moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

Afgańska misja z nowymi siłami
Francja inwestuje w obronność
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Puchar szefa MON-u w badmintonie
Dziewczyny na medal
Jest porozumienie w sprawie pomnika w Jersey City
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Hiszpanie spod znaku tygrysa
Na jakich zasadach powrót do armii?
Gdy przeszłość spotyka się z przyszłością
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Pedro ze Stalowej Woli
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Terror na Majorce
Multilifty dla armii
Trzy medale żołnierzy w mistrzostwach zapaśników
Europejska Harpia?
Siedmiotonowy polski w boju
Bliski Wschód – definicja chaosu
Tygrysy nad Poznaniem
108 twardzieli na mecie Ultramaratonu Kaszubskiego
Tygrysy w Polsce
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Huta celuje w miliard
Kpr. Marcin Lewandowski trzeci w Szanghaju
Sztafeta na stulecie
Kevlar w polskiej armii
Tygrysy atakują, tygrysy bronią
Polska – przegrani zwycięzcy
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Bojowa operacja u brzegów Estonii
40 lat misji UNIFIL
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
„Ślązak” do końca roku
Atak terrorystyczny w Radomiu
Wyjątkowa fotografia
Kryzys na wodzie
Podchorążowie WAT w przestworzach
Zlot ku czci zdobywców Monte Cassino
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Pierwszy maraton biegłam z Polą
„Kabul VIII” – gotowi do misji
16-31 maja 1918 – Amerykanie przystępują do walki
Pamiętamy o Monte Cassino
Nocne zwiedzanie
Projekt Wojownik
Pod Monte Cassino walczyli o Polskę
Argentyńska zagadka
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
NATO Tiger Meet z niemieckimi pilotami
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO