moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
„Road Runner” w Libanie
Laury MSPO przyznane
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Nagrody MSPO 2025 cz. 4
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
„Żelazny obrońca” na Bugu
Pożegnanie z Columbią
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Beret „na rekinka” lub koguta
Terytorialsi w Pieninach
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Defender dla oryginalnych i użytecznych
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Tukan na smyczy
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Hekatomba na Woli
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Kuna na poligonie
Orlik na Alfę
Niemiecki plan zniszczenia Polski
K9 ładowane z automatu
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Brytyjczycy żegnają Malbork
Rekompensaty na nowych zasadach
Nocne ataki na Ukrainę
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Święto Wojsk Lądowych
Zwycięska batalia o stolicę
Premier: prowokacja bez precedensu
Świetne występy polskich żołnierzy
Premier: Sytuacja wydaje się być pod kontrolą
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
NATO – jesteśmy z Polską
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Dwie agresje, dwie okupacje
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Terytorialsi na pętli
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Z najlepszymi na planszy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Black Hawki nad Warszawą
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Szwecja kupuje Pioruny!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Defendery skompletowane
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Największy transport Abramsów w tym roku
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO