moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

Nóż w wojsku, czyli 1001 sposobów wykorzystania narzędzia
Płk Ignacy Matuszewski – bohater, o którym trzeba pamiętać
Sztandar i patron dla LITPOLUKRBRIG
Czarnogóra już w NATO
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
Piłkarze walczyli o medale
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
„Noble Jump '17” – test mobilności szpicy NATO
MON dobrze zrealizowało budżet
Akrobacje lotnicze nad Krakowem
Szefowie sztabów V4 debatują w Krakowie
Wysoka poprzeczka dla klas mundurowych
Żołnierze walczą o medale w walce w bliskim kontakcie
Kwiatek dla weterana
Czy żołnierze pokonają Gortata?
Polki wojskowymi mistrzyniami świata!
„Baltops 2017”: sojuszniczy desant w Ustce
Będą podwyżki dla pracowników wojska
„Dragon” jakiego jeszcze nie było
Nowy samolot dla VIP-ów
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Order Virtuti Militari ma już 225 lat
Podchorążowie pod flagą NATO
„Baltops ’17” – nie tylko na wodzie
Arktyczny marsz Rosji
Państwa Grupy Wyszehradzkiej chcą bliższej współpracy
Rozpoznać cel – polscy piloci na misji w Kuwejcie
Marynarka świętuje i zaprasza na pokłady okrętów
Wyrok dopiero w lipcu
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Muzeum Gryf. Czołgi zamiast dywizjonu rakiet
Przetarg czy z wolnej ręki? Posłowie dyskutowali o samolotach dla VIP
Saperzy dla IPN
Powstanie iwienieckie
Wojskowy wkład w historyczny sukces lekkoatletów
Dodatki za operacje bojowe
Afganistan – kolejna zmiana rozpoczęła dyżur
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Metoda na samobójcę
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
Polska zbrojeniówka walczy o ukraiński rynek
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
W Senacie dyskutowano o wojskach obrony terytorialnej
Kawaleria świętuje
Medal Florence Nightingale dla polskiej pielęgniarki
Jastrzębie na posterunku
Ułani na południowej flance NATO
Cedynia, czyli wielka zagadka
Odnaleziono grób ostatniego żołnierza wyklętego?
„Różaniec” w rozsypce
Hiszpański desant
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Szwajcarski noblista z wykładem na WAT
Bliskowschodni taniec Trumpa
Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama
Kawaleria wywalczyła awans do klasy okręgowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO