moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Model Kormorana II już pływa

Inżynierowie z konsorcjum polskich stoczni, które zbuduje polski niszczyciel min, przygotowują projekt i dokumentację techniczną jednostki. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.


Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Jak podkreśla Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, lidera grupy kapitałowej Remontowa Holding, za przygotowanie projektu niszczyciela jest odpowiedzialny zespół ekspertów ze spółki Remontowa Marine Design & Consulting. Inżynierowie pracują teraz nad projektem kadłuba niszczyciela min.

– Na to, jaki będzie kształt przyszłego okrętu, wpływa wiele czynników, m.in. co na kadłubie ma być zamontowane i w co okręt ma być wyposażony. Bardzo ważne jest również to, jakie parametry ma uzyskiwać jednostka. Chodzi na przykład o cyrkulację, czyli jak ciasno okręt będzie mógł zawracać – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz.


Praca teoretyków okrętu, bo tak się nazywa specjalność inżynierów opracowujących projekt jednostki, to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki.

– Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz. Dodaje, że od wielu lat badania towarzyszące budowie nowych jednostek dla jego stoczni wykonuje Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. Jemu też powierzono próby modelowe nad Kormoranem II.

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować kształt kadłuba, tak aby okręt zużywał mniej paliwa, oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów układu napędowego.

W najbliższych tygodniach model Kormorana II czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe.

Jak podkreśla prezes Wojtkiewicz, aby dotrzymać terminu przekazania Kormorana II Marynarce Wojennej jesienią 2016 roku, prace nad jego projektem muszą się zakończyć wiosną przyszłego roku, tak aby najpóźniej w kwietniu ruszyła jego budowa.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384516380
Przełomowa konstrukcja, kształt nieznany od 6000 lat. pracujcie, pracujcie .. . p.s. czas zaprojektować młotek.
DB-A6-73-01

Świętuj razem z żołnierzami!
 
Jutro otwarcie igrzysk olimpijskich w Tokio
Wioślarki wywalczyły pierwszy medal w Tokio
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Rusza PKW Islandia
Sikorski–Majski, czyli układ, który uratował Sybiraków
Stalowy człowiek
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Chorwaci uczą się od polskich pilotów
Polskie F-16 gotowe na Islandię
Legioniści w drodze po oficerskie gwiazdki
Żołnierze bez testów z WF-u
Żeglarki wciąż liderkami, szóste miejsce pływaka
Kat Matejki, czyli prawda i mity bitwy pod Grunwaldem
Wojsko pomaga powodzianom w Małopolsce
Pancerniacy ruszają na Łotwę
Polak najlepszym podoficerem NATO
Javelin gwarantuje skuteczność
Groty dla proobronnych
Lato w wojskowym klimacie
„Projekt Wojownik”, czyli skok do basenu
Lider po amerykańsku
V-2 leci do aliantów
Polacy blisko podium, ale bez medalu
Szczyt NATO już w poniedziałek
Kat warszawskiego getta przed sądem
Abramsy dla 1 Brygady
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Afganistan: powrót do domu
Kurs na dyplomację
Powstanie było czymś niezwykłym
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Wiosłują dla Emily
Czekamy na pierwszy medal w Tokio
GROM, czyli gotowi ratować życie
Wilki znów na Mazurach
Żeglarki na kursie po medal
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
Kontyngent do zmiany
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Podwodne centrum przyszłości
Nagroda nie tylko od dowódcy
BohaterON - wyślij kartkę do powstańca
Poligon na miarę XXI wieku
Abrams – czołg niepokonany w walce
Co ze sprawdzianem z WF?
Sukcesy żołnierzy na AFN
NATO ćwiczy w Gruzji
„Kobra ’21”, czyli rozpoznanie specjalsów
Psy (w) WOT
Terytorialsi pomagają poszkodowanym w powodziach
Course on Diplomacy
Nowe książeczki wojskowe
Świat skacze w otchłań
Combining Two Worlds
Ankona – bitwa po polsku
Afganistan. Czas wracać do domu
Umowa na Mieczniki podpisana

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO