moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Podchorążowie przypinają skrzydła

Studenci wojskowi Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych zaczynają praktyki lotnicze na lotniskach 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Szkolenie lotnicze podchorążych zainaugurowano 27 marca w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.


W oficjalnym rozpoczęciu praktyk oprócz podchorążych uczestniczyli reprezentujący dowódcę 4 SLSz szef szkolenia płk pil. Jerzy Chojnowski, dowódca 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego płk pil. Waldemar Gołębiowski oraz instruktorzy-piloci wraz z żołnierzami służącymi w bazie.

Na tegoroczne praktyki lotnicze do 4 SLSz trafiło 135 podchorążych WSOSP, a więc o 50 mniej niż w zeszłym roku. 98 z nich praktyki odbędzie w Dęblinie, latając samolotami TS-11 Iskra oraz śmigłowcami SW-4 i Mi-2. Pozostałych 37 podchorążych szkolenie lotnicze zrealizuje w radomskiej 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego na samolotach PZL-130 Orlik oraz M-28 Bryza. Łącznie podchorążowie mają do dyspozycji około 100 wojskowych statków powietrznych. Podchorążowie na lotniskach 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego będą przebywać do końca października, po czym wrócą do nauki w WSOSP.

Aktualnie przybyli na szkolenie do 4 SLSz podchorążowie są jednymi z ostatnich, którzy uczą się latać w tak zwanym systemie przemiennym. Ich młodsi koledzy przejdą na system ciągły, co pozwoli efektywniej, bardziej ekonomicznie, a przede wszystkim bezpieczniej szkolić młodych adeptów lotnictwa. W pierwszym etapie szkolenia ciągłego, trwającym siedem semestrów, podchorążowie kierunków samolotowych uzyskają licencję pilota samolotowego turystycznego PPL(A) oraz będą podlegać stałej wstępnej selekcji pod kątem przydatności do bycia pilotem wojskowym. W drugim etapie podchorążowie kierowani będą na trwające trzy semestry praktyki w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego, gdzie będzie czeka ich typowo wojskowa droga szkolenia lotniczego.

Zakłada się, iż do skończenia „Szkoły Orląt” w systemie ciągłym każdy podchorąży powinien wylatać  około 350 godzin, z czego 200 godzin to nalot na wojskowych statkach powietrznych w 4 SLSz. Taki czas spędzony w powietrzu pozwoli przyszłym lotnikom ubiegać się o 3 klasę pilota wojskowego. Absolwenci „Szkoły Orląt” po pomyślnym zakończeniu całego procesu szkolenia zasilają lotnictwo bojowe, transportowe oraz śmigłowcowe.

W trakcie uroczystości oficjalnego rozpoczęcia praktyk lotniczych pożegnano dowódcę Eskadry Śmigłowców, doświadczonego instruktora ppłk. pil. Andrzeja Gibasiewicza, który wkrótce obejmie nowe stanowisko w Inspektoracie Sił Powietrznych.

Tekst: oficer prasowy 4. SLSz / kpt. Grzegorz Grabarczuk

red. PZ

autor zdjęć: kpt. Grzegorz Grabarczuk, Paul Gross

dodaj komentarz

komentarze


Święto stołecznego garnizonu
 
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ameryka daje wsparcie
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Husarz na straży nieba
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Pod skrzydłami Kormoranów
Weterani pod wszechstronną opieką
Biel i czerwień łączy pokolenia
Wytropić zagrożenie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Posłowie dyskutowali o WOT
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tragiczne zdarzenie na służbie
Zmiany w dodatkach stażowych
Pierwsi na oceanie
Pływacy i maratończycy na medal
Szybki marsz, trudny odwrót
Daglezje poszukiwane
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Awanse na Trzeciego Maja
W obronie wschodniej flanki NATO
Pytania o europejską tarczę
Barwy Ojczyzny
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Gunner, nie runner
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
25 lat w NATO – serwis specjalny
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Wioślarze i triatlonistka na podium
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, epilog
Pilecki ucieka z Auschwitz
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
W Italii, za wolność waszą i naszą
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wojna w świętym mieście, część trzecia
NATO on Northern Track
Dumni z munduru
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO