moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Piloci spełnili marzenie Oliwiera

Lotnictwo go fascynuje. Kiedy mama pokazywała mu zdjęcia samolotów i pytała, który chciałby zobaczyć, wskazywał wojskowe transportowce. Wolontariusze z fundacji Mam Marzenie zorganizowali pięcioletniemu Oliwierowi wizytę w 8 Bazie Lotnictwa Taktycznego. – Posadziliśmy go za sterami najnowszej CASY i tak zaczęła się jego przygoda w naszej jednostce – mówią żołnierze.



- Spełniamy marzenia chorych dzieci. Oliwier bardzo chciał zobaczyć lotniczą jednostkę „od kuchni”, a że współpraca z wojskiem układa nam się perfekcyjnie, wiedzieliśmy, że i to marzenie zostanie spełnione  – mówi Michał Krain, wolontariusz fundacji Mam Marzenie. O pomoc w zrealizowaniu marzenia fundacja poprosiła dowódcę 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z Krakowa.  – Nie zastanawialiśmy się ani chwili – podkreśla płk pil. Krzysztof Cur. – Zaprosiliśmy chłopca i jego rodziców do Bazy.

Piloci specjalnie dla Oliwiera przygotowali kombinezon lotniczy. Pięciolatek razem z dowódcą i pilotami zobaczył m.in. najnowszy samolot CASA C-295 M. – Usiadł za sterami, zobaczył jak uruchamia się systemy samolotu, dokładnie obejrzał pulpit i przyrządy  – opowiada Michał Krain. Chłopiec jeździł też wozem Wojskowej Straży Pożarnej. – Zaprowadziliśmy go też na płytę w pobliżu drogi kołowania, tak by mógł zobaczyć i usłyszeć startujące i lądujące samoloty – mówią piloci. – Potem oglądał samoloty z wieży kontroli lotów.



Kilka dni po wizycie w jednostce chłopiec przeszedł bardzo ciężką operację. Jego mama podkreśla jednak, że o spotkaniu z żołnierzami mówił cały czas. – Początkowo był skrępowany i przestraszony, ale kiedy poznał pilotów bliżej, nie można go było zatrzymać, wszystko chciał zobaczyć, wszystkiego dotknąć – opowiada o wrażeniach syna. - Szczerze mówiąc mam wrażenie, że jeszcze nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, że odwiedził wojsko. Ale kiedy pokazywałam mu zdjęcia samolotów cywilnych i wojskowych wybierał te wojskowe – dodaje mama chłopca.

– Zrobiliśmy wszystko, by zapewnić małemu człowiekowi komfort i przyjazną atmosferę. Chcieliśmy, by choć na chwilę zapomniał o chorobie – opowiada płk pil. Krzysztof Cur, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z Balic. – Ale nie zobaczył jeszcze wszystkiego, nie siedział jeszcze w naszym mniejszym samolocie M-28B/PT/GC. Czekamy na jego następna wizytę i trzymamy kciuki za szybki powrót do zdrowia – dodaje pułkownik.

***

Fundacja „Mam Marzenie” działa w Polsce od 2003 roku.  Jej podopiecznymi są dzieci od 3 do 18 lat, które walczą z chorobami zagrażającymi życiu.  Wolontariusze fundacji odwiedzają chore dzieci, wysłuchują ich marzeń, a potem próbują je spełnić. W ten sposób udało się uszczęśliwić już blisko pięć tysięcy dzieci. Kilkanaście marzeń związanych było z wojskiem. Jednym z pierwszych wojskowych „zleceń” było marzenie dziewięcioletniego Kamila. Chłopiec w 2005 roku zapowiadał, że zostanie pilotem wojskowym. Interesował  się historią wojskowości, zwłaszcza lotnictwem z czasów II wojny światowej. Podczas pierwszego spotkania z wolontariuszami fundacji opowiedział o swojej pasji. Chciał zwiedzić Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, odwiedzić jednostkę wojskową i usiąść w samolocie. Niedługo potem mógł to zrobić. Razem z rodziną odwiedził Dowództwo 2 Korpusu Zmechanizowanego, gdzie witał ich wtedy generał Edward Gruszka. Wręczył chłopcu mundur i wojskowy beret. Chłopiec w towarzystwie generała zwiedził jeszcze Muzeum Lotnictwa Polskiego, a później, już sam, odwiedził jednostkę lotniczą na Balicach. Piloci zaprosili go na pokład samolotu transportowego C-295 M. Ze względu na stan zdrowia dziecka Casa nie mogła wzbić się w powietrze. Maszyna kołowała jedynie po pasie startowym, ale dla chłopca to i tak było ogromne przeżycie. „Chciałbym jeszcze polecieć tym samolotem, ale do tego czasu muszę wyzdrowieć”, mówił osiem lat temu.

Dzięki współpracy armii z fundacją w kolejnych latach spełniały się pragnienia także innych dzieci. Tak było w przypadku Kacpra, który w 2008 roku w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu jeździł czołgiem, a później w Krzesinach zwiedzał bazę samolotów F-16. W połowie 2013 roku czołgistą został chorujący na białaczkę Mateusz, a cierpiący na nowotwór Piotr odwiedził bazę lotniczą w Łasku. Spędził dzień w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego, gdzie stacjonują wielozadaniowe samoloty F-16. Nastolatek obejrzał hangary lotnicze, przymierzał hełm i „poleciał” na symulatorze.

 

mks, ek

autor zdjęć: 8 Baza Lotnictwa Taktycznego

dodaj komentarz

komentarze


Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Pomnik nieznanych bohaterów
Nie daj się zhakować
Koniec dzieciństwa
Wellington „Zosia” znad Bremy
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Standardy NATO w Siedlcach
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Inwestycja w bezpieczeństwo
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Marynarze mają nowe motorówki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Abolicja dla ochotników
Kircholm 1605
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sukces Polaka w biegu z marines
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szansa na nowe życie
Husarze bliżej Polski
Męska sprawa: profilaktyka
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Mity i manipulacje
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Marynarze podjęli wyzwanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Niespokojny poranek pilotów
Pięściarska uczta w Suwałkach
Starcie pancerniaków
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kolejny kontrakt Dezametu
Zasiać strach w szeregach wroga
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Odznaczenia za wzorową służbę
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Sportowcy na poligonie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Mundurowi z benefitami
Polski „Wiking” dla Danii
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
„Road Runner” w Libanie
Polski K2 przyjedzie z Gliwic

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO