moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

System zidentyfikuje statek

Pomaga ustalić nazwę statku, a także odpowiedzieć na pytanie, skąd i dokąd płynie – tak działa system AIS. Wkrótce zostanie on zamontowany w dwóch maszynach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Dwie inne korzystają z niego od kilku lat.

– System jest prosty w obsłudze. Aby poznać zasady jego działania, wystarczy dwudniowy kurs. Jego zalety trudno przecenić – przyznaje por. mar. naw. Wojciech Kaleta, nawigator pokładowy samolotu AN-28 E Bryza. Maszyna została przystosowana do tak zwanego monitoringu ekologicznego. Patroluje polskie wody Bałtyku, a jej załoga sprawdza, czy nie pojawiły się tam zanieczyszczenia.

– Jeśli coś wykryjemy, dzięki AIS możemy dokładnie zidentyfikować statki, które znajdują się w pobliżu. A to pomaga w ustaleniu sprawców – tłumaczy por. mar. naw. Kaleta. Dane są przesyłane do Urzędu Morskiego, który je analizuje i nakłada kary na jednostki odpowiedzialne za zanieczyszczenia. Samoloty monitoringu ekologicznego prowadzą obserwację dwa razy w miesiącu. W gotowości do działania pozostają jednak przez cały czas.

System AIS został zamontowany w Bryzie niemal sześć lat temu. Od prawie czterech lat z podobnego rozwiązania korzysta też jeden ze śmigłowców ratownictwa morskiego. – Latanie nad morzem jest znacznie bardziej skomplikowane niż wykonywanie zadań nad lądem. Przede wszystkim brakuje punktów orientacyjnych – podkreśla kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Dzięki AIS załoga zmierza do celu niemal jak po sznurku. Maszyny, które nie są wyposażone w taki system, identyfikują zwykle statek przez kontakt wzrokowy albo radiowy. Tutaj od razu wiadomo, z jaką jednostką mamy do czynienia – dodaje.

Wkrótce system AIS zostanie zamontowany w dwóch kolejnych maszynach Marynarki Wojennej RP. Wzbogaci się o niego kolejna Bryza przystosowana do monitoringu ekologicznego. Pod koniec ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z Polskimi Zakładami Lotniczymi w Mielcu. Koszt instalacji systemu to prawie 480 tys. złotych. – System jest również montowany w kolejnej Anakondzie. W tej chwili stoi ona w zakładach w Świdniku. Powinna do nas wrócić w marcu – informuje kmdr ppor. Cichy.

System AIS składa się między innymi z zewnętrznej anteny, która zbiera sygnały radiowe wysyłane przez statki. Aparatura emitująca takie dane jest zamontowana na wszystkich większych jednostkach pływających.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. BLMW

dodaj komentarz

komentarze

~kris
1390146540
System AIS pracuje od kilku lat na prawie wszystkich statkach handlowych. Koszt jego instalacji to 5000 usd (wliczajac w to samo urzadzenie), wiec to montowane na samolotach i smiglowcach musi byc chyba ze zlota. Pokazuje rowniez ile trzeba bylo lat aby tak proste urzadzenie znalazlo sie wreszcie w marynarce w ilosci wiekszej niz 2 sztuki. To zadna modyfikacja, to koniecznosc. Jeszcze jedno... jesli samoloty prowadza monitoring naszej strefy ekonomicznej 2 razy w miesiacu to co one moga wykryc? Chyba ze, zli ludzie beda laskawie czekac na przelatujacy samolot zrzucajac olej do wody w tym wlasnie momencie.
F2-27-41-3B
~scooby
1390136160
Jestem zachwycony możliwościami i charakterystyką tego samolotu. Uwagi : popracować nad jakością wykonania blacharki oraz ładniej malować - nie w te paskudne plamy. Podoba mi się malowanie amerykańskie.
DB-A6-73-01

Siła ognia
Argentyńska zagadka
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Komandorzy wrócili nad morze
Bałtyckie ciemności
Twórcy SPO odznaczeni
Pożegnanie ofiar stalinizmu
Rezerwiści opanowali poligon
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
Wyższe dodatki dla żołnierzy
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Więcej pieniędzy na obronność
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
Skandal wokół Caracali i Tigerów
O co walczą Polki w mundurze
Wojskowa komisja wyjaśni, co stało się w Dęblinie
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
Drugie życie Challengerów
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
Nowa współpraca wojskowa UE
MON zapowiada: strzelnica w każdym powiecie
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Z ruin Warszawy do piekła Indochin
Zielone światło dla stoczni
Czołgi T-72 będą modernizowane
Świętowali na sportowo
Podwójny bohater. Od Powstania Warszawskiego do wojny w Indochinach
Jeszcze mobilniejsze NATO
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie
Pod błękitną flagą NATO
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
Podziękować bohaterom
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Wsparcie dla misji Air Policing
Zielone światło dla Pilicy
Rano żołnierz, po południu student
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Wyjątkowa kolekcja
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Kawaleryjski trening na koniach
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO