moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Ruszyła budowa Kormorana II

W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęła się budowa prototypowego polskiego niszczyciela min Kormoran II. Gotowy okręt ma zostać przekazany marynarce wojennej za dwa lata. Ministerstwo Obrony Narodowej chce zamówić trzy tego typu jednostki. Będą kosztować półtora miliarda złotych.


Zgodnie z rozpisanym do 2026 roku programem modernizacji marynarki wojennej armia będzie przeznaczać ponad miliard złotych rocznie na nowe okręty, systemy rozpoznawcze i dowodzenia, śmigłowce i bezzałogowce (latające i pływające) – to w sumie dwadzieścia dwa programy operacyjne.

Najdroższe będą okręty podwodne. Wojsko chce kupić trzy. Trzeba będzie na nie wydać do dziewięciu miliardów złotych. Marynarka ma otrzymać także m.in. trzy okręty patrolowe z funkcją zwalczania min – kryptonim Czapla, trzy okręty obrony wybrzeża – kryptonim Miecznik oraz trzy niszczyciele min kryptonim Kormoran II.

Najszybciej mają wejść do służby te ostatnie. Jesienią ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia MON zawarł umowę na zbudowanie do 2016 roku w ramach pracy badawczo-rozwojowej prototypowej jednostki. Ma to zrobić konsorcjum, któremu przewodniczy gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding (w skład wchodzą również Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Marynarki Wojennej S.A.). Jeśli pierwszy z Kormoranów II spełni oczekiwania wojska, konsorcjum zbuduje do 2022 roku dwie kolejne jednostki tego typu. Za trzy okręty armia zapłaci nieco ponad półtora miliarda złotych.


Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęto cięcie pierwszych blach stali amagnetycznej, z której powstanie prototypowy Kormoran II. W uroczystości, bo cięcie blach traktowane jest jako symboliczne rozpoczęcie budowy okrętu, wziął udział wiceminister obrony narodowej Czesław Mroczek. – Mamy dobry, ambitny i przemyślany program modernizacji. Mamy środki finansowe dzięki wzrostowi gospodarczemu, dzięki sile polskiej gospodarki. W tej chwili potrzeba nam zdolności polskich inżynierów i konstruktorów, zdolności przemysłowych – podkreślił wiceminister.

Dodał, że w tej chwili warunkiem sukcesu programu unowocześnienia wojennej floty jest teraz nie wola MON, ale zdolności rodzimego przemysłu.

Reprezentujący wykonawców Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, zapewniał, że konsorcjum podoła zadaniu, jakiego się podjęło. Podkreślił, że aby zbudować okręt ze stali amagnetycznej, czyli w technologii, w której do tej pory nie budowano okrętów dla polskiej marynarki wojennej, jego stocznia zainwestowała nie tylko w ludzi i ich szkolenie, ale również w specjalistyczne wyposażenie.

– Zbudowaliśmy specjalną halę, w której powstanie okręt. Dzisiejsza uroczystość to w zasadzie ostatni dzień, kiedy można ją swobodnie zwiedzać, bo jak zacznie się budowa, będziemy w niej utrzymywać bardzo rygorystyczne warunki klimatyczne, w tym czystości powietrza, aby okręt spełniał wszystkie normy narzucone przez technologię stali amagnetycznej – wyjaśniał prezes Wojtkiewicz.


Kormoran II:
– wyporność: maksymalna: 850 ton;
– długość całkowita: 58,00 m;
– szerokość: 10,30 m;
– wysokość do pokładu dziobówki: 6,40 m;
– wysokość do pokładu głównego na rufie: 4,70 m;
– zanurzenie konstrukcyjne kadłuba: 2,60 m;
– prędkość: nie mniej niż 15 w;
– zasięg pływania: nie mniej niż 2500 mil morskich;

Uzbrojenie i wyposażenie:
– zintegrowany mostek nawigacyjny;
– zintegrowany system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem;
– armata morska – 23 mm;
– dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe;
– dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe;
– sonar podkilowy;
– sonar samobieżny (SPVDS);
– pojazdy bezzałogowe wielo- i jednokrotnego użytku;
– zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min;
– dwuprzedziałowa komora dekompresyjna.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Szczepan Głuszczak, www.remontowa-rsb.pl, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~JB
1398851880
Przepraszam, co ten statek ma na dziobowym flagsztoku?
76-70-E0-57
~jakiś
1398466500
Drżyjcie ARMIE świata! Uzbrojenie nowatorskie i super skuteczne!
B4-F2-89-E2
~ja
1398458640
Działko docelowo ma mieć kaliber 35mm. Nie mogę zrozumieć dlaczego będzie 2 zestawy przenośne przeciwlotnicze (GROM/ Piorun). Powinny być na stałe zamocowane jak armaty i karabiny. Tylko w ten sposób bedą skutecznie i szybko użyte. Człowiek na pokładzie jest najsłabszym i podatnym na warunki atmosferyczne elementem w tym systemie okrętowym.
9C-1A-F3-58

Szahid – polski niepodległościowiec
Pięcioboiści obronili tytuł wojskowych mistrzów świata
Nurkowie minerzy kontra terroryści
Sojusznicze okręty w Świnoujściu
Strzelanina w Monachium
Wojska lądowe ćwiczyły z saperami 8 Flotylli Obrony Wybrzeża
W okrążeniu - bitwa pod Mławą
Jaśmin, czyli sieciocentryczność na MSPO
Lotnikiem być, czyli uczniowie w Szkole Orląt
M-ATV – wóz do zadań specjalnych
Będzie więcej odpraw mieszkaniowych. Są na nie środki
Dżihadyści z Bałkanów
Przeciwlotnicy zastąpią w Kosowie artylerzystów
Mehmetçik po przejściach
Akcja Wilanów – odwet za śmierć
Najnowsze ustalenia podkomisji smoleńskiej
Najnowsze technologie dla armii
Fregata ORP „Kościuszko” kończy misję w natowskim zespole
Siedem medali zapaśników na wojskowym czempionacie
Polskie F-16 poleciały na manewry na Litwę
Weź udział w lotniczej olimpiadzie
Wysokie zwycięstwo Kawalerii i porażka Vęgorii
17 września – niewyobrażalna katastrofa cywilizacyjna
Więcej rezerwistów na ćwiczeniach
Ambasador USA o Patriotach dla Polski i wyzwaniach dla NATO
Nowy dowódca w bydgoskim JFTC
Żandarmi mają specjalistyczny wóz do kontroli bezpieczeństwa
Letnia szkoła ognia zawiszaków
Pułkownik Kukuła dowódcą wojsk obrony terytorialnej
Podwyżki dla żołnierzy
Runmageddon w giżyckiej Twierdzy Boyen
Gdańskie muzeum obrońców Poczty Polskiej
Tankietka TKS
MON określił liczbę miejsc na studium oficerskim
Gry uliczne Centrum Weterana i Muzeum Żołnierzy Wyklętych
Oficer, który uratował świat przed wojną jądrową
„Wisła” coraz bliżej
Specjalsi Agatu na poligonie
Szef MON w Krynicy o zagrożeniach dla Europy
Misja zakończona, ORP „Kościuszko” w gdyńskim porcie
„Air Policing” nad Bułgarią
Wojskowa przysięga podchorążych z czterech uczelni
W Kotlinie Kłodzkiej uczą się, jak przeżyć i ratować ludzi w górach
Żandarmeria – z bronią na pokład samolotu
Weteran z wojsk specjalnych: ważne, że noszę mundur
Na jakim etapie jest budowa OT? MON informuje posłów
Sekcja rugby Floty Gdynia ma 10 lat
Nad Niemnem Polacy zadali ostateczny cios bolszewikom
Spadochroniarze lądują w wodzie
Kawaleria pokonała 3:0 wicelidera
Forum Historyków Wojskowości
Loty dronów zakazane w czasie szczytu NATO
Cywile w wojsku będą zarabiać więcej
ORP „Bałtyk” prawie jak nowy
ORP „Kościuszko” w poszukiwaniu nielegalnych imigrantów

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO