moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zarządzanie kryzysowe – zmiany w systemie

Od 1 lutego za sprawy związane z zarządzaniem kryzysowym w wojsku odpowiada Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych, a nie jak do tej pory Sztab Generalny Wojska Polskiego. Przejęcie przez dowództwo nowych zadań, to kolejny etap reformy dowodzenia armią.


W polskim systemie zarządzania i reagowania kryzysowego armia występuje w roli pomocniczej i przystępuje do działania wyłącznie na wniosek wojewody.

– Jeżeli w sytuacji kryzysowej użycie innych sił jest niemożliwe lub może nie wystarczać, minister obrony narodowej, na wniosek wojewody, może przekazać do jego dyspozycji pododdziały lub oddziały wojska – mówi ppłk Jacek Sońta, rzecznik MON.

To, ilu żołnierzy i jaki sprzęt armia wyśle np. do usuwania skutków powodzi, określa „Plan zarządzania kryzysowego Ministerstwa Obrony Narodowej”. Przewiduje on, że do zadań kryzysowych wojsko może (w określonym czasie) oddelegować ze wszystkich jednostek prawie dziesięć tysięcy żołnierzy i około 2,5 tys. jednostek sprzętu: ciężarówek, samochodów osobowych, ciągników, amfibii, dźwigów, koparek, spycharek itd.

Jeśli zajdzie taka potrzeba, armia może zwiększyć swoje zaangażowanie – Pod warunkiem jednak, że nie zagrozi to wypełnianiu przez siły zbrojne ich konstytucyjnych powinności – dodaje ppłk Sońta.

Do końca stycznia za sprawy związane z zarządzaniem kryzysowym, a więc m.in. za dowodzenie siłami wydzielonymi do zadań kryzysowych, odpowiadał Sztab Generalny Wojska Polskiego, a dokładniej – podległe mu Centrum Zarządzania Kryzysowego MON. 1 lutego, w związku z reformą systemu kierowania i dowodzenia armią, funkcję resortowego centrum zarządzania kryzysowego przejęło Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych. Przedstawiciele MON zapewniają, że zmiana podległości ma charakter formalny i nie będzie miała żadnego wpływu na wykonywanie zadań kryzysowych przez żołnierzy.

Od 2007 roku polski system zarządzania kryzysowego funkcjonuje opierając się na różnych szczeblach administracji rządowej i samorządowej. Najniżej w hierarchii są gminne centra zarządzania kryzysowego, podległe wójtom, burmistrzom i prezydentom miast. Szczebel wyżej tworzą powiatowe centra zarządzania kryzysowego, kierowane przez starostów. Nad nimi są umiejscowione z kolei wojewódzkie centra zarządzania kryzysowego, którymi zarządzają wojewodowie. Najważniejszą instytucją odpowiadającą w naszym kraju za zarządzanie kryzysowe jest Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, na którego czele stoi premier. W razie pojawienia się np. klęsk żywiołowych czy katastrof, szefowi rządu pomaga (jako ciało opiniotwórczo-doradcze) Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego.

W czasie wystąpienia klęsk żywiołowych i katastrof, polskie wojsko może zajmować się m.in.:
– rozpoznaniem i ostrzeganiem o zagrożeniach,
– izolowaniem zagrożonych obszarów,
– ewakuacją ludności i mienia z rejonów objętych sytuacją kryzysową,
– zabezpieczaniem i odbudową infrastruktury technicznej,
– usuwaniem materiałów niebezpiecznych,
– likwidacją skażeń,
– udzielaniem pomocy medycznej poszkodowanym.
Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~pakmiec89
1445241540
A od kiedy to stany nadzwyczajne nie stanowią sytuacji o charakterze kryzysowym? Ustawa to jedno, a wiedza naukowa to drugie.
3C-DF-D7-AB
~wieśka
1392911220
Mam wrażenie, że Pan K. Wilewski trochę się pogubił w opisie "polskiego systemu zarządzania kryzysowego". Proponuję poczytać Ustawę o zarządzaniu kryzysowym, a tam m.in. o centrach i zespołach zarządzania kryzysowego oraz o ich przełożonych. A uzupełniając wypowiedź pana ppłk. J. Sońty - wojsko może być użyte nie tylko w sytuacjach kryzysowych, ale także - na podstawie przepisów innych ustaw - w stanach nadzwyczajnych.
E7-2A-E7-B1

Wytropić zagrożenie
 
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Pierwsi na oceanie
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
Szybki marsz, trudny odwrót
Posłowie dyskutowali o WOT
Husarz na straży nieba
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Gunner, nie runner
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Dumni z munduru
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Ameryka daje wsparcie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod skrzydłami Kormoranów
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Pytania o europejską tarczę
Awanse na Trzeciego Maja
W Italii, za wolność waszą i naszą
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Metoda małych kroków
NATO on Northern Track
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
W obronie wschodniej flanki NATO
Pilecki ucieka z Auschwitz
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Wioślarze i triatlonistka na podium
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Kadisz za bohaterów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
NATO na północnym szlaku
Daglezje poszukiwane
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Weterani pod wszechstronną opieką
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Weterani w Polsce, weterani na świecie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pływacy i maratończycy na medal
Tragiczne zdarzenie na służbie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Święto stołecznego garnizonu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO