moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Model Kormorana II już pływa

Inżynierowie z konsorcjum polskich stoczni, które zbuduje polski niszczyciel min, przygotowują projekt i dokumentację techniczną jednostki. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.


Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Jak podkreśla Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, lidera grupy kapitałowej Remontowa Holding, za przygotowanie projektu niszczyciela jest odpowiedzialny zespół ekspertów ze spółki Remontowa Marine Design & Consulting. Inżynierowie pracują teraz nad projektem kadłuba niszczyciela min.

– Na to, jaki będzie kształt przyszłego okrętu, wpływa wiele czynników, m.in. co na kadłubie ma być zamontowane i w co okręt ma być wyposażony. Bardzo ważne jest również to, jakie parametry ma uzyskiwać jednostka. Chodzi na przykład o cyrkulację, czyli jak ciasno okręt będzie mógł zawracać – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz.


Praca teoretyków okrętu, bo tak się nazywa specjalność inżynierów opracowujących projekt jednostki, to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki.

– Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz. Dodaje, że od wielu lat badania towarzyszące budowie nowych jednostek dla jego stoczni wykonuje Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. Jemu też powierzono próby modelowe nad Kormoranem II.

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować kształt kadłuba, tak aby okręt zużywał mniej paliwa, oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów układu napędowego.

W najbliższych tygodniach model Kormorana II czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe.

Jak podkreśla prezes Wojtkiewicz, aby dotrzymać terminu przekazania Kormorana II Marynarce Wojennej jesienią 2016 roku, prace nad jego projektem muszą się zakończyć wiosną przyszłego roku, tak aby najpóźniej w kwietniu ruszyła jego budowa.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384516380
Przełomowa konstrukcja, kształt nieznany od 6000 lat. pracujcie, pracujcie .. . p.s. czas zaprojektować młotek.
DB-A6-73-01

Najsilniejsi w służbach mundurowych
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Jak most Syreny
Polsko-gruziński test specjalsów
Konflikt bratanków
Łączymy siły
Wakacje dla dzieci żołnierzy
W co gra Kim?
Generał „Tysiąc” świętowałby dziś 110 urodziny
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Posłowie o wspólnej polityce obronnej Unii Europejskiej
Techniki wspinaczkowe w walce, czyli „górale” atakują
Legioniści w boju
Rosja i deja vu
Narażali życie, by ratować innych
Czternastka polata dłużej
Polowa akademia „Combat Alert”
Nowy sprzęt do obsługi samolotów
Polska zbrojeniówka na targach „Arms and Security” w Kijowie
Przetarg na wroga
Wsparcie dla misji Air Policing
Polska w grze o amerykańską brygadę
„Wieniec” na drodze niemieckiego transportu
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Generał Kościuszko – przyjaciel wolności
W weekend – NATO Days w Polsce
Polski podchorąży na West Point
Jubileusz wojskowego bibliotekarstwa
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Takiej wieży nie ma nikt
Wojskowe uczelnie nie powinny żebrać
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Pustelnik, czyli nowe rakiety dla polskiej armii
Islamski feniks
Amerykańscy żołnierze uczą się polskiej historii
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Fort zagłady
Minister obrony o szkoleniu wojskowym studentów
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Zwycięstwo pięcioboistów z Czarnej Dywizji
„Kormoran” przebadany
Biegacze walczyli o Nóż Komandosa
Memoriał „Czarnego” w Bieszczadach
Lotnicy z Krzesin
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Bohaterowie z lilijkami
Eksportowy sukces Nitro-Chemu
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Modernizacja Bergepanzerów 2
Drugie życie Challengerów
„Proobronni 2017” w Lublińcu
Specjalsi z Gruzji wykonali zadanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO