moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

REKLAMA

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

Weterani w pasiece
 
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Most do współpracy
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Z misji żołnierze wrócili z koronawirusem
Ogromne zainteresowanie Soną
16 sekund Liberatora
Amerykanie zredukują swój kontyngent w Niemczech
Wyzwania polskiej prezydencji
Kawalerzyści na Jeziorze Solińskim
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Współzawodnictwo rozwija
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Polskie porty bardziej otwarte
Fordy, a nie Nissany
Na legionowskim szpitalu zatknięto wiechę!
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
„Karakal ’20”: wyzwanie w Nowej Dębie
Wojsko przeciw wirusowi
Na misjach święta inne niż zwykle
Przysięga podkarpackich terytorialsów
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Wojskowi chemicy na „Defenderze”
Prezydent Andrzej Duda w Białym Domu
Groty z granatnikiem
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Szef MON w Żelaznej Dywizji
Informacja Prasowa
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Żołnierze w sztafecie pomocy
Prezydent Duda jedzie do USA
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Zagłosuj na „Wydarzenie historyczne roku”
Kawalerowie Orderu Krzyża Wojskowego, wystąp!
Prezydent z wizytą w Drawsku
Online z mistrzami sportu
Z menażką na wakacje
Laserowa artyleria US Army
Byli specjalsi mogą wracać do służby
Ubiory ochronne z Maskpolu
F-16 kończą misję w Estonii
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Testament Polski Walczącej
Powstaną kolejne strzelnice
Amerykanie odmładzają F-16
Kim przekracza granice
Diagilewo – ostatnia bitwa AK
Terytorialsi nie stracą dodatku
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Monte Cassino. Aby dobrze wyryć w pamięci
Kajmany na gąsienicach
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Na WAT o cyberbezpieczeństwie
„Defender” – pracowity poligon saperów
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Ofensywa Tuchaczewskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO