moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Akcja ratownicza na Bałtyku

Zaledwie pół godziny potrzebowała załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM „Anakonda”, by pomóc Szwedce, która płynęła promem z Karlskrony do Gdyni. Kobieta dziś rano źle się poczuła, najpewniej na skutek pooperacyjnych komplikacji. Żołnierze zabrali ją z pokładu, po czym trafiła do szpitala.

Sygnał przyszedł tuż przed szóstą rano. Załoga śmigłowca, która pełniła dyżur w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, była gotowa do akcji już kilka minut później. „Anakonda” poderwała się z płyty o 6.06, a sześć minut później osiągnęła cel. – Prom Stena Vision znajdował się około czterech mil morskich na północny-wschód od Helu – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Początkowo na polecenie z „Anakondy” prom musiał nieznacznie zmienić kurs. – Podczas akcji statek powinien współpracować z ratownikami, dla śmigłowca najlepiej, by ustawił się pod wiatr – tłumaczy kmdr ppor. Cichy. Wówczas maszyna, która zawisa nad pokładem, zyskuje optymalną w tej sytuacji siłę nośną. Ostatecznie jednak wiatr okazał się na tyle słaby, że nie miał większego znaczenia. Po konsultacjach obydwu załóg prom wrócił na pierwotny kurs i mógł kontynuować podróż do Gdyni.

Na pokład statku za pomocą liny zszedł ratownik medyczny. Ocenił stan kobiety, która potrzebowała pomocy. Po chwili Szwedka na noszach została wciągnięta na pokład śmigłowca. – Wymagała pilnej hospitalizacji. Najpewniej wystąpiły u niej komplikacje po operacji, którą dopiero co przeszła – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. O 6.35 „Anakonda” była już na lotnisku w Gdyni. Tam czekała karetka, która odwiozła poszkodowaną do szpitala.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w Polsce formacja, która utrzymuje ciągłą gotowość do prowadzenia akcji ratowniczych z powietrza nad obszarem Bałtyku. Przez okrągły rok całodobowe dyżury pełnią załogi śmigłowców „Anakonda” i Mi-14PŁ/R, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach oraz Darłowie. System ratownictwa wspiera również załoga samolotu patrolowego Bryza z lotniska w Siemirowicach.

– W tym roku była to już trzecia akcja na morzu z udziałem naszego śmigłowca – mówi kmdr ppor. Cichy. – Od początku lat 90. załogi samolotów i śmigłowców ratownictwa morskiego uczestniczyły w 545 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 286 osobom – dodaje.

W dzisiejszej akcji uczestniczyli: kpt. pil. Janusz Żytko (dowódca), st. chor. sztab. Edmund Kutnik (drugi pilot), chor. Grzegorz Burakowski (ratownik pokładowy) i st. chor. sztab. Robert Kotyński (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy/ BLMW

dodaj komentarz

komentarze


NATO Tiger Meet z niemieckimi pilotami
Nocne zwiedzanie
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Kryzys na wodzie
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Podchorążowie WAT w przestworzach
Polska – przegrani zwycięzcy
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Trzy medale żołnierzy w mistrzostwach zapaśników
Puchar szefa MON-u w badmintonie
Wyjątkowa fotografia
Atak terrorystyczny w Radomiu
Dziewczyny na medal
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Gdy przeszłość spotyka się z przyszłością
„Ślązak” do końca roku
Pamiętamy o Monte Cassino
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Jest porozumienie w sprawie pomnika w Jersey City
Zlot ku czci zdobywców Monte Cassino
„Kabul VIII” – gotowi do misji
Pedro ze Stalowej Woli
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Tygrysy w Polsce
Pod Monte Cassino walczyli o Polskę
Kpr. Marcin Lewandowski trzeci w Szanghaju
Siedmiotonowy polski w boju
Afgańska misja z nowymi siłami
Na jakich zasadach powrót do armii?
Tygrysy atakują, tygrysy bronią
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Tygrysy nad Poznaniem
Multilifty dla armii
Hiszpanie spod znaku tygrysa
40 lat misji UNIFIL
Bojowa operacja u brzegów Estonii
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
108 twardzieli na mecie Ultramaratonu Kaszubskiego
Huta celuje w miliard
Argentyńska zagadka
Kevlar w polskiej armii
16-31 maja 1918 – Amerykanie przystępują do walki
Francja inwestuje w obronność
Projekt Wojownik
Pierwszy maraton biegłam z Polą
Sztafeta na stulecie
Bliski Wschód – definicja chaosu
Terror na Majorce
Europejska Harpia?

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO