moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Model Kormorana II już pływa

Inżynierowie z konsorcjum polskich stoczni, które zbuduje polski niszczyciel min, przygotowują projekt i dokumentację techniczną jednostki. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.


Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Jak podkreśla Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, lidera grupy kapitałowej Remontowa Holding, za przygotowanie projektu niszczyciela jest odpowiedzialny zespół ekspertów ze spółki Remontowa Marine Design & Consulting. Inżynierowie pracują teraz nad projektem kadłuba niszczyciela min.

– Na to, jaki będzie kształt przyszłego okrętu, wpływa wiele czynników, m.in. co na kadłubie ma być zamontowane i w co okręt ma być wyposażony. Bardzo ważne jest również to, jakie parametry ma uzyskiwać jednostka. Chodzi na przykład o cyrkulację, czyli jak ciasno okręt będzie mógł zawracać – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz.


Praca teoretyków okrętu, bo tak się nazywa specjalność inżynierów opracowujących projekt jednostki, to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki.

– Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz. Dodaje, że od wielu lat badania towarzyszące budowie nowych jednostek dla jego stoczni wykonuje Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. Jemu też powierzono próby modelowe nad Kormoranem II.

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować kształt kadłuba, tak aby okręt zużywał mniej paliwa, oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów układu napędowego.

W najbliższych tygodniach model Kormorana II czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe.

Jak podkreśla prezes Wojtkiewicz, aby dotrzymać terminu przekazania Kormorana II Marynarce Wojennej jesienią 2016 roku, prace nad jego projektem muszą się zakończyć wiosną przyszłego roku, tak aby najpóźniej w kwietniu ruszyła jego budowa.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384516380
Przełomowa konstrukcja, kształt nieznany od 6000 lat. pracujcie, pracujcie .. . p.s. czas zaprojektować młotek.
DB-A6-73-01

Więcej pieniędzy na obronność
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
Siła ognia
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
Czołgi T-72 będą modernizowane
Komandorzy wrócili nad morze
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania
Pożegnanie ofiar stalinizmu
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
Wsparcie dla misji Air Policing
Zielone światło dla Pilicy
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
Twórcy SPO odznaczeni
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej
Z ruin Warszawy do piekła Indochin
Podziękować bohaterom
O co walczą Polki w mundurze
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Drugie życie Challengerów
Bałtyckie ciemności
Jeszcze mobilniejsze NATO
Pod błękitną flagą NATO
Świętowali na sportowo
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Zielone światło dla stoczni
Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Podwójny bohater. Od Powstania Warszawskiego do wojny w Indochinach
Argentyńska zagadka
Rezerwiści opanowali poligon
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
MON zapowiada: strzelnica w każdym powiecie
Kawaleryjski trening na koniach
Rano żołnierz, po południu student
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Skandal wokół Caracali i Tigerów
Raport MON o książce Tomasza Piątka
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Wojskowa komisja wyjaśni, co stało się w Dęblinie
Wyjątkowa kolekcja
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Nowa współpraca wojskowa UE

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO