moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Leopardy na szynach

Ważący ponad 50 ton czołg Leopard 2A4 wjeżdża na specjalnie wzmocniony wagon typu FLMMPS. Załoga przymocowuje go, używając metalowych klinów i łańcuchów, a lufa Leoparda zostaje zabezpieczona pasami. Pancerniacy ze Świętoszowa przez dwa dni szkolili się w załadunku i wyładunku transportów kolejowych.



Zajęcia odbywały się na bocznicy poligonowej Pstrąże. Załogi Leopardów 10 Brygady Kawalerii Pancernej miały do dyspozycji sześć platform kolejowych typu FLMMPS, o nośności 60 ton każda. To wagony wzmocnione i specjalnie przygotowane przez Polskie Koleje Państwowe do przewozu tego typu uzbrojenia.

Żołnierze przyznają, że czołgi można transportować drogami na przystosowanych do tego przyczepach niskopodwoziowych, ale jest to bardzo kosztowne i trwa znacznie dłużej. Ogromne Leopardy muszą być bowiem kierowane na specjalnie wytyczone trasy. Dlatego najczęściej wojsko przewozi je koleją.

– W szkoleniu brały udział wszystkie załogi dwóch batalionów czołgów. Kierowcy-mechanicy ćwiczyli precyzyjne wprowadzanie maszyn na wagony, a pozostali członkowie załogi uczyli się należytego ich mocowania na platformach – mówi por. Leszek Wdowczyk, zastępca dowódcy kompanii w 2 batalionie czołgów.

Na bocznicy kolejowej kierowca wjeżdżał czołgiem na wagon. Każdy Leopard po zajęciu miejsca na platformie musiał być zabezpieczony czterema metalowymi klinami oraz łańcuchami. – Bardzo ważne jest również prawidłowe zabezpieczenie lufy. Mocuje się ją specjalnymi pasami, które chronią ją przed przesunięciem podczas jazdy pociągu – tłumaczy st. chor. Mirosław Ulbrych, kierownik zajęć. Dodaje, że takie procedury obowiązują od kilku lat, gdy podczas jednego z transportów lufa przewożonego czołgu przesunęła się i zniszczyła kilka słupów trakcji kolejowej.

Po załadunku załogę czekało odwrotne zadanie: żołnierze sprowadzali maszyny z wagonów i przygotowywali je do działania. Pancerniacy ćwiczyli zasady załadunku na bocznicach kolejowych czołowych, bocznych oraz usytuowanych pod kątem prostym. Wcześniej przeszli zajęcia taktyczne związane z organizacją rejonu załadunku. Chodzi m.in. o ochronę i bezpieczeństwo na tym terenie.

– Takie ćwiczenia organizujemy często tuż przed wyjazdem na poligon, gdy zachodzi potrzeba przewożenia sprzętu transportem kolejowym – wyjaśnia płk Dariusz Nawrocki, pełniący obowiązki dowódcy brygady. Pułkownik dodaje, że w zajęcia zaangażowane były nie tylko załogi Leopardów, ale także młodsza kadra dowódcza pododdziałów czołgów, która zajmuje się przygotowaniem do załadunku oraz szkoleniem.

W ćwiczeniach pancerniaków uczestniczyli także przedstawiciele wydziału transportu i ruchu wojsk 4 Regionalnej Bazy Logistycznej z Wrocławia. Fachowcy od spraw transportu sprawdzali poprawność załadunku oraz nadzorowali przestrzeganie wszelkich zasad bezpieczeństwa.

10 Brygada Kawalerii Pancernej ma w wyposażeniu ponad 120 czołgów Leopard 2A4.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Katarzyna Przepióra

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1399903560
~Kiler - miałem na myśli uszkodzenie np torów , wiaduktu itp. Czy sam z platformy w szczerym polu zjedzie .. Chyba , że przerzucą przed konfliktem - co bardzo prawdopodobne. p.s. Najlepszy czołg strzela tylko do 2500 m. tu widzie przyszłość. https://www.youtube.com/watch?v=8c8YJodvn1g
39-FF-C3-6D
~Kiler
1399884360
@1scooby Zapewne lepiej :) ale pytałeś wcześniej czy są procedury na uszkodzona trakcję więc podałem sposób na ominięcie tego problem :)
42-AC-0F-9A
~scooby
1399673160
~Kiler a nie lepiej MQ-9 - nie potrzebują torów, strzelają i widzą 10 razy dalej ... .
39-FF-C3-6D
~Kiler
1399545540
@~scooby wystarczy lokomotywa spalinowa i uszkodzona trakcja przestaje być problemem :)
42-AC-0F-9A
~scooby
1399539840
Macie procedurę jak się trafi na uszkodzoną trakcję np. rozładunek w polu i w jakiej odległości jedzie coś co sprawdza bezpieczny przejazd i czy na wagonach jest RAM http://en.wikipedia.org/wiki/Counter_Rocket,_Artillery,_and_Mortar p.s. Kiedy troophy i po 4 szt Lahat i Latające oko dla stosownej ilości pojazdów.
39-FF-C3-6D

Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
 
Gunner, nie runner
Zachować właściwą kolejność działań
25 lat w NATO – serwis specjalny
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Szpej na miarę potrzeb
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Sprawa katyńska à la española
SOR w Legionowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna na detale
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Kadisz za bohaterów
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, epilog
NATO on Northern Track
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Front przy biurku
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Na straży wschodniej flanki NATO
Sandhurst: końcowe odliczanie
Pod skrzydłami Kormoranów
Wojna w świętym mieście, część druga
Święto stołecznego garnizonu
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Zmiany w dodatkach stażowych
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Przygotowania czas zacząć
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wytropić zagrożenie
Strażacy ruszają do akcji
Kolejne FlyEye dla wojska
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ramię w ramię z aliantami
Charge of Dragon
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
W Italii, za wolność waszą i naszą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO