moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Iskra” na trasie regat

Blisko 80 żaglowców i jachtów podzielonych na cztery kategorie wystartowało w prestiżowych regatach The Tall Ships’ Races. Wśród nich jest okręt marynarki wojennej ORP „Iskra”. Załoga i podchorążowie odbywający na jego pokładzie praktykę właśnie zmagają się z rywalami i morzem na trasie z Harlingen do Fredrikstad.


W przeszło miesięcznym rejsie nawigacyjno-szkoleniowym bierze udział kilkunastu studentów wojskowych pierwszego roku Akademii Marynarki Wojennej. Towarzyszy im kilku kolegów z piątego roku, którzy właśnie zaliczają praktykę oficerską. Właśnie rozpoczęli oni najtrudniejszy etap wyprawy. Aż do soboty będą rywalizować z kilkudziesięcioma żaglowcami i jachtami, które wyruszyły na trasę regat The Tall Ships’ Races. Pierwszy etap prowadzi z holenderskiego miasteczka Harlingen do portu Fredrikstad w Norwegii. Po nim ORP „Iskra” zakończy udział w wyścigu. – Dla nas to przede wszystkim doskonała okazja do szkolenia przyszłych oficerów – podkreśla kmdr por. Wojciech Mundt, rzecznik Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

ORP „Iskra” wyruszyła z Gdyni pod koniec czerwca. 3 lipca w południe osiągnęła pierwszy port – Harlingen w Holandii. Do tego czasu żaglowiec pokonał dystans blisko 900 mil morskich. – Miasto przyjęło nas z wielkim zainteresowaniem – przyznaje kmdr ppor. Mariusz Jankowski, kierownik praktyki.


Kilkudniowy pobyt w holenderskim porcie okazał się dla podchorążych bardzo intensywny. Wzięli między innymi udział w turnieju piłkarskim, który ostatecznie wygrali. Najważniejszym punktem pobytu była jednak parada załóg żaglowców. Za udział w niej studenci zostali uhonorowani pamiątkowym krestem „Best Crew in the Parade Class A”. W niedzielę opuścili holenderski port. – Przed nami ciężkie dni na Morzu Północnym, lecz podchorążowie wykazują ogromny zapał. Nie zniechęcają ich nawet częste alarmy do żagli i jednoczesne pełnienie wacht morskich – zaznacza kmdr ppor. Jankowski.

The Tall Ships’ Races to jedne z najbardziej znanych regat na świecie. Ich historia sięga 1938 roku, kiedy to z inicjatywy kpt. Arnolda Schumburga w Sztokholmie został zorganizowany zlot 20 żaglowców. Do pomysłu organizowania tego typu spotkań powrócono po II wojnie światowej. Organizatorzy dodali element rywalizacji. Pierwsze regaty odbyły się w 1956 roku. 16 lat później po raz pierwszy wziął w nich udział polski żaglowiec – należący do Wyższej Szkoły Morskiej „Dar Pomorza”. Wygrał wyścig na trasie Solent – Skaw i dlatego właśnie gospodarzem zlotu, który odbył się dwa lata później, została Gdynia. Od tej pory na liście zwycięzców znalazło się jeszcze kilka polskich jednostek, m.in. ORP „Iskra”, „Dar Młodzieży” czy „Fryderyk Chopin”. W ubiegłym roku ogromny sukces odniosła załoga należącego do marynarki wojennej jachtu „Admirał Dickman”. – Okazała się ona najlepsza w klasyfikacji generalnej regat na etapie z Rygi do Szczecina – przypomina kmdr por. Mundt.


Żaglowce i jachty, które startują w regatach, są dzielone na cztery kategorie. Decyduje o tym ich wielkość. Organizatorzy prowadzą klasyfikację wewnętrzną poszczególnych kategorii, ale też klasyfikację generalną. Zgodnie z regulaminem w każdej z załóg, które przystępują do rywalizacji, połowa marynarzy musi być w wieku od 16 do 25 lat.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Bergen Reiselivslag, kmdr ppor. Mariusz Jankowski

dodaj komentarz

komentarze


Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dostawa Homarów-K
Kapral Bartnik mistrzem świata
Mundurowi z benefitami
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Gdy ucichnie artyleria
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Militarne Schengen
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kosmiczna wystawa
„Road Runner” w Libanie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Nowe zasady dla kobiet w armii
Merops wdrażany natychmiast
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Marynarze podjęli wyzwanie
Ułani szturmowali okopy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Ogień z Leopardów na Łotwie
Standardy NATO w Siedlcach
„Horyzont” przeciw dywersji
Sukces Polaka w biegu z marines
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Plan na WAM
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Mity i manipulacje
Dywersja na kolei. Są dowody
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Dzień wart stu lat
Studenci ewakuowali szpital
Brytyjczycy na wschodniej straży
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Torpeda w celu
Im ciemniej, tym lepiej
Dodatkowe zapory
„Zamek” pozostał bezpieczny
Awanse w dniu narodowego święta
Is It Already War?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojskowy bus do szczęścia
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Żołnierze pomagają w akcji na torach
My, jedna armia
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO