moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Model Kormorana II już pływa

Inżynierowie z konsorcjum polskich stoczni, które zbuduje polski niszczyciel min, przygotowują projekt i dokumentację techniczną jednostki. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.


Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Jak podkreśla Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, lidera grupy kapitałowej Remontowa Holding, za przygotowanie projektu niszczyciela jest odpowiedzialny zespół ekspertów ze spółki Remontowa Marine Design & Consulting. Inżynierowie pracują teraz nad projektem kadłuba niszczyciela min.

– Na to, jaki będzie kształt przyszłego okrętu, wpływa wiele czynników, m.in. co na kadłubie ma być zamontowane i w co okręt ma być wyposażony. Bardzo ważne jest również to, jakie parametry ma uzyskiwać jednostka. Chodzi na przykład o cyrkulację, czyli jak ciasno okręt będzie mógł zawracać – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz.


Praca teoretyków okrętu, bo tak się nazywa specjalność inżynierów opracowujących projekt jednostki, to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki.

– Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz. Dodaje, że od wielu lat badania towarzyszące budowie nowych jednostek dla jego stoczni wykonuje Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. Jemu też powierzono próby modelowe nad Kormoranem II.

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować kształt kadłuba, tak aby okręt zużywał mniej paliwa, oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów układu napędowego.

W najbliższych tygodniach model Kormorana II czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe.

Jak podkreśla prezes Wojtkiewicz, aby dotrzymać terminu przekazania Kormorana II Marynarce Wojennej jesienią 2016 roku, prace nad jego projektem muszą się zakończyć wiosną przyszłego roku, tak aby najpóźniej w kwietniu ruszyła jego budowa.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384516380
Przełomowa konstrukcja, kształt nieznany od 6000 lat. pracujcie, pracujcie .. . p.s. czas zaprojektować młotek.
DB-A6-73-01

Hiszpański desant
Podchorążowie pod flagą NATO
Jastrzębie na posterunku
Wyrok dopiero w lipcu
Żołnierze walczą o medale w walce w bliskim kontakcie
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Wojskowy wkład w historyczny sukces lekkoatletów
Odnaleziono grób ostatniego żołnierza wyklętego?
Czarnogóra już w NATO
W Senacie dyskutowano o wojskach obrony terytorialnej
Arktyczny marsz Rosji
Będzie więcej pieniędzy na obronność
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
MON dobrze zrealizowało budżet
Kontrakt na holowniki
Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama
Piłkarze walczyli o medale
Państwa Grupy Wyszehradzkiej chcą bliższej współpracy
„Baltops 2017”: sojuszniczy desant w Ustce
Sukces pięcioboisty w finale Pucharu Świata
Minister będzie dochodził prawdy w sądzie
„Noble Jump '17” – test mobilności szpicy NATO
Komuniści chcieli wykorzystywać wojsko przeciwko cywilom
„Baltops ’17” – nie tylko na wodzie
Dodatki za operacje bojowe
Polska zbrojeniówka walczy o ukraiński rynek
Płk Ignacy Matuszewski – bohater, o którym trzeba pamiętać
Bliskowschodni taniec Trumpa
„Dragon” jakiego jeszcze nie było
Sztandar i patron dla LITPOLUKRBRIG
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Marynarka świętuje i zaprasza na pokłady okrętów
Metoda na samobójcę
Polki wojskowymi mistrzyniami świata!
„Różaniec” w rozsypce
Nowy samolot dla VIP-ów
Powstanie iwienieckie
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
WOT z tradycjami Armii Krajowej
Przetarg czy z wolnej ręki? Posłowie dyskutowali o samolotach dla VIP
Wysoka poprzeczka dla klas mundurowych
Rozpoznać cel – polscy piloci na misji w Kuwejcie
Ułani na południowej flance NATO
Akrobacje lotnicze nad Krakowem
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
Order Virtuti Militari ma już 225 lat
PGZ zacieśnia współpracę z uczelniami
Cedynia, czyli wielka zagadka
Kawaleria wywalczyła awans do klasy okręgowej
Kawaleria świętuje
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Kwiatek dla weterana
Saperzy dla IPN

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO