moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Model Kormorana II już pływa

Inżynierowie z konsorcjum polskich stoczni, które zbuduje polski niszczyciel min, przygotowują projekt i dokumentację techniczną jednostki. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.


Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Jak podkreśla Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, lidera grupy kapitałowej Remontowa Holding, za przygotowanie projektu niszczyciela jest odpowiedzialny zespół ekspertów ze spółki Remontowa Marine Design & Consulting. Inżynierowie pracują teraz nad projektem kadłuba niszczyciela min.

– Na to, jaki będzie kształt przyszłego okrętu, wpływa wiele czynników, m.in. co na kadłubie ma być zamontowane i w co okręt ma być wyposażony. Bardzo ważne jest również to, jakie parametry ma uzyskiwać jednostka. Chodzi na przykład o cyrkulację, czyli jak ciasno okręt będzie mógł zawracać – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz.


Praca teoretyków okrętu, bo tak się nazywa specjalność inżynierów opracowujących projekt jednostki, to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki.

– Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz. Dodaje, że od wielu lat badania towarzyszące budowie nowych jednostek dla jego stoczni wykonuje Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. Jemu też powierzono próby modelowe nad Kormoranem II.

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować kształt kadłuba, tak aby okręt zużywał mniej paliwa, oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów układu napędowego.

W najbliższych tygodniach model Kormorana II czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe.

Jak podkreśla prezes Wojtkiewicz, aby dotrzymać terminu przekazania Kormorana II Marynarce Wojennej jesienią 2016 roku, prace nad jego projektem muszą się zakończyć wiosną przyszłego roku, tak aby najpóźniej w kwietniu ruszyła jego budowa.

REKLAMA

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384516380
Przełomowa konstrukcja, kształt nieznany od 6000 lat. pracujcie, pracujcie .. . p.s. czas zaprojektować młotek.
DB-A6-73-01

Kajmany na gąsienicach
 
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
„Karakal ’20”: wyzwanie w Nowej Dębie
Na WAT o cyberbezpieczeństwie
Polskie porty bardziej otwarte
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Weterani w pasiece
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Prezydent Duda jedzie do USA
Na misjach święta inne niż zwykle
Zbiegowie z innego świata
MON dofinansuje mural o Bitwie Warszawskiej
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Monte Cassino. Aby dobrze wyryć w pamięci
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Most do współpracy
Kraby w Bolesławcu
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Testament Polski Walczącej
Informacja Prasowa
Kawalerzyści na Jeziorze Solińskim
Fordy, a nie Nissany
Byli specjalsi mogą wracać do służby
Ofensywa Tuchaczewskiego
Z menażką na wakacje
16 sekund Liberatora
Z misji żołnierze wrócili z koronawirusem
Prezydent Andrzej Duda w Białym Domu
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Wyzwania polskiej prezydencji
Baretki Orderu Krzyża Wojskowego
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Amerykanie zredukują swój kontyngent w Niemczech
Przysięga podkarpackich terytorialsów
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Terytorialsi nie stracą dodatku
Współzawodnictwo rozwija
Kawalerowie Orderu Krzyża Wojskowego, wystąp!
Powstaną kolejne strzelnice
Wojsko przeciw wirusowi
F-16 kończą misję w Estonii
Ogromne zainteresowanie Soną
Amerykanie odmładzają F-16
Diagilewo – ostatnia bitwa AK
Żołnierze w sztafecie pomocy
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Szef MON w Żelaznej Dywizji
Laserowa artyleria US Army
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Groty z granatnikiem
„Defender” – pracowity poligon saperów
Prezydent z wizytą w Drawsku
Wojskowi chemicy na „Defenderze”
Online z mistrzami sportu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO