moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Bałtyk czysty, ale pod lupą

Samoloty Bryza z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach od lat biorą udział w ekologicznych patrolach nad Bałtykiem. W kwietniu zaplanowane zostały cztery takie loty. – Jesteśmy w stanie nie tylko namierzyć truciciela, ale też oszacować rodzaj i wielkość zanieczyszczenia – mówi kpt. nawig. Mariusz Sasim z załogi Bryzy, która wykonuje tego typu zadania.
 
Bałtyk jest brudnym morzem?

Kpt. nawig. Mariusz Sasim: Stosunkowo czystym. Co prawda woda nie jest w nim tak przejrzysta, jak choćby w Morzu Śródziemnym, ale wynika to przede wszystkim z jej właściwości hydrologicznych. Jeśli już pojawiają się zanieczyszczenia, pochodzą one przede wszystkim ze statków czy kutrów i są dwojakiego rodzaju. Albo mamy do czynienia z nieczystościami ropopochodnymi, jak olej napędowy, mazut, albo też naturalnymi, które powstają na przykład w wyniku płukania zbiorników po połowie. Załogi kutrów czasem to robią. I choć takie nieczystości nie są dla środowiska niebezpieczne, raczej należy unikać ich wydalania do morza. Oczywiście nieczystości mogą przedostać się do Bałtyku także od strony brzegu. Newralgicznym miejscem jest tutaj ujście Wisły, choć i ono nie stanowi większego problemu. Nasza największa rzeka nie jest jakimś szczególnie groźnym źródłem zanieczyszczeń. Co prawda podczas ostatniej powodzi naniosła do morza spore ilości mułu i wszelkiego rodzaju osadów, ale nie zaszkodziło to środowisku.


Czy podczas lotów, w których brał pan udział, namierzyliście jakiegoś większego truciciela?

Prawdę mówiąc, nie przypominam sobie. Pod tym względem jest lepiej niż przed laty. Załogi statków bardzo się pilnują, bo trucicieli można namierzyć choćby poprzez monitoring satelitarny. Jeśli już ktoś chce spuścić do morza zanieczyszczenia, robi to w nocy, lub gdy niebo jest zachmurzone. Wówczas ma czas, by oddalić się z miejsca zdarzenia. Ale jak mówię, jednostek, które celowo zanieczyszczałyby akwen nie jest zbyt wiele. Oczywiście zawsze może zdarzyć się wyciek niekontrolowany, spowodowany awarią.

Podczas lotów, w których brałem udział, zdarzało nam się natrafić na unoszące się na powierzchni plamy nieczystości. Ale po pierwsze były one niewielkie, a przez to niegroźne, po drugie zaś trudno było bezspornie ustalić, skąd pochodzą.


W jaki sposób samoloty lotnictwa morskiego zostały przystosowane do ekologicznych patroli?

Bryzy przeznaczone do udziału w tego typu zadaniach mają większy zbiornik paliwa. To pozwala im utrzymywać się w powietrzu przez cztery i pół, a nawet pięć godzin, czyli mniej więcej o godzinę dłużej niż inne samoloty tego typu. Maszyny zostały też wyposażone w stały radar obserwacji bocznej. Na każdej burcie znajduje się specjalna tuba, która dzięki ultrafioletowi i podczerwieni może nie tylko oszacować wielkość plamy, ale też jej grubość w poszczególnych miejscach. Takie informacje pomagają w planowaniu akcji, która ma na celu neutralizację zanieczyszczenia.


Jakie procedury obowiązują w przypadku wykrycia jednostki, która zanieczyściła morze?

W każdym patrolu bierze udział przedstawiciel Urzędu Morskiego. Wspólnie dokonujemy wstępnej analizy sytuacji i gromadzimy dane. Próbujemy ustalić, kto jest odpowiedzialny za zanieczyszczenie. Dzięki specjalnemu systemowi możemy zyskać sporo informacji o jednostkach, które znajdują się w pobliżu. Dowiadujemy się, do kogo należą, skąd i dokąd zmierzają, jaki ładunek wiozą. Całość lotu jest rejestrowana przez kamerę. Zgromadzone przez nas dowody wędrują do Urzędu Morskiego. Jeśli uda się ustalić sprawcę, wszczyna on postępowanie przeciwko niemu. Samo zanieczyszczenie jest usuwane przez jednostki cywilne bądź specjalnie do tego celu przystosowane jednostki marynarki wojennej.

Jak często są organizowane takie patrole?

Na ten miesiąc zaplanowane zostały cztery loty, na przyszły – dwa. Zwykle latamy po podobnej trasie. Sprawdzamy miejsca newralgiczne, jak okolice platform wiertniczych czy popularne szlaki żeglugowe. Prócz zaplanowanych patroli możemy też działać na wezwanie, gdy pojawi się zagrożenie, na przykład jakiś szczególnie duży wyciek i grozi katastrofą ekologiczną. Na szczęście na Bałtyku jeszcze czegoś takiego nie odnotowaliśmy.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Świętowali na sportowo
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Zielone światło dla Pilicy
Raport MON o książce Tomasza Piątka
MON zapowiada: strzelnica w każdym powiecie
Nowa współpraca wojskowa UE
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej
Czołgi T-72 będą modernizowane
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
Zielone światło dla stoczni
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Jeszcze mobilniejsze NATO
Pożegnanie ofiar stalinizmu
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Z ruin Warszawy do piekła Indochin
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
Więcej pieniędzy na obronność
Wsparcie dla misji Air Policing
Kawaleryjski trening na koniach
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Podziękować bohaterom
Siła ognia
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Rezerwiści opanowali poligon
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Drugie życie Challengerów
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Pod błękitną flagą NATO
Wyjątkowa kolekcja
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Rano żołnierz, po południu student
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Wojskowa komisja wyjaśni, co stało się w Dęblinie
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
Argentyńska zagadka
Skandal wokół Caracali i Tigerów
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie
Komandorzy wrócili nad morze
Twórcy SPO odznaczeni
Bałtyckie ciemności
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
O co walczą Polki w mundurze
Podwójny bohater. Od Powstania Warszawskiego do wojny w Indochinach

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO