moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

Transportery we wsi. Dowódca ranny!
Transportowce nad Powidzem
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Lekarze pamięci
Żołnierze wśród złotych medalistów czempionatu w Belgradzie
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Gen. Mika o zmianach w armii
Zmechanizowani w Drawsku. Kontratak z lasu
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Laureaci Buzdyganów
Natowski zespół bliżej Ukrainy
12 Dywizja przećwiczy dowodzenie operacją obronną
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych
Zrozumieć Rosję
W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Górski trening zwiadowców
Priorytety MON-u w 2017 roku
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie
Migawki z Afganistanu
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Przyszli podporucznicy WOT
Rycerz wolności
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Kobiety na misjach
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Opiekun bohaterów
Powołanie do WOT krok po kroku
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Gen. Józef Bem – bohater trzech narodów
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
ORP „Wigry” ćwiczył z niemieckimi marynarzami
Tulipany z Belmy trafią do OT
Rotmistrz Pilecki: Mnie tutaj wykończyli. Oświęcim to była igraszka...
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Wielka modernizacja Drawska
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Płetwy dla komandosów
Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
Psycholog z intuicją
Buzdygany – nagrody dla zasłużonych dla Wojska Polskiego
Mieczysław Darmaszek – konfident zastrzelony przez kobiety
Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski
Ostatnie testy Krabów

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO