moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

Migawki z Afganistanu
Studenci WAT dbają o swoją przyszłość
Long Shot w Międzyrzeczu
Jastrzębie lepiej uzbrojone
Nowy niszczyciel czołgów poszukiwany
„Ariadne ’17” na Morzu Jońskim
Kawalerzyści wzmocnią wschodnią flankę NATO
Zrozumieć Rosję
Metoda na samobójcę
„Wilk”. To ja jestem liderem
Żandarmeria na poligonie
Podniebny trening spadochroniarzy
Dotrzemy do prawdy
Lepiej wynająć niż sprzedać. MON o powojskowych nieruchomościach
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Gotowi do misji w Afganistanie
Vęgoria zwycięża po raz szósty w sezonie
Brygady WOT w Poznaniu i Katowicach
F-16 lecą na Litwę
Kobiety na misjach
„Synteza”, czyli niemiecka fabryka na celowniku polskich agentów
Dowódca 15 Brygady o planach Batalionowej Grupy Bojowej
Dżudoczki wicemistrzyniami Europy
Natowski zespół bliżej Ukrainy
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Indianin w armii Hallera
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
Układ w Rapallo, który zachwiał europejskim rozkładem sił
Jan Olszewski: W Polsce obserwujemy działania agentury wpływu
IPN przywraca nazwiska pomordowanych przez komunistów
Wyższa szkoła rozpoznania
Żołnierska sztafeta dobiegła do Żagania
Żołnierz z Giżycka chce dopłynąć na igrzyska w Tokio
Bojowe psy weszły na okręt
Podhalańczycy w Warszawie
Demag, czyli nowoczesna demagnetyzacja w marynarce
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Nauta zbuduje okręt dla Svenska Marinen
Samoloty piątej generacji na świecie
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
W Wędrzynie będzie mogło ćwiczyć trzy razy więcej żołnierzy
Jak kształtować patriotyzm? MON ma odpowiedź
Jakim uzbrojeniem dysponuje Batalionowa Grupa Bojowa?
Święto wszystkich saperów
Żołnierze triumfują w imprezach biegowych
„Mira” na wagę złota
ORP „Kormoran” przed ostatnimi badaniami
Pierwsze szkolenia terytorialsów
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Zwierzchnik sił zbrojnych i szef MON w bazie dronów
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Kawaleria wygrała 6:0, a Vęgoria przegrała 3:4
Kolejne Jelcze dla wojska
Amnestia, która złamała kręgosłup konspiracji
Wynagrodzenia żołnierzy będą rosły

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO