moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarze dostaną nowe motorówki

Będzie wykorzystywana do badania dna morskiego, lokalizowania obiektów, które na nim spoczywają, określania warunków hydrologicznych. A wszystko w portach, na kotwicowiskach, blisko brzegu, czyli tam, gdzie trudno byłoby pracować okrętom hydrograficznym – marynarka wojenna wzbogaciła się właśnie o pierwszą nową motorówkę hydrograficzną. Wkrótce rozpoczną się jej testy.


Motorówka trafiła do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego, który wchodzi w skład 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Nosi nazwę Wildcat 40/12. – Liczby te określają jej długość – tłumaczy kmdr por. Witold Stasiak z gdyńskiego dywizjonu. – Wynosi ona 40 stóp albo, inaczej licząc, 12 metrów – dodaje. Motorówka osiąga prędkość 14 węzłów, jej wyporność to 15 ton, zanurzenie zaś zostało określone na 1,3 metra. Będzie wykorzystywana do prowadzenia prac hydrograficznych w odległości do 20 mil morskich od brzegu. – Tego typu sprzęt jest używany głównie w portach i strefach przybrzeżnych: na torach podejściowych czy kotwicowiskach. Pracuje na stosunkowo płytkich wodach, w miejscach, gdzie trudno byłoby podejść i manewrować okrętowi hydrograficznemu – wyjaśnia kmdr por. Stasiak.

Motorówka została wyposażona m.in. w wielowiązkową echosondę, holowany sonar i podwodny pojazd. Sprzęt ten umożliwi prowadzenie niezwykle dokładnych badań dna morskiego, dokonywanie pomiarów głębokości oraz określanie parametrów wody, na przykład temperatury czy zasolenia. Załoga motorówki będzie poszukiwała także spoczywających na dnie obiektów, które mogłyby stanowić zagrożenie dla żeglugi.


Na razie zostanie poddana wszechstronnym testom. – Podczas prób zdawczo-odbiorczych sprawdzimy, czy działają znajdujący się w jej wyposażeniu sprzęt oraz wszelkiego rodzaju mechanizmy. Testy mają się rozpocząć w drugiej połowie maja. Potrwają trzy dni – zapowiada kmdr por. Stasiak.

Zgodnie z planem marynarka wojenna powinna się wzbogacić o cztery nowe motorówki Wildcat 40/12. Jedna kosztuje ok. 7,5 mln zł. – Trzy z nich trafią do naszego Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego, czwarta powędruje do Świnoujścia, do 8 Flotylli Obrony Wybrzeża – informuje kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

Kolejne motorówki marynarka ma dostać czerwcu, wrześniu i listopadzie. – Zastąpią jednostki, które obecnie wykorzystujemy. Ich normy eksploatacyjne powoli dobiegają końca – podsumowuje kmdr por. Stasiak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1399540320
Kupcie drugą i wstawcie z dwie MU-90.
39-FF-C3-6D
~Scooby
1399447200
Sprzęt stosowny do wielkości akwenu.
39-FF-C3-6D
~mako
1399411920
A banderę pjp podniesie? Bo póki co... pływa jak partyzant...
C1-CF-ED-20

Abolicja dla ochotników
Zasiać strach w szeregach wroga
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pomnik nieznanych bohaterów
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Husarze bliżej Polski
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Standardy NATO w Siedlcach
Koniec dzieciństwa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy na wschodniej straży
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Mity i manipulacje
Marynarze podjęli wyzwanie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Operacja NATO u brzegów Estonii
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Męska sprawa: profilaktyka
Polski „Wiking” dla Danii
Szansa na nowe życie
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Niespokojny poranek pilotów
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pamięć łączy pokolenia
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kircholm 1605
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Sportowcy na poligonie
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Odznaczenia za wzorową służbę
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kolejny kontrakt Dezametu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Marynarze mają nowe motorówki
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Starcie pancerniaków
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sukces Polaka w biegu z marines
Inwestycja w bezpieczeństwo
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO