moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Ćwiczenia na platformie

Lądowisko to kwadrat o wymiarach 25 na 25 metrów, umiejscowione kilkadziesiąt metrów nad powierzchnią morza. Śmigłowiec musi stanąć w zawisie tuż obok, potem powoli się nad nie przesunąć, w końcu ostrożnie usiąść. Tak właśnie lotnicy morscy z Gdyni ćwiczyli lądowania na nowej polskiej platformie wiertniczej, która stanęła na Bałtyku.


Na polskich wodach Bałtyku stoją trzy platformy wiertnicze. Wszystkie znajdują się około 120 kilometrów od linii brzegowej. Wojsko interesuje się nimi z kilku powodów. W razie kryzysu lub konfliktu zbrojnego musi być ono gotowe na przeprowadzenie tam operacji bojowej, w razie zaś wypadku – akcji ratowniczej. I właśnie dlatego załoga śmigłowca ratowniczego „Anakonda” z bazy w Gdyni-Babich Dołach poleciała we wtorek nad jedną z platform, by ćwiczyć starty i lądowania. – Przede wszystkim chcieliśmy się zapoznać z jej konstrukcją i otoczeniem – tłumaczy kmdr por. pil. Waldemar Orliński, dowódca eskadry w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni, który wziął udział w ćwiczeniach. – Platforma została postawiona niedawno, a każda z takich budowli różni się od pozostałych – dodaje. Niewielkie różnice dotyczą choćby wielkości i umiejscowienia lądowiska. Niezależnie od tego, wszystkie mają jedną cechę wspólną: posadzenie na nich śmigłowca to nie lada sztuka.


– Po pierwsze lądowiska są małe, po drugie zaś na platformie roi się od różnego rodzaju anten, przewodów, na które trzeba bardzo uważać – wyjaśnia kmdr por. pil. Orliński. Przygotowując się do lądowania, śmigłowiec musi wykonać zawis tuż obok platformy. Potem bardzo powoli przesunąć się nad lądowisko, wreszcie ostrożnie opuścić w dół. – Operacja wymaga dużej precyzji. Pilotowi zawsze pomaga ktoś z załogi. Wychyla się i instruuje, jak daleko należy jeszcze przesunąć maszynę, by znaleźć się dokładnie nad lądowiskiem – opisuje kmdr por. pil. Orliński.

We wtorek każdy z pilotów „Anakondy” wykonał po dwa lądowania i starty. Członkowie załogi zrobili też zdjęcia platformy, które zostaną wykorzystane podczas szkoleń.


Piloci śmigłowców morskich rozpoczęli loty na platformy wiertnicze jeszcze w latach 90. Początkowo przy okazji ćwiczeń przewozili tam pracowników. Trzy lata temu instruktorzy marynarki wojennej na jednej z nich przeprowadzili ćwiczenia dla pilotów z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. W kwietniu podobny trening przeszli lotnicy z 7 Eskadry Działań Specjalnych. – Jesienią ubiegłego roku na platformy trzy razy latały też załogi pełniące dyżury w systemie ratownictwa morskiego – informuje kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. We wrześniu przetransportowali do szpitala mężczyznę, który podczas prac spadł z dużej wysokości i doznał wewnętrznych obrażeń. W październiku pomogli pracownikowi z urazem głowy i krwotokiem. Wreszcie w listopadzie zabrali na pokład mężczyznę, u którego stwierdzono zbyt wysokie ciśnienie połączone z silnym krwawieniem. Dwie ostatnie akcje zostały przeprowadzone już po zmroku. Wszystkich trzech poszkodowanych udało się uratować.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. kmdr. por. Waldemara Orlińskiego

dodaj komentarz

komentarze


W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Nowa współpraca wojskowa UE
Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Rano żołnierz, po południu student
Bałtyckie ciemności
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Wsparcie dla misji Air Policing
Świętowali na sportowo
Twórcy SPO odznaczeni
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
Czołgi T-72 będą modernizowane
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
Kawaleryjski trening na koniach
Podwójny bohater. Od Powstania Warszawskiego do wojny w Indochinach
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
Zielone światło dla Pilicy
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Podziękować bohaterom
Jeszcze mobilniejsze NATO
Drugie życie Challengerów
Siła ognia
Skandal wokół Caracali i Tigerów
Rezerwiści opanowali poligon
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej
Komandorzy wrócili nad morze
Wojskowa komisja wyjaśni, co stało się w Dęblinie
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
Więcej pieniędzy na obronność
Z ruin Warszawy do piekła Indochin
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
MON zapowiada: strzelnica w każdym powiecie
O co walczą Polki w mundurze
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Pożegnanie ofiar stalinizmu
Wyższe dodatki dla żołnierzy
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Zielone światło dla stoczni
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Pod błękitną flagą NATO
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
Argentyńska zagadka
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Wyjątkowa kolekcja

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO