moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Akcja ratownicza na Bałtyku

Zaledwie pół godziny potrzebowała załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM „Anakonda”, by pomóc Szwedce, która płynęła promem z Karlskrony do Gdyni. Kobieta dziś rano źle się poczuła, najpewniej na skutek pooperacyjnych komplikacji. Żołnierze zabrali ją z pokładu, po czym trafiła do szpitala.

Sygnał przyszedł tuż przed szóstą rano. Załoga śmigłowca, która pełniła dyżur w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, była gotowa do akcji już kilka minut później. „Anakonda” poderwała się z płyty o 6.06, a sześć minut później osiągnęła cel. – Prom Stena Vision znajdował się około czterech mil morskich na północny-wschód od Helu – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Początkowo na polecenie z „Anakondy” prom musiał nieznacznie zmienić kurs. – Podczas akcji statek powinien współpracować z ratownikami, dla śmigłowca najlepiej, by ustawił się pod wiatr – tłumaczy kmdr ppor. Cichy. Wówczas maszyna, która zawisa nad pokładem, zyskuje optymalną w tej sytuacji siłę nośną. Ostatecznie jednak wiatr okazał się na tyle słaby, że nie miał większego znaczenia. Po konsultacjach obydwu załóg prom wrócił na pierwotny kurs i mógł kontynuować podróż do Gdyni.

Na pokład statku za pomocą liny zszedł ratownik medyczny. Ocenił stan kobiety, która potrzebowała pomocy. Po chwili Szwedka na noszach została wciągnięta na pokład śmigłowca. – Wymagała pilnej hospitalizacji. Najpewniej wystąpiły u niej komplikacje po operacji, którą dopiero co przeszła – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. O 6.35 „Anakonda” była już na lotnisku w Gdyni. Tam czekała karetka, która odwiozła poszkodowaną do szpitala.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w Polsce formacja, która utrzymuje ciągłą gotowość do prowadzenia akcji ratowniczych z powietrza nad obszarem Bałtyku. Przez okrągły rok całodobowe dyżury pełnią załogi śmigłowców „Anakonda” i Mi-14PŁ/R, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach oraz Darłowie. System ratownictwa wspiera również załoga samolotu patrolowego Bryza z lotniska w Siemirowicach.

– W tym roku była to już trzecia akcja na morzu z udziałem naszego śmigłowca – mówi kmdr ppor. Cichy. – Od początku lat 90. załogi samolotów i śmigłowców ratownictwa morskiego uczestniczyły w 545 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 286 osobom – dodaje.

W dzisiejszej akcji uczestniczyli: kpt. pil. Janusz Żytko (dowódca), st. chor. sztab. Edmund Kutnik (drugi pilot), chor. Grzegorz Burakowski (ratownik pokładowy) i st. chor. sztab. Robert Kotyński (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy/ BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Bohaterowie z lilijkami
„Wieniec” na drodze niemieckiego transportu
Najsilniejsi w służbach mundurowych
Techniki wspinaczkowe w walce, czyli „górale” atakują
Polsko-gruziński test specjalsów
Nowy sprzęt do obsługi samolotów
Islamski feniks
Legioniści w boju
Generał Kościuszko – przyjaciel wolności
Polska w grze o amerykańską brygadę
Konflikt bratanków
Czternastka polata dłużej
Fort zagłady
Polowa akademia „Combat Alert”
W weekend – NATO Days w Polsce
Zwycięstwo pięcioboistów z Czarnej Dywizji
Pustelnik, czyli nowe rakiety dla polskiej armii
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Łączymy siły
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Wsparcie dla misji Air Policing
Specjalsi z Gruzji wykonali zadanie
Drugie życie Challengerów
Eksportowy sukces Nitro-Chemu
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Memoriał „Czarnego” w Bieszczadach
Lotnicy z Krzesin
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Amerykańscy żołnierze uczą się polskiej historii
Posłowie o wspólnej polityce obronnej Unii Europejskiej
Polska zbrojeniówka na targach „Arms and Security” w Kijowie
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Takiej wieży nie ma nikt
Modernizacja Bergepanzerów 2
Narażali życie, by ratować innych
Minister obrony o szkoleniu wojskowym studentów
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Jubileusz wojskowego bibliotekarstwa
Wojskowe uczelnie nie powinny żebrać
Jak most Syreny
„Kormoran” przebadany
Wakacje dla dzieci żołnierzy
W co gra Kim?
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Generał „Tysiąc” świętowałby dziś 110 urodziny
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Biegacze walczyli o Nóż Komandosa
„Proobronni 2017” w Lublińcu
Przetarg na wroga
Polski podchorąży na West Point
Rosja i deja vu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO