moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

Kolejne AW149 nadlatują
Aby granica była bezpieczna
Nowe zasady dla kobiet w armii
Plan na WAM
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Seryjny Heron coraz bliżej
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Kto zostanie Asem Sportu?
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Astronauta w Szkole Orląt
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Gdy ucichnie artyleria
Snowboardzistka i pływacy na medal
Panczeniści na podium w Hamar
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Combat 56 u terytorialsów
Bałtycki sojusz z Orką w tle
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Święto sportowców w mundurach
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Niemieckie wsparcie z powietrza
„Burza” nabiera kształtów
Militarne Schengen
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Pancerniacy jadą na misję
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Niebo pod osłoną
Odpalili K9 Thunder
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Polski Rosomak dalej w produkcji
Gala Boksu na Bemowie
Dzień wart stu lat
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Służba w kadrze
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojsko ma swojego satelitę!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najdłuższa noc
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Wisła dopłynęła
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
The Taste of Military Service
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Historyczna „Wisła”
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Paczka dla bohatera już w drodze!
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Nowe K9 w Węgorzewie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO