moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarze dostaną nowe motorówki

Będzie wykorzystywana do badania dna morskiego, lokalizowania obiektów, które na nim spoczywają, określania warunków hydrologicznych. A wszystko w portach, na kotwicowiskach, blisko brzegu, czyli tam, gdzie trudno byłoby pracować okrętom hydrograficznym – marynarka wojenna wzbogaciła się właśnie o pierwszą nową motorówkę hydrograficzną. Wkrótce rozpoczną się jej testy.


Motorówka trafiła do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego, który wchodzi w skład 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Nosi nazwę Wildcat 40/12. – Liczby te określają jej długość – tłumaczy kmdr por. Witold Stasiak z gdyńskiego dywizjonu. – Wynosi ona 40 stóp albo, inaczej licząc, 12 metrów – dodaje. Motorówka osiąga prędkość 14 węzłów, jej wyporność to 15 ton, zanurzenie zaś zostało określone na 1,3 metra. Będzie wykorzystywana do prowadzenia prac hydrograficznych w odległości do 20 mil morskich od brzegu. – Tego typu sprzęt jest używany głównie w portach i strefach przybrzeżnych: na torach podejściowych czy kotwicowiskach. Pracuje na stosunkowo płytkich wodach, w miejscach, gdzie trudno byłoby podejść i manewrować okrętowi hydrograficznemu – wyjaśnia kmdr por. Stasiak.

Motorówka została wyposażona m.in. w wielowiązkową echosondę, holowany sonar i podwodny pojazd. Sprzęt ten umożliwi prowadzenie niezwykle dokładnych badań dna morskiego, dokonywanie pomiarów głębokości oraz określanie parametrów wody, na przykład temperatury czy zasolenia. Załoga motorówki będzie poszukiwała także spoczywających na dnie obiektów, które mogłyby stanowić zagrożenie dla żeglugi.


Na razie zostanie poddana wszechstronnym testom. – Podczas prób zdawczo-odbiorczych sprawdzimy, czy działają znajdujący się w jej wyposażeniu sprzęt oraz wszelkiego rodzaju mechanizmy. Testy mają się rozpocząć w drugiej połowie maja. Potrwają trzy dni – zapowiada kmdr por. Stasiak.

Zgodnie z planem marynarka wojenna powinna się wzbogacić o cztery nowe motorówki Wildcat 40/12. Jedna kosztuje ok. 7,5 mln zł. – Trzy z nich trafią do naszego Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego, czwarta powędruje do Świnoujścia, do 8 Flotylli Obrony Wybrzeża – informuje kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

Kolejne motorówki marynarka ma dostać czerwcu, wrześniu i listopadzie. – Zastąpią jednostki, które obecnie wykorzystujemy. Ich normy eksploatacyjne powoli dobiegają końca – podsumowuje kmdr por. Stasiak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1399540320
Kupcie drugą i wstawcie z dwie MU-90.
39-FF-C3-6D
~Scooby
1399447200
Sprzęt stosowny do wielkości akwenu.
39-FF-C3-6D
~mako
1399411920
A banderę pjp podniesie? Bo póki co... pływa jak partyzant...
C1-CF-ED-20

Koniec dzieciństwa
Orientuj się bez GPS-u
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Deterrence in Polish
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Kopuła nad bewupem
Dywersanci atakują
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kircholm 1605
Mity i manipulacje
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Priorytetowe zaangażowanie
W poszukiwaniu majora Serafina
Kosmiczny Perun
Polski „Wiking” dla Danii
Medycy na start
W wojsku orientują się najlepiej
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Pasja i fart
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
Koniec pewnej epoki
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polskie Bayraktary nad Turcją
Wojny na rzut kostką
Terytorialsi w akcji
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Jelcz się wzmacnia
Medicine for Hard Times
Czarnomorski szlif minerów
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kawaleria w szkole
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Maratońskie święto w Warszawie
Abolicja dla ochotników
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Pływali jak morscy komandosi
Młodzi i bezzałogowce
„Droga do GROM-u”
Speczespół wybierze „Orkę”
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Człowiek jest najważniejszy
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO