moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowce dla VIP-ów niemal w komplecie

Dla pasażerów – pokładowy telefon komórkowy, klimatyzowane i wygłuszone wnętrze. Dla pilotów – nowoczesna nawigacja i radar pogody. Czwarty śmigłowiec Sokół trafił właśnie do bazy lotnictwa transportowego na Okęciu. Do końca roku dotrze jeszcze piąta – ostatnia taka maszyna. Będą nimi podróżować państwowe delegacje.

Śmigłowiec W-3WA w wersji VIP wyprodukowały Polskie Zakłady Lotnicze Świdnik. To już czwarta tego typu maszyna, która rozpoczęła służbę w 1 Bazie Lotnictwa Transportowego. Na warszawskie Okęcie przyprowadzili go mjr pil. Paweł Gonet i kpt. pil. Artur Zakarzewski. Sokół otrzymał numer 1017. Ze względu na to, że na jego pokładzie podróżować będą najważniejsze osoby w państwie, to w wojsku najlepiej wyposażona wersja śmigłowca.

Poza dwuosobową załogą Sokołem może podróżować osiem osób. Do dyspozycji mają sprzęt audio-wideo, a także pokładowy telefon komórkowy, który umożliwia rozmowy w trakcie lotu. Pod siedzeniami producent umieścił schowki na podręczny bagaż. Wnętrze jest klimatyzowane, wykończone skórzaną tapicerką i odpowiednio wygłuszone, by poziom hałasu podczas podróży był jak najmniejszy.

Konstruktorzy zadbali także o komfort pracy pilotów. – Maszyna wyposażona jest w radar pogodowy z wielofunkcyjnym wyświetlaczem, odbiornik nawigacji satelitarnej, system radionawigacyjny oraz system łączności wewnętrznej – mówi por. Małgorzata Starzomska, pełniąca obowiązki rzecznika prasowego 1 Bazy. Nowoczesne urządzenia zadbają o lepsze bezpieczeństwo np. podczas lotu przy złej pogodzie. Załoga ma też do dyspozycji klimatyzację z regulacją temperatury  i nawiewu. – W kokpicie zmodyfikowano tylko niektóre urządzenia, by piloci i technicy nie musieli przechodzić dodatkowego przeszkolenia – zapewniał niedawno ppłk Stanisław Kondrat z 1 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Sokół może lecieć z prędkością maksymalnie 260 km na godzinę na pułapie 6 tysięcy metrów. W powietrzu może przebywać bez lądowania około 3 godzin.

Umowa zawarta  w grudniu 2011 roku między PZL Świdnik i Inspektoratem Uzbrojenia przewiduje dostawę pięciu takich maszyn.  W 1 Bazie Lotnictwa Transportowego stoją już cztery. – Liczymy na to, że piąty śmigłowiec trafi do nas do końca roku – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych. Wartość całego zamówienia, razem z dokumentacją techniczną i pakietem logistycznym, to prawie 189 mln zł.

1 Baza Lotnictwa Transportowego powstała z przeformowania 1 Bazy Lotniczej. Swoją działalność rozpoczęła  1 stycznia 2012 roku. Stacjonuje w porcie lotniczym Warszawa im. F. Chopina. Jednym z głównych zadań jednostki jest transport powietrzny prezydenta, premiera, państwowych delegacji oraz komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej. Najważniejsze osoby w państwie podróżują Sokołami, czarterowanymi embraerami i wojskowymi samolotami transportowymi CASA.

PG

autor zdjęć: Dariusz Jaworski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1385020800
Ładny. Premier powinien mieć swój osobisty z stosownym napisem, lepiej wyposażony, również piloci z wyższa szarżą .
DB-A6-73-01

Kadisz za bohaterów
 
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Zachować właściwą kolejność działań
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
NATO na północnym szlaku
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO on Northern Track
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Szpej na miarę potrzeb
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojna w świętym mieście, część druga
Front przy biurku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pod skrzydłami Kormoranów
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
W Italii, za wolność waszą i naszą
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Święto stołecznego garnizonu
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Charge of Dragon
Ramię w ramię z aliantami
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sprawa katyńska à la española
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Rekordziści z WAT
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
SOR w Legionowie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Kolejne FlyEye dla wojska
Na straży wschodniej flanki NATO
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w Ukrainie oczami medyków
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojna na detale
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Gunner, nie runner
Wytropić zagrożenie
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szybki marsz, trudny odwrót

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO