 kg, a powierzchnia ich czaszy przekracza 300 metrów kwadratowych.

– Amerykańskie Herculesy latają na różnych wysokościach i po różnych trasach nad całą Polską. Treningi w powietrzu odbywają się w dwóch kilkugodzinnych turach od 12.00, a później od 20.00. Amerykanie ćwiczą pojedynczo lub w parach. W nocy z wykorzystują gogle noktowizyjne – mówi mjr Grzegorz Szmidt z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.



Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia. „Memorandum of Understanding”, zawartego w 2011 roku. Aviation Detachment tworzy kilku żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Raz na kwartał na ćwiczenia w Polsce meldują się kolejni piloci i personel techniczny z USA. Amerykanie pozostają w Polsce około miesiąca. Płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze

~a2
1446554340
Wczoraj po południu wzdłuż trasy 92 w okolicach Konina latała para samolotów transportowych na bardzo niskim pułapie - było to dość widowiskowe - może to oni?
04-00-B6-B6

Szwedzi w pętli
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Mundurowi z benefitami
Smak służby
Śnieżnik gotowy na Groty
Kalorie to nie wszystko
Wojsko ma swojego satelitę!
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Gdy ucichnie artyleria
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Trałowce do remontu
Niebo pod osłoną
Plan na WAM
Holenderska misja na polskim niebie
Najdłuższa noc
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Militarne Schengen
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dzień wart stu lat
Pancerniacy jadą na misję
Panczeniści na podium w Hamar
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Obywatele chcą być wGotowości
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Amunicja od Grupy WB
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Nowe zdolności sił zbrojnych
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Niemieckie wsparcie z powietrza
Niemcy dla Tarczy Wschód
Gala Boksu na Bemowie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W ochronie granicy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Kontrakt na ratowanie życia
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Satelita MikroSAR nadaje
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Combat 56 u terytorialsów
Święto sportowców w mundurach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO