moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Iskra” na trasie regat

Blisko 80 żaglowców i jachtów podzielonych na cztery kategorie wystartowało w prestiżowych regatach The Tall Ships’ Races. Wśród nich jest okręt marynarki wojennej ORP „Iskra”. Załoga i podchorążowie odbywający na jego pokładzie praktykę właśnie zmagają się z rywalami i morzem na trasie z Harlingen do Fredrikstad.


W przeszło miesięcznym rejsie nawigacyjno-szkoleniowym bierze udział kilkunastu studentów wojskowych pierwszego roku Akademii Marynarki Wojennej. Towarzyszy im kilku kolegów z piątego roku, którzy właśnie zaliczają praktykę oficerską. Właśnie rozpoczęli oni najtrudniejszy etap wyprawy. Aż do soboty będą rywalizować z kilkudziesięcioma żaglowcami i jachtami, które wyruszyły na trasę regat The Tall Ships’ Races. Pierwszy etap prowadzi z holenderskiego miasteczka Harlingen do portu Fredrikstad w Norwegii. Po nim ORP „Iskra” zakończy udział w wyścigu. – Dla nas to przede wszystkim doskonała okazja do szkolenia przyszłych oficerów – podkreśla kmdr por. Wojciech Mundt, rzecznik Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

ORP „Iskra” wyruszyła z Gdyni pod koniec czerwca. 3 lipca w południe osiągnęła pierwszy port – Harlingen w Holandii. Do tego czasu żaglowiec pokonał dystans blisko 900 mil morskich. – Miasto przyjęło nas z wielkim zainteresowaniem – przyznaje kmdr ppor. Mariusz Jankowski, kierownik praktyki.


Kilkudniowy pobyt w holenderskim porcie okazał się dla podchorążych bardzo intensywny. Wzięli między innymi udział w turnieju piłkarskim, który ostatecznie wygrali. Najważniejszym punktem pobytu była jednak parada załóg żaglowców. Za udział w niej studenci zostali uhonorowani pamiątkowym krestem „Best Crew in the Parade Class A”. W niedzielę opuścili holenderski port. – Przed nami ciężkie dni na Morzu Północnym, lecz podchorążowie wykazują ogromny zapał. Nie zniechęcają ich nawet częste alarmy do żagli i jednoczesne pełnienie wacht morskich – zaznacza kmdr ppor. Jankowski.

The Tall Ships’ Races to jedne z najbardziej znanych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku, kiedy to z inicjatywy kpt. Arnolda Schumburga w Sztokholmie został zorganizowany zlot 20 żaglowców. Do pomysłu organizowania tego typu spotkań powrócono po II wojnie światowej. Organizatorzy dodali element rywalizacji. Pierwsze regaty odbyły się w 1956 roku. 16 lat później po raz pierwszy wziął w nich udział polski żaglowiec – należący do Wyższej Szkoły Morskiej „Dar Pomorza”. Wygrał wyścig na trasie Solent – Skaw i dlatego właśnie gospodarzem zlotu, który odbył się dwa lata później, została Gdynia. Od tej pory na liście zwycięzców znalazło się jeszcze kilka polskich jednostek, m.in. ORP „Iskra”, „Dar Młodzieży” czy „Fryderyk Chopin”. W ubiegłym roku ogromny sukces odniosła załoga należącego do marynarki wojennej jachtu „Admirał Dickman”. – Okazała się ona najlepsza w klasyfikacji generalnej regat na etapie z Rygi do Szczecina – przypomina kmdr por. Mundt.


Żaglowce i jachty, które startują w regatach, są dzielone na cztery kategorie. Decyduje o tym ich wielkość. Organizatorzy prowadzą klasyfikację wewnętrzną poszczególnych kategorii, ale też klasyfikację generalną. Zgodnie z regulaminem w każdej z załóg, które przystępują do rywalizacji, połowa marynarzy musi być w wieku od 16 do 25 lat.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Bergen Reiselivslag, kmdr ppor. Mariusz Jankowski

dodaj komentarz

komentarze


Starcie pancerniaków
Ułani szturmowali okopy
Standardy NATO w Siedlcach
Święto wolnej Rzeczypospolitej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Abolicja dla ochotników
Jesteśmy dziećmi wolności
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Czy to już wojna?
Grecka walka z sabotażem
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski „Wiking” dla Danii
Mity i manipulacje
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mundurowi z benefitami
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Im ciemniej, tym lepiej
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Zasiać strach w szeregach wroga
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Awanse w dniu narodowego święta
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Gdy ucichnie artyleria
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kosmiczna wystawa
„Road Runner” w Libanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Ku wiecznej pamięci
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
OPW budują świadomość obronną
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kraków – centrum wojskowej medycyny
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Sukces Polaka w biegu z marines
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Dzień wart stu lat
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wellington „Zosia” znad Bremy
Arteterapia dla weteranów
Torpeda w celu
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Plan na WAM
Sportowcy na poligonie
Marynarze podjęli wyzwanie
Kaman – domknięcie historii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO