moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

„Był twarzą sił powietrznych”
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Startuje „Żelazny obrońca”
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Trenują przed „Zapadem ‘25”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Brytyjczycy żegnają Malbork
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Beret „na rekinka” lub koguta
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Łódź na granicy
Grot A3 w drodze do linii
Hekatomba na Woli
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Czas nowych inwestycji
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Wyczekiwane przyspieszenie
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Piorun 2 coraz bliżej
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Świetne występy polskich żołnierzy
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
„Żelazna Dywizja” na Narwi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Lepsza efektywność
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
„Road Runner” w Libanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Detect & Classify: satelity z AI
Finisz programu „Orlik”?
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Z najlepszymi na planszy
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Nocne ataki na Ukrainę
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Statuetki dla tuzów biznesu
Orlik na Alfę
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Salwa z wysokości
Spotkanie Trump-Nawrocki
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Nasz Hercules
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Kikimora o wielu twarzach
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
StormRider na fali
Zwycięska batalia o stolicę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Dwie agresje, dwie okupacje
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Laury MSPO przyznane
Towarzysze czołgów
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO