moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Armia chce modernizować Orliki

Mają być szybsze, łatwiejsze w pilotażu i lepiej wyposażone. Wojsko chce unowocześnić 12 samolotów szkolno-treningowych PZL-130 Orlik do wersji Glass Cockpit. Piloci wyszkoleni na nowych Orlikach usiądą następnie za sterami samolotów przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT oraz myśliwców F-16.


Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął analizę rynku dotyczącą modernizacji 12 szkolno-treningowych samolotów PZL-130 TC-I Orlik do wersji TC-II Glass Cockpit. Firmy, które są zainteresowane udziałem w badaniu rynku, swoje oferty mogą przysyłać do końca stycznia 2014 roku.

– W następnym etapie wybrane przez nas firmy zostaną zaproszone do dialogu technicznego – informuje ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia. Zgodnie z planem modernizacja maszyn zakończyć się ma do 2018 roku.

Jakie zmiany wprowadzone będą w samolotach? Przede wszystkim Orlik w wersji Glass Cocpit wyposażony będzie w taką samą kabinę, jaką mają myśliwce F-16 Block 52+. Rozwiązanie to ma ułatwić szkolenie pilotów, którzy z Orlika przesiądą się najpierw do samolotów do szkolenia zaawansowanego AJT (w grudniu został rozstrzygnięty przetarg na ich zakup, wysłużone Iskry ma zastąpić włoski M-346 Master), a później do wielozadaniowego F-16.

W zmodernizowanych samolotach znaleźć się mają także nowoczesne, wielofunkcyjne ekrany, na których piloci obserwować będą m.in. parametry lotu. Kabina wyposażona będzie w sterownice HOTAS (Hands On Throttle And Stic – przyciski na drążku sterowym i na dźwigni sterowania silnikiem). Ponadto samoloty będą miały autopilota lub stabilizator lotu, nowoczesną radiostację i specjalny śmigło-silnik, który zabezpieczy samolot przed skutkami oblodzenia.

Firma, która zmodernizuje Orliki, będzie musiała zapewnić armii także pakiet logistyczny na 20 lat eksploatacji samolotów i dostarczyć moduł do symulatora lotu PZL-130 Orlik TC-II Glass Cocpit.

O planach zakupu symulatora Inspektorat Uzbrojenia poinformował w grudniu ubiegłego roku. Wówczas ogłoszono też badanie rynku w sprawie zakupu symulatora lotów PZL-130 TC-II Garmin (z możliwością przystosowania do wersji Glass Cocpit). Przetarg na zakup urządzenia ma być ogłoszony najwcześniej pod koniec tego roku.

Samoloty szkolno-treningowe Orliksłużą do szkolenia podstawowego podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Obecnie w polskich Siłach Powietrznych wykorzystuje się dwie wersje maszyny: PZL-130 TC-I (12 egzemplarzy) oraz TC-II Garmin (16 egzemplarzy). Wszystkie Orliki stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

MKS

autor zdjęć: Mariusz Woźniak

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1390140540
Czy Bryza i Orlik mają ten sam silnik ?
DB-A6-73-01
~scooby
1390140360
~arek -czytaj codziennie portal Polska-Zbrojna i za 2-3 lata będziesz się znał .
DB-A6-73-01
~arek
1389796200
nie znam się na lotnictwie, ale ogólnie jest zasada "im ciężej tym lepiej". Warto pilotom ułatwiać sterowanie, zamiast przyzwyczajać ich do trudnych warunków lotu ?
67-7F-F9-8A

A Half-Open Gate to Hell
 
Fleet of the Future
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Poprady w Gołdapi
F-16 wracają do Polski
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Gumowy czołg, realny front
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Likwidacja komendanta Junka
Następcy Herculesów
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
Polski wkład w operację „Overlord”
Działalność firm na rzecz obronności
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Miroslawiec Up
Kolejna szabla AFN zdobyta
„Ślązak” przeszedł kolejny test
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Rusza cyberkomponent WOT-u
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Kierunek: Afganistan
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Flota przyszłości
Obrady Rady Unii Europejskiej
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Jak zginął „Ponury”
Nowe plecaki dla żołnierzy
Od latarki do samolotu… 100 lat Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Rydwany dżihadu
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Aby Bałtyk był trochę bardziej czysty
„Dragon” na Wiśle
Terytorialsi oddają krew
Terytorialsi szkolą się w Toruniu
Logistycy na poligonie w Drawsku
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
Medale dla uczestników walk w Karbali
Zmiany w przepisach mundurowych
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
Tu się zadań nie wybiera
Stulecie wojskowej Akademii
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Jihadist Mill
„Baltops”, czyli desanty pod wodzą USA
Trudny sojusz partyzantów
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO