moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Akcja ratownicza na Bałtyku

Zaledwie pół godziny potrzebowała załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM „Anakonda”, by pomóc Szwedce, która płynęła promem z Karlskrony do Gdyni. Kobieta dziś rano źle się poczuła, najpewniej na skutek pooperacyjnych komplikacji. Żołnierze zabrali ją z pokładu, po czym trafiła do szpitala.

Sygnał przyszedł tuż przed szóstą rano. Załoga śmigłowca, która pełniła dyżur w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, była gotowa do akcji już kilka minut później. „Anakonda” poderwała się z płyty o 6.06, a sześć minut później osiągnęła cel. – Prom Stena Vision znajdował się około czterech mil morskich na północny-wschód od Helu – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Początkowo na polecenie z „Anakondy” prom musiał nieznacznie zmienić kurs. – Podczas akcji statek powinien współpracować z ratownikami, dla śmigłowca najlepiej, by ustawił się pod wiatr – tłumaczy kmdr ppor. Cichy. Wówczas maszyna, która zawisa nad pokładem, zyskuje optymalną w tej sytuacji siłę nośną. Ostatecznie jednak wiatr okazał się na tyle słaby, że nie miał większego znaczenia. Po konsultacjach obydwu załóg prom wrócił na pierwotny kurs i mógł kontynuować podróż do Gdyni.

Na pokład statku za pomocą liny zszedł ratownik medyczny. Ocenił stan kobiety, która potrzebowała pomocy. Po chwili Szwedka na noszach została wciągnięta na pokład śmigłowca. – Wymagała pilnej hospitalizacji. Najpewniej wystąpiły u niej komplikacje po operacji, którą dopiero co przeszła – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. O 6.35 „Anakonda” była już na lotnisku w Gdyni. Tam czekała karetka, która odwiozła poszkodowaną do szpitala.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w Polsce formacja, która utrzymuje ciągłą gotowość do prowadzenia akcji ratowniczych z powietrza nad obszarem Bałtyku. Przez okrągły rok całodobowe dyżury pełnią załogi śmigłowców „Anakonda” i Mi-14PŁ/R, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach oraz Darłowie. System ratownictwa wspiera również załoga samolotu patrolowego Bryza z lotniska w Siemirowicach.

– W tym roku była to już trzecia akcja na morzu z udziałem naszego śmigłowca – mówi kmdr ppor. Cichy. – Od początku lat 90. załogi samolotów i śmigłowców ratownictwa morskiego uczestniczyły w 545 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 286 osobom – dodaje.

W dzisiejszej akcji uczestniczyli: kpt. pil. Janusz Żytko (dowódca), st. chor. sztab. Edmund Kutnik (drugi pilot), chor. Grzegorz Burakowski (ratownik pokładowy) i st. chor. sztab. Robert Kotyński (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy/ BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze NATO w Dolinie Rospudy
Falaise i Studzianki – dwie pancerne bitwy Polaków
Wojsko ruszyło na pomoc poszkodowanym
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
ORP „Czernicki” bliżej domu
Tabor dla wojska
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Jakie są procedury wydawania koncesji na broń
Większe wsparcie MON dla poszkodowanych w nawałnicach
USA zapewniają o wsparciu dla Europy Środkowo-Wschodniej
Sukces eksportowy Jakusza
Poczet żołnierzy AK
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Pięcioboistki wojskowe zmotywowane do pracy
Polska zainteresowana kolejnymi Leopardami
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Pożegnanie trzeciej zmiany PKW OIR w Kuwejcie
Konkurs literacki „Polski Zbrojnej”: „Upłaz”, skromny bohater
Będą dodatkowe wejściówki na Air Show
Przełom w finansowaniu armii
Francusko-niemiecki myśliwiec 5. generacji
Święto Wojska Polskiego – relacja
Rumunia kupuje Patrioty
„Zapora” – bohater wyklęty i niezłomny
Krab, Piorun i nie tylko, czyli armia bardziej nowoczesna
Brązowy medal szpadzistek
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
ORP „Czajka” pomoże Łotyszom
Zmechanizowani na „Brave Warrior”
Sprzęt na potrzeby misji
Sojusz pod presją
Emigracyjna II Kadrówka
Szczeciński finał The Tall Ships Races
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Dwa medale triatlonistek
JWK – najlepsze miejsce dla podoficera
Trump przypomniał Polsce o jej znaczeniu w Europie
Muzeum Bitwy Warszawskiej – jest wstępna koncepcja
Konkurs literacki „Polski Zbrojnej”: Pana misja nie była daremna
Borsuk po czesku
Wojsko pomoże wszystkim potrzebującym
Muzeum w lubelskim zamku
Bitwa, która uratowała Europę
Islandzka mangusta
Żołnierze 6 Brygady Powietrznodesantowej na ćwiczeniach
Tomasz Szatkowski: Chcemy współpracy w przygotowywaniu reformy dowodzenia armią
Zadanie logistyków – zaopatrzyć kontyngent w Kuwejcie
Dwa medale spadochroniarzy w Pucharze Świata
Wirus wzmocni polskie wojska rozpoznania
Dezinformacja – potężna broń w rękach Kremla
Jak powstańcy zdobyli „Gęsiówkę”
Operacja „Hydra”
Zmieszani z błotem
Zgrupowanie „Chojnice” pomaga nad Brdą

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO