moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

Polsko-gruziński test specjalsów
Łączymy siły
Biegacze walczyli o Nóż Komandosa
Specjalsi z Gruzji wykonali zadanie
Minister obrony o szkoleniu wojskowym studentów
Jubileusz wojskowego bibliotekarstwa
Bohaterowie z lilijkami
Posłowie o wspólnej polityce obronnej Unii Europejskiej
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Wsparcie dla misji Air Policing
Takiej wieży nie ma nikt
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Rosja i deja vu
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Przetarg na wroga
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Fort zagłady
„Kormoran” przebadany
„Wieniec” na drodze niemieckiego transportu
„Proobronni 2017” w Lublińcu
Jak most Syreny
Najsilniejsi w służbach mundurowych
Islamski feniks
Lotnicy z Krzesin
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Pustelnik, czyli nowe rakiety dla polskiej armii
Konflikt bratanków
W co gra Kim?
Techniki wspinaczkowe w walce, czyli „górale” atakują
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Eksportowy sukces Nitro-Chemu
Polski podchorąży na West Point
Modernizacja Bergepanzerów 2
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Czternastka polata dłużej
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Polska zbrojeniówka na targach „Arms and Security” w Kijowie
Zwycięstwo pięcioboistów z Czarnej Dywizji
Narażali życie, by ratować innych
Polska w grze o amerykańską brygadę
Wsparcie dla weteranów będzie większe
W weekend – NATO Days w Polsce
Nowy sprzęt do obsługi samolotów
Legioniści w boju
Generał Kościuszko – przyjaciel wolności
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Drugie życie Challengerów
Generał „Tysiąc” świętowałby dziś 110 urodziny
Memoriał „Czarnego” w Bieszczadach
Wojskowe uczelnie nie powinny żebrać
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Amerykańscy żołnierze uczą się polskiej historii
Polowa akademia „Combat Alert”

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO