moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Amerykańskie Herculesy nad Polską

Ćwiczą start i lądowanie, desant żołnierzy i zrzut półtonowych ładunków na spadochronach. W Powidzu szkolą się amerykańscy piloci z Aviation Detachment. 80 lotników przyleciało dwoma samolotami transportowymi. – Amerykańskie Herculesy latają w dzień i w nocy po różnych trasach nad całą Polską – mówi mjr Grzegorz Szmidt z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.


Pododdział lotników z Aviation Detachment tworzy 80 pilotów i techników z 86 Skrzydła Transportowego w Ramstein. Żołnierze przylecieli do Polski dwoma samolotami C-130J Hercules. Amerykanie w Powidzu szkolą się już po raz czwarty. Wspólne ćwiczenia z polskimi lotnikami odbywają się bowiem od lutego 2013 roku, co kwartał.

– Przez kilka tygodni Amerykanie będą się szkolić w startach i lądowaniach wykorzystując różne systemy podejścia do lotniska – zapowiada kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.



Piloci wykonują zadania, których nie mogą przeprowadzić w Ramstein. Chodzi np. o lądowanie i start z nieutwardzonego, trawiastego pasa. – Zarówno dla polskich, jak i amerykańskich lotników treningi na pasach trawiastych są bardzo ważne. W 33 Bazie Lotnictwa Transportowego, gdzie stacjonują polskie Herculesy, mamy załogi, które z kolei ćwiczyły te zadania w USA – mówi kpt. Baran.



Amerykańskich lotników czeka także desant żołnierzy i ładunków. Szkolenie odbędzie się na poligonie w Drawsku Pomorskim, w okolicach Torunia i na Pustyni Błędowskiej, gdzie zrzucone zostaną również półtonowe ładunki CDS (Conteiner Delivery System ). Kontenery będą desantowane na spadochronach G-12, które ważą po około 60 kg, a powierzchnia ich czaszy przekracza 300 metrów kwadratowych.

– Amerykańskie Herculesy latają na różnych wysokościach i po różnych trasach nad całą Polską. Treningi w powietrzu odbywają się w dwóch kilkugodzinnych turach od 12.00, a później od 20.00. Amerykanie ćwiczą pojedynczo lub w parach. W nocy z wykorzystują gogle noktowizyjne – mówi mjr Grzegorz Szmidt z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.



Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia. „Memorandum of Understanding”, zawartego w 2011 roku. Aviation Detachment tworzy kilku żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Raz na kwartał na ćwiczenia w Polsce meldują się kolejni piloci i personel techniczny z USA. Amerykanie pozostają w Polsce około miesiąca. Płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze

~a2
1446554340
Wczoraj po południu wzdłuż trasy 92 w okolicach Konina latała para samolotów transportowych na bardzo niskim pułapie - było to dość widowiskowe - może to oni?
04-00-B6-B6

Głos (z) płonącej Warszawy
 
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Sprawdzają Brutusa
Terytorialsi na wysokościach
Debiuty MSPO: Mistrz misji
GROM Challenge
Iranian Chess Game
W Indiach mieli swój drugi dom
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Klasy wojskowe po nowemu
Chorwacki test polskich kadetów
Samochód do desantowania
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Oko na Europę
Jedna misja, jeden zespół
Thin Blue Line
Modernizacja starów 266
Z maratonu programowania do wojska
Wojsko wraca do Łomży
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Irańskie szachy
Umowa na Feniksy
Nowa misja i nowy sprzęt
Stalin czekał i kalkulował
Śląskie sceny z życia
Agresja sowieckiego kolosa
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Walka i dyplomacja
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Cienka niebieska linia
Modernizacja Sokołów
Pylon dla śmigłowca Black Hawk
Polska nie pozostanie osamotniona
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Dead to the World
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
„Górale” zdobywają miasto
Rozpoczynamy nową erę
Festiwal Orkiestr w Mundurach
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Pamięć o tragedii
Defendery 2019 – część 4
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Selekcja w pigułce
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Polscy weterani i książę Harry
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Nowy wiceminister w MON
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
A Torn Subcontinent
Polscy nurkowie na Islandii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO