moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Ruszyła budowa Kormorana II

W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęła się budowa prototypowego polskiego niszczyciela min Kormoran II. Gotowy okręt ma zostać przekazany marynarce wojennej za dwa lata. Ministerstwo Obrony Narodowej chce zamówić trzy tego typu jednostki. Będą kosztować półtora miliarda złotych.


Zgodnie z rozpisanym do 2026 roku programem modernizacji marynarki wojennej armia będzie przeznaczać ponad miliard złotych rocznie na nowe okręty, systemy rozpoznawcze i dowodzenia, śmigłowce i bezzałogowce (latające i pływające) – to w sumie dwadzieścia dwa programy operacyjne.

Najdroższe będą okręty podwodne. Wojsko chce kupić trzy. Trzeba będzie na nie wydać do dziewięciu miliardów złotych. Marynarka ma otrzymać także m.in. trzy okręty patrolowe z funkcją zwalczania min – kryptonim Czapla, trzy okręty obrony wybrzeża – kryptonim Miecznik oraz trzy niszczyciele min kryptonim Kormoran II.

Najszybciej mają wejść do służby te ostatnie. Jesienią ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia MON zawarł umowę na zbudowanie do 2016 roku w ramach pracy badawczo-rozwojowej prototypowej jednostki. Ma to zrobić konsorcjum, któremu przewodniczy gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding (w skład wchodzą również Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej oraz Stocznia Marynarki Wojennej S.A.). Jeśli pierwszy z Kormoranów II spełni oczekiwania wojska, konsorcjum zbuduje do 2022 roku dwie kolejne jednostki tego typu. Za trzy okręty armia zapłaci nieco ponad półtora miliarda złotych.


Dziś w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding rozpoczęto cięcie pierwszych blach stali amagnetycznej, z której powstanie prototypowy Kormoran II. W uroczystości, bo cięcie blach traktowane jest jako symboliczne rozpoczęcie budowy okrętu, wziął udział wiceminister obrony narodowej Czesław Mroczek. – Mamy dobry, ambitny i przemyślany program modernizacji. Mamy środki finansowe dzięki wzrostowi gospodarczemu, dzięki sile polskiej gospodarki. W tej chwili potrzeba nam zdolności polskich inżynierów i konstruktorów, zdolności przemysłowych – podkreślił wiceminister.

Dodał, że w tej chwili warunkiem sukcesu programu unowocześnienia wojennej floty jest teraz nie wola MON, ale zdolności rodzimego przemysłu.

Reprezentujący wykonawców Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, zapewniał, że konsorcjum podoła zadaniu, jakiego się podjęło. Podkreślił, że aby zbudować okręt ze stali amagnetycznej, czyli w technologii, w której do tej pory nie budowano okrętów dla polskiej marynarki wojennej, jego stocznia zainwestowała nie tylko w ludzi i ich szkolenie, ale również w specjalistyczne wyposażenie.

– Zbudowaliśmy specjalną halę, w której powstanie okręt. Dzisiejsza uroczystość to w zasadzie ostatni dzień, kiedy można ją swobodnie zwiedzać, bo jak zacznie się budowa, będziemy w niej utrzymywać bardzo rygorystyczne warunki klimatyczne, w tym czystości powietrza, aby okręt spełniał wszystkie normy narzucone przez technologię stali amagnetycznej – wyjaśniał prezes Wojtkiewicz.


Kormoran II:
– wyporność: maksymalna: 850 ton;
– długość całkowita: 58,00 m;
– szerokość: 10,30 m;
– wysokość do pokładu dziobówki: 6,40 m;
– wysokość do pokładu głównego na rufie: 4,70 m;
– zanurzenie konstrukcyjne kadłuba: 2,60 m;
– prędkość: nie mniej niż 15 w;
– zasięg pływania: nie mniej niż 2500 mil morskich;

Uzbrojenie i wyposażenie:
– zintegrowany mostek nawigacyjny;
– zintegrowany system dowodzenia i kierowania uzbrojeniem;
– armata morska – 23 mm;
– dwa wielkokalibrowe karabiny maszynowe;
– dwa przenośne przeciwlotnicze zestawy rakietowe;
– sonar podkilowy;
– sonar samobieżny (SPVDS);
– pojazdy bezzałogowe wielo- i jednokrotnego użytku;
– zdalnie odpalane ładunki wybuchowe do niszczenia min;
– dwuprzedziałowa komora dekompresyjna.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Szczepan Głuszczak, www.remontowa-rsb.pl, Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~JB
1398851880
Przepraszam, co ten statek ma na dziobowym flagsztoku?
76-70-E0-57
~jakiś
1398466500
Drżyjcie ARMIE świata! Uzbrojenie nowatorskie i super skuteczne!
B4-F2-89-E2
~ja
1398458640
Działko docelowo ma mieć kaliber 35mm. Nie mogę zrozumieć dlaczego będzie 2 zestawy przenośne przeciwlotnicze (GROM/ Piorun). Powinny być na stałe zamocowane jak armaty i karabiny. Tylko w ten sposób bedą skutecznie i szybko użyte. Człowiek na pokładzie jest najsłabszym i podatnym na warunki atmosferyczne elementem w tym systemie okrętowym.
9C-1A-F3-58

Na wojnie informacyjnej
Nurkowie zeszli pod lód
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
IPN bada przyczynę śmierci żołnierza w grudniu 1970
Znamy laureatów nagrody Buzdygany 2016
Priorytety MON-u w 2017 roku
Patrioty z polskimi podzespołami
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Poszukiwany następca RPG-7
Czernicki okrętem flagowym zespołu NATO
Camp Karliki, czyli amerykańscy żołnierze na wschodniej flance NATO
Jak w odrodzonej Polsce powstawały mapy morskie
Arabia Saudyjska. Nadlatują F-15SA
ORP „Czernicki” na Morzu Tyrreńskim
Inwestycje w bydgoskim garnizonie
20 generałów II RP wywodziło się z „Sokoła”
Żołnierz zapobiegł tragedii na torach
Porażka z Syrią nie zamyka Polakom drogi do ćwierćfinału
PGZ o krok od zakupu Stoczni MW
Nowe życie giżyckich schronów
Polowa szkoła wojowania
Brązowy medal biatlonowej pary
Kolejni żołnierze lecą do Kuwejtu
Muzeum Pałac w Kocku, czyli jak mieszkańcy dbają o historię
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Swój czy obcy?
Po Pucharze Świata czas na igrzyska
Dowództwo świnoujskiej flotylli na wojnie z „czerwonym” sojuszem
Zaślubiny Polski z morzem
„Wilk” na poligonie
Rekord Zimnara w Lublińcu
Polska – Kanada 6:1, ale w ćwierćfinale Syria i Egipt
„Bison Drawsko 2017”: Tarantina pokonana
Podchorążowie na ORP „Arctowski”
Zawodnicy z wrocławskiego WZS szykują się do mistrzostw
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Nowe, lepiej uzbrojone Strykery dla US Army
Powołanie do WOT krok po kroku
Trzy minuty z życia wrocławskiej uczelni
Ranking najlepszych filmów wojennych wg „Kinomaniaka” – specjalnie dla „Polski Zbrojnej”
Bombą głębinową w okręt podwodny
Lodowe szkolenie podhalańczyków
Sala tradycji w warmińskim pułku – to warto zobaczyć!
Szef MON podsumował rok i wskazał priorytety
Morskie ćwiczenia NATO pod rozkazami polskich oficerów
Polscy komandosi w Iraku
„Bison Drawsko”, czyli sztuka walki również z… mrozem
Były żołnierz SEALs pomaga weteranom
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Pieniądze dla żołnierzy WOT
Rakietowy sojusz PGZ i MBDA
Pamiątki po dowódcy Błękitnej Armii
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Nowe armaty dla „Ślązaka”
GROM: indywidualistom dziękujemy
F-16 polecą na Litwę
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
NEES – nowy śmigłowiec dla włoskiej armii
Inżynieria strachu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO