moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Akcja ratownicza na Bałtyku

Zaledwie pół godziny potrzebowała załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM „Anakonda”, by pomóc Szwedce, która płynęła promem z Karlskrony do Gdyni. Kobieta dziś rano źle się poczuła, najpewniej na skutek pooperacyjnych komplikacji. Żołnierze zabrali ją z pokładu, po czym trafiła do szpitala.

Sygnał przyszedł tuż przed szóstą rano. Załoga śmigłowca, która pełniła dyżur w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, była gotowa do akcji już kilka minut później. „Anakonda” poderwała się z płyty o 6.06, a sześć minut później osiągnęła cel. – Prom Stena Vision znajdował się około czterech mil morskich na północny-wschód od Helu – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Początkowo na polecenie z „Anakondy” prom musiał nieznacznie zmienić kurs. – Podczas akcji statek powinien współpracować z ratownikami, dla śmigłowca najlepiej, by ustawił się pod wiatr – tłumaczy kmdr ppor. Cichy. Wówczas maszyna, która zawisa nad pokładem, zyskuje optymalną w tej sytuacji siłę nośną. Ostatecznie jednak wiatr okazał się na tyle słaby, że nie miał większego znaczenia. Po konsultacjach obydwu załóg prom wrócił na pierwotny kurs i mógł kontynuować podróż do Gdyni.

Na pokład statku za pomocą liny zszedł ratownik medyczny. Ocenił stan kobiety, która potrzebowała pomocy. Po chwili Szwedka na noszach została wciągnięta na pokład śmigłowca. – Wymagała pilnej hospitalizacji. Najpewniej wystąpiły u niej komplikacje po operacji, którą dopiero co przeszła – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. O 6.35 „Anakonda” była już na lotnisku w Gdyni. Tam czekała karetka, która odwiozła poszkodowaną do szpitala.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w Polsce formacja, która utrzymuje ciągłą gotowość do prowadzenia akcji ratowniczych z powietrza nad obszarem Bałtyku. Przez okrągły rok całodobowe dyżury pełnią załogi śmigłowców „Anakonda” i Mi-14PŁ/R, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach oraz Darłowie. System ratownictwa wspiera również załoga samolotu patrolowego Bryza z lotniska w Siemirowicach.

– W tym roku była to już trzecia akcja na morzu z udziałem naszego śmigłowca – mówi kmdr ppor. Cichy. – Od początku lat 90. załogi samolotów i śmigłowców ratownictwa morskiego uczestniczyły w 545 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 286 osobom – dodaje.

W dzisiejszej akcji uczestniczyli: kpt. pil. Janusz Żytko (dowódca), st. chor. sztab. Edmund Kutnik (drugi pilot), chor. Grzegorz Burakowski (ratownik pokładowy) i st. chor. sztab. Robert Kotyński (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy/ BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne
Transportowce nad Powidzem
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Zrozumieć Rosję
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
Laureaci Buzdyganów
Rotmistrz Pilecki: Mnie tutaj wykończyli. Oświęcim to była igraszka...
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
Żołnierze wśród złotych medalistów czempionatu w Belgradzie
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Górski trening zwiadowców
Transportery we wsi. Dowódca ranny!
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Przyszli podporucznicy WOT
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Buzdygany – nagrody dla zasłużonych dla Wojska Polskiego
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Gen. Mika o zmianach w armii
Opiekun bohaterów
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Tulipany z Belmy trafią do OT
Priorytety MON-u w 2017 roku
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Zmechanizowani w Drawsku. Kontratak z lasu
12 Dywizja przećwiczy dowodzenie operacją obronną
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski
Kobiety na misjach
Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
Ostatnie testy Krabów
Mieczysław Darmaszek – konfident zastrzelony przez kobiety
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Płetwy dla komandosów
Psycholog z intuicją
Natowski zespół bliżej Ukrainy
Powołanie do WOT krok po kroku
Migawki z Afganistanu
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
Rycerz wolności
Lekarze pamięci
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Wielka modernizacja Drawska
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
Gen. Józef Bem – bohater trzech narodów
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
ORP „Wigry” ćwiczył z niemieckimi marynarzami

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO