moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Akcja ratownicza na Bałtyku

Zaledwie pół godziny potrzebowała załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM „Anakonda”, by pomóc Szwedce, która płynęła promem z Karlskrony do Gdyni. Kobieta dziś rano źle się poczuła, najpewniej na skutek pooperacyjnych komplikacji. Żołnierze zabrali ją z pokładu, po czym trafiła do szpitala.

Sygnał przyszedł tuż przed szóstą rano. Załoga śmigłowca, która pełniła dyżur w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, była gotowa do akcji już kilka minut później. „Anakonda” poderwała się z płyty o 6.06, a sześć minut później osiągnęła cel. – Prom Stena Vision znajdował się około czterech mil morskich na północny-wschód od Helu – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Początkowo na polecenie z „Anakondy” prom musiał nieznacznie zmienić kurs. – Podczas akcji statek powinien współpracować z ratownikami, dla śmigłowca najlepiej, by ustawił się pod wiatr – tłumaczy kmdr ppor. Cichy. Wówczas maszyna, która zawisa nad pokładem, zyskuje optymalną w tej sytuacji siłę nośną. Ostatecznie jednak wiatr okazał się na tyle słaby, że nie miał większego znaczenia. Po konsultacjach obydwu załóg prom wrócił na pierwotny kurs i mógł kontynuować podróż do Gdyni.

Na pokład statku za pomocą liny zszedł ratownik medyczny. Ocenił stan kobiety, która potrzebowała pomocy. Po chwili Szwedka na noszach została wciągnięta na pokład śmigłowca. – Wymagała pilnej hospitalizacji. Najpewniej wystąpiły u niej komplikacje po operacji, którą dopiero co przeszła – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. O 6.35 „Anakonda” była już na lotnisku w Gdyni. Tam czekała karetka, która odwiozła poszkodowaną do szpitala.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w Polsce formacja, która utrzymuje ciągłą gotowość do prowadzenia akcji ratowniczych z powietrza nad obszarem Bałtyku. Przez okrągły rok całodobowe dyżury pełnią załogi śmigłowców „Anakonda” i Mi-14PŁ/R, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach oraz Darłowie. System ratownictwa wspiera również załoga samolotu patrolowego Bryza z lotniska w Siemirowicach.

– W tym roku była to już trzecia akcja na morzu z udziałem naszego śmigłowca – mówi kmdr ppor. Cichy. – Od początku lat 90. załogi samolotów i śmigłowców ratownictwa morskiego uczestniczyły w 545 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 286 osobom – dodaje.

W dzisiejszej akcji uczestniczyli: kpt. pil. Janusz Żytko (dowódca), st. chor. sztab. Edmund Kutnik (drugi pilot), chor. Grzegorz Burakowski (ratownik pokładowy) i st. chor. sztab. Robert Kotyński (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy/ BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Czarnogóra już w NATO
„Noble Jump '17” – test mobilności szpicy NATO
Kwiatek dla weterana
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Szefowie sztabów V4 debatują w Krakowie
Kawaleria wywalczyła awans do klasy okręgowej
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
Będą podwyżki dla pracowników wojska
W Senacie dyskutowano o wojskach obrony terytorialnej
Saperzy dla IPN
Arktyczny marsz Rosji
Order Virtuti Militari ma już 225 lat
Sztandar i patron dla LITPOLUKRBRIG
„Różaniec” w rozsypce
MON dobrze zrealizowało budżet
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
Jastrzębie na posterunku
Państwa Grupy Wyszehradzkiej chcą bliższej współpracy
Nowy samolot dla VIP-ów
Odnaleziono grób ostatniego żołnierza wyklętego?
Podchorążowie pod flagą NATO
Muzeum Gryf. Czołgi zamiast dywizjonu rakiet
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
Piłkarze walczyli o medale
Żołnierze walczą o medale w walce w bliskim kontakcie
Metoda na samobójcę
„Baltops ’17” – nie tylko na wodzie
Polska zbrojeniówka walczy o ukraiński rynek
„Dragon” jakiego jeszcze nie było
Rozpoznać cel – polscy piloci na misji w Kuwejcie
Dodatki za operacje bojowe
Polki wojskowymi mistrzyniami świata!
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Marynarka świętuje i zaprasza na pokłady okrętów
Kawaleria świętuje
Afganistan – kolejna zmiana rozpoczęła dyżur
Ułani na południowej flance NATO
Hiszpański desant
Wysoka poprzeczka dla klas mundurowych
Akrobacje lotnicze nad Krakowem
Płk Ignacy Matuszewski – bohater, o którym trzeba pamiętać
Nóż w wojsku, czyli 1001 sposobów wykorzystania narzędzia
Medal Florence Nightingale dla polskiej pielęgniarki
Szwajcarski noblista z wykładem na WAT
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
„Baltops 2017”: sojuszniczy desant w Ustce
Wojskowy wkład w historyczny sukces lekkoatletów
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Wyrok dopiero w lipcu
Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama
Cedynia, czyli wielka zagadka
Czy żołnierze pokonają Gortata?
Przetarg czy z wolnej ręki? Posłowie dyskutowali o samolotach dla VIP
Bliskowschodni taniec Trumpa
Powstanie iwienieckie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO