moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Model Kormorana II już pływa

Inżynierowie z konsorcjum polskich stoczni, które zbuduje polski niszczyciel min, przygotowują projekt i dokumentację techniczną jednostki. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.


Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Jak podkreśla Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, lidera grupy kapitałowej Remontowa Holding, za przygotowanie projektu niszczyciela jest odpowiedzialny zespół ekspertów ze spółki Remontowa Marine Design & Consulting. Inżynierowie pracują teraz nad projektem kadłuba niszczyciela min.

– Na to, jaki będzie kształt przyszłego okrętu, wpływa wiele czynników, m.in. co na kadłubie ma być zamontowane i w co okręt ma być wyposażony. Bardzo ważne jest również to, jakie parametry ma uzyskiwać jednostka. Chodzi na przykład o cyrkulację, czyli jak ciasno okręt będzie mógł zawracać – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz.


Praca teoretyków okrętu, bo tak się nazywa specjalność inżynierów opracowujących projekt jednostki, to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki.

– Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz. Dodaje, że od wielu lat badania towarzyszące budowie nowych jednostek dla jego stoczni wykonuje Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. Jemu też powierzono próby modelowe nad Kormoranem II.

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować kształt kadłuba, tak aby okręt zużywał mniej paliwa, oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów układu napędowego.

W najbliższych tygodniach model Kormorana II czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe.

Jak podkreśla prezes Wojtkiewicz, aby dotrzymać terminu przekazania Kormorana II Marynarce Wojennej jesienią 2016 roku, prace nad jego projektem muszą się zakończyć wiosną przyszłego roku, tak aby najpóźniej w kwietniu ruszyła jego budowa.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384516380
Przełomowa konstrukcja, kształt nieznany od 6000 lat. pracujcie, pracujcie .. . p.s. czas zaprojektować młotek.
DB-A6-73-01

Płetwy dla komandosów
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Opiekun bohaterów
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Przyszli podporucznicy WOT
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
12 Dywizja przećwiczy dowodzenie operacją obronną
Powołanie do WOT krok po kroku
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Wielka modernizacja Drawska
Górski trening zwiadowców
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
Żołnierze wśród złotych medalistów czempionatu w Belgradzie
Mieczysław Darmaszek – konfident zastrzelony przez kobiety
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Natowski zespół bliżej Ukrainy
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
Gen. Mika o zmianach w armii
Laureaci Buzdyganów
Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
Priorytety MON-u w 2017 roku
Tulipany z Belmy trafią do OT
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Migawki z Afganistanu
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Ostatnie testy Krabów
Buzdygany – nagrody dla zasłużonych dla Wojska Polskiego
Rycerz wolności
W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Zrozumieć Rosję
Kobiety na misjach
Lekarze pamięci
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Zmechanizowani w Drawsku. Kontratak z lasu
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
Transportowce nad Powidzem
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie
Transportery we wsi. Dowódca ranny!
Gen. Józef Bem – bohater trzech narodów
Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Rotmistrz Pilecki: Mnie tutaj wykończyli. Oświęcim to była igraszka...
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych
ORP „Wigry” ćwiczył z niemieckimi marynarzami
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne
Psycholog z intuicją
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO