moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Akcja ratownicza na Bałtyku

Zaledwie pół godziny potrzebowała załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM „Anakonda”, by pomóc Szwedce, która płynęła promem z Karlskrony do Gdyni. Kobieta dziś rano źle się poczuła, najpewniej na skutek pooperacyjnych komplikacji. Żołnierze zabrali ją z pokładu, po czym trafiła do szpitala.

Sygnał przyszedł tuż przed szóstą rano. Załoga śmigłowca, która pełniła dyżur w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, była gotowa do akcji już kilka minut później. „Anakonda” poderwała się z płyty o 6.06, a sześć minut później osiągnęła cel. – Prom Stena Vision znajdował się około czterech mil morskich na północny-wschód od Helu – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Początkowo na polecenie z „Anakondy” prom musiał nieznacznie zmienić kurs. – Podczas akcji statek powinien współpracować z ratownikami, dla śmigłowca najlepiej, by ustawił się pod wiatr – tłumaczy kmdr ppor. Cichy. Wówczas maszyna, która zawisa nad pokładem, zyskuje optymalną w tej sytuacji siłę nośną. Ostatecznie jednak wiatr okazał się na tyle słaby, że nie miał większego znaczenia. Po konsultacjach obydwu załóg prom wrócił na pierwotny kurs i mógł kontynuować podróż do Gdyni.

Na pokład statku za pomocą liny zszedł ratownik medyczny. Ocenił stan kobiety, która potrzebowała pomocy. Po chwili Szwedka na noszach została wciągnięta na pokład śmigłowca. – Wymagała pilnej hospitalizacji. Najpewniej wystąpiły u niej komplikacje po operacji, którą dopiero co przeszła – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. O 6.35 „Anakonda” była już na lotnisku w Gdyni. Tam czekała karetka, która odwiozła poszkodowaną do szpitala.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w Polsce formacja, która utrzymuje ciągłą gotowość do prowadzenia akcji ratowniczych z powietrza nad obszarem Bałtyku. Przez okrągły rok całodobowe dyżury pełnią załogi śmigłowców „Anakonda” i Mi-14PŁ/R, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach oraz Darłowie. System ratownictwa wspiera również załoga samolotu patrolowego Bryza z lotniska w Siemirowicach.

– W tym roku była to już trzecia akcja na morzu z udziałem naszego śmigłowca – mówi kmdr ppor. Cichy. – Od początku lat 90. załogi samolotów i śmigłowców ratownictwa morskiego uczestniczyły w 545 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 286 osobom – dodaje.

W dzisiejszej akcji uczestniczyli: kpt. pil. Janusz Żytko (dowódca), st. chor. sztab. Edmund Kutnik (drugi pilot), chor. Grzegorz Burakowski (ratownik pokładowy) i st. chor. sztab. Robert Kotyński (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy/ BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Rano żołnierz, po południu student
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Jeszcze mobilniejsze NATO
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Zielone światło dla stoczni
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Czołgi T-72 będą modernizowane
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Argentyńska zagadka
Rezerwiści opanowali poligon
Z ruin Warszawy do piekła Indochin
Drugie życie Challengerów
Zielone światło dla Pilicy
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Podziękować bohaterom
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Kawaleryjski trening na koniach
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Wsparcie dla misji Air Policing
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Świętowali na sportowo
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Skandal wokół Caracali i Tigerów
MON zapowiada: strzelnica w każdym powiecie
Siła ognia
Komandorzy wrócili nad morze
Twórcy SPO odznaczeni
Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
Pod błękitną flagą NATO
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej
Pożegnanie ofiar stalinizmu
Podwójny bohater. Od Powstania Warszawskiego do wojny w Indochinach
Nowa współpraca wojskowa UE
Wojskowa komisja wyjaśni, co stało się w Dęblinie
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Więcej pieniędzy na obronność
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
Bałtyckie ciemności
Wyjątkowa kolekcja
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
O co walczą Polki w mundurze
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO