moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sztuczna droga do morza

Metalowa mata zwinięta w ogromny rulon tkwi na ciężarówce. Po uruchomieniu mechanizmu walec obraca się i rozwija nawierzchnię wprost na plażę. Kwadrans później mogą już przejechać po niej Rosomaki. W Dziwnowie armia testowała maszynę rozkładającą elastyczne pokrycie drogowe.


Ciężarówka wjechała na plażę kilka minut po 11.00. Wkrótce po tymczasowej drodze mogły przetoczyć się Rosomaki. Zostały one załadowane na tak zwaną wstęgę, która składa się z kilkudziesięciu połączonych ze sobą bloków pontonowych, a następnie trafiły na pokład okrętu transportowo-minowego ORP „Toruń”.

– Do rozwinięcia elastycznego pokrycia drogowego wprost z ciężarówki wystarczą dwie osoby. W porównaniu ze sprzętem i technikami, z jakich obecnie korzysta polska armia, to prawdziwy skok technologiczny – przyznaje kmdr Andrzej Walor z Zarządu Inżynierii Wojskowej Dowództwa Generalnego Rodzaju Sił Zbrojnych.

Sztuczną nawierzchnię rozkłada się na wszelkiego rodzaju grząskich, pokrytych piachem drogach gruntowych czy też plażach. Specjaliści od inżynierii robią to przede wszystkim z myślą o ciężarówkach z zaopatrzeniem, wozach łączności, ale też na przykład kołowych transporterach opancerzonych. Chodzi o to, by przyspieszyć, czasem wręcz umożliwić ich przejazd przez niepewny grunt.


Film: Łukasz Zalesiński / polska-zbrojna.pl

W tej chwili polska armia korzysta z rozkładanej ręcznie metalowej siatki. – Wyróżniamy dwa jej rodzaje: EPD, czyli elastyczne pokrycie drogowe i LPD, czyli lekkie pokrycie drogowe. EPD przeznaczone jest dla sprzętu ciężkiego, LPD zaś dla sprzętu lekkiego, jak ciężarówki Star czy Honkery – wyjaśnia kpt Waldemar Przygoda z 8 Batalionu Saperów Marynarki Wojennej. Żołnierze wojsk inżynieryjnych rozkładają je ręcznie. A to bardzo pracochłonne i zajmuje dużo czasu. Na przykład rozłożenie 50 metrów EPD trwa około godziny, a potrzeba do tego plutonu wojska i uniwersalnej maszyny inżynieryjnej (łączy w sobie spychacz i koparkę) bądź koparko-ładowarki. Zaprezentowany w Dziwnowie pojazd i jego obsługa potrzebują na to pięć minut.

Ale na razie, jak przyznają sami żołnierze, to melodia przyszłości. – Obecnie testujemy tego typu rozwiązania. Są one wykorzystywane nie tylko przez wiele armii na świecie, ale również przez instytucje cywilne. Mam nadzieję, że wkrótce będą z nich mogli korzystać także nasi żołnierze – zaznacza kmdr Walor. Według niego na ewentualny zakup tego typu maszyn trzeba będzie poczekać dwa-trzy lata. – Zapotrzebowanie jest duże, ale oczywiście wcześniej muszą zostać dopełnione wszelkie procedury – podsumowuje kmdr Walor.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Łukasz Zalesiński

dodaj komentarz

komentarze

~kiniu28
1403188740
W jaki sposób sprzęt poryszający sie ma zjechać z tej maty skoro nie została rozwinieta cała jeszcze jej część tylko spokojnie spoczywa jeszcze na wałku ?? uciąć ja?? :D
D5-0C-F8-F8
~123ty
1403171400
W latach 70-80 prototyp takiego sprzętu był opracowany w Wojskowej Akademii Technicznej.
2B-B2-C5-AD
~maron
1403113740
czasy inwazji w Normandii wracają :)
37-20-65-28
~scooby
1403108340
~nick - po spisie cześć cywilnego będzie się poruszała razem za wojskowym . Po to są te maty . TIR ma przejechać z kontenerem tz objechać uszkodzoną cześć drogi .
39-FF-C3-6D
~Wacha
1403103600
Nick, czytałeś dokładnie? ''Chodzi o to, by przyspieszyć, czasem wręcz umożliwić ich przejazd przez niepewny grunt.'' Czyli ma być szybciej i sprawniej.
70-33-E2-83
~nick
1403095380
To Rosomak 8x8 nie przejedzie przez plaże? To tak absurdalny pomysł, że brak mi słów... Jeśli Rosomak nie potrafi przejechać 20 metrów piasku, to może trzeba je zezłomować?
A8-D5-12-39

Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
 
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szpej na miarę potrzeb
Strażacy ruszają do akcji
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne FlyEle dla wojska
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
SOR w Legionowie
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Gunner, nie runner
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ramię w ramię z aliantami
Zachować właściwą kolejność działań
NATO na północnym szlaku
Szarża „Dragona”
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Italii, za wolność waszą i naszą
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Front przy biurku
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Barwy walki
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojna na detale
NATO on Northern Track
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Przygotowania czas zacząć
Kadisz za bohaterów
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna w świętym mieście, część druga
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Święto stołecznego garnizonu
25 lat w NATO – serwis specjalny
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Charge of Dragon
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Sprawa katyńska à la española
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Sandhurst: końcowe odliczanie
Na straży wschodniej flanki NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Głos z katyńskich mogił
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO