moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polacy rozpoczęli dyżur na Litwie

Cztery myśliwce MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Malborka i 90 żołnierzy przez cztery miesiące będzie strzec przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. Rozpoczęła się piąta zmiana Polskiego Kontyngentu Wojskowego „Orlik” w ramach misji Baltic Air Policing.

To już piąta misja Baltic Air Policing, w której biorą udział polscy żołnierze.

Dwa dni temu w Malborku, gdzie stacjonuje 22 Baza Lotnictwa Taktycznego, odbyło się uroczyste pożegnanie żołnierzy tworzących piątą zmianę PKW „Orlik”. Odlatujących na czteromiesięczny dyżur lotników żegnał prezydent Bronisław Komorowski oraz ministrowie obrony Polski i Francji – Tomasz Siemoniak i Jean-Yves Le Drian. Tuż po uroczystości dwa polskie myśliwce MiG-29 wystartowały z malborskiego lotniska. Do granicy z Litwą odprowadziła je para Rafali, francuskich samolotów bojowych, które także będą wspierać misję Baltic Air Policing. Kolejne dwa dotarły do bazy w litewskich Szawlach we wtorek wieczorem. Pozostali lotnicy polecieli na Litwę na pokładzie transportowca CASA C-295M z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Balicach.

Malborscy żołnierze zmienili na posterunku amerykańskich lotników, którzy zakończyli służbę. Od 1 maja do 31 sierpnia Polacy będą pełnić dyżury, latając na czterech myśliwcach MiG-29. Dwa uzbrojone będą sprawować całodobowy nadzór bojowy. Głównym zadaniem żołnierzy jest nadzorowanie przestrzeni nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Polscy lotnicy mają także prowadzić rozpoznanie oraz udzielać pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, które znajdą się w sytuacji awaryjnej (np. gdyby straciły łączność radiową i orientację geograficzną).

Na piątą zmianę misji Baltic Air Policing wysyłamy dobrze wyszkolonych i przygotowanych lotników, w tym pilotów mających doświadczenie ze służby w czwartej zmianie Polskiego Kontyngentu Wojskowego „Orlik” – powiedział trzy tygodnie temu gen. broni pil. Lech Majewski, dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych. – Jesteśmy zainteresowani kontynuowaniem udziału w tej sojuszniczej operacji w kolejnych latach, ponieważ sprzyja to utrzymaniu bezpieczeństwa w naszej części Europy. Pokazuje naszą sojuszniczą lojalność i sprawność organizacyjną.

W czteromiesięcznej misji bierze udział 90 wojskowych. To piloci, technicy i nawigatorzy z ośrodków dowodzenia i naprowadzania oraz m.in. specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej. Większość pilotów i techników stacjonuje w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Nawigatorzy służą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie. Dowódcą PKW „Orlik” jest ppłk pil. Krzysztof Stobecki, pilot mistrzowskiej klasy, który ma ponad 1400 godzin nalotu.

Żołnierze z Malborka mają już spore doświadczenie z udziału w tej misji, na Litwę polecieli bowiem w składzie PKW „Orlik” już po raz trzeci. Dwa lata temu, podczas czwartej zmiany, kilkanaście razy przechwytywali rosyjskie samoloty, które niebezpiecznie zbliżały się do wyznaczonych stref.

Przez najbliższe cztery miesiące misję Baltic Air Policing będą wspierać również Anglicy i Francuzi. Lotnicy znad Sekwany będą dyżurować w Malborku. Do dyspozycji mają cztery myśliwce Rafale.

W 2004 roku Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do sojuszu północnoatlantyckiego o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Kontyngenty do Baltic Air Policing wystawiało już 14 z 28 państw NATO. W dotychczasowych 35 zmianach najczęściej dyżur pełnili: Niemcy na F-4F Phantom II; Francuzi na Mirage 2000 i Mirage F1CR; Duńczycy na F-16 AM; Amerykanie na F-15C oraz Polacy na MiG-29.

MKS

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze

~mi;ro
1398996720
Te Mig-29,, To tak Kopcom jakby na oleju Opalowym latali a nie na Nafcie,,
E6-31-BF-63

Charge of Dragon
 
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Zachować właściwą kolejność działań
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Pod skrzydłami Kormoranów
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ramię w ramię z aliantami
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
NATO na północnym szlaku
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Tragiczne zdarzenie na służbie
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Posłowie dyskutowali o WOT
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
SOR w Legionowie
Wojna na detale
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część druga
NATO on Northern Track
Sandhurst: końcowe odliczanie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna w świętym mieście, epilog
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Na straży wschodniej flanki NATO
Wytropić zagrożenie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Sprawa katyńska à la española
Metoda małych kroków
Zmiany w dodatkach stażowych
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Kolejne FlyEye dla wojska
Święto stołecznego garnizonu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Rekordziści z WAT
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Gunner, nie runner
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Szybki marsz, trudny odwrót
Front przy biurku
25 lat w NATO – serwis specjalny
W Italii, za wolność waszą i naszą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadisz za bohaterów
Szpej na miarę potrzeb
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO