moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Model Kormorana II już pływa

Inżynierowie z konsorcjum polskich stoczni, które zbuduje polski niszczyciel min, przygotowują projekt i dokumentację techniczną jednostki. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.


Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Jak podkreśla Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, lidera grupy kapitałowej Remontowa Holding, za przygotowanie projektu niszczyciela jest odpowiedzialny zespół ekspertów ze spółki Remontowa Marine Design & Consulting. Inżynierowie pracują teraz nad projektem kadłuba niszczyciela min.

– Na to, jaki będzie kształt przyszłego okrętu, wpływa wiele czynników, m.in. co na kadłubie ma być zamontowane i w co okręt ma być wyposażony. Bardzo ważne jest również to, jakie parametry ma uzyskiwać jednostka. Chodzi na przykład o cyrkulację, czyli jak ciasno okręt będzie mógł zawracać – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz.


Praca teoretyków okrętu, bo tak się nazywa specjalność inżynierów opracowujących projekt jednostki, to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki.

– Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz. Dodaje, że od wielu lat badania towarzyszące budowie nowych jednostek dla jego stoczni wykonuje Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. Jemu też powierzono próby modelowe nad Kormoranem II.

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować kształt kadłuba, tak aby okręt zużywał mniej paliwa, oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów układu napędowego.

W najbliższych tygodniach model Kormorana II czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe.

Jak podkreśla prezes Wojtkiewicz, aby dotrzymać terminu przekazania Kormorana II Marynarce Wojennej jesienią 2016 roku, prace nad jego projektem muszą się zakończyć wiosną przyszłego roku, tak aby najpóźniej w kwietniu ruszyła jego budowa.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384516380
Przełomowa konstrukcja, kształt nieznany od 6000 lat. pracujcie, pracujcie .. . p.s. czas zaprojektować młotek.
DB-A6-73-01

Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Drugie życie BWR-ów
Zmiany w dodatkach służbowych
Kpr. Jakub Tynka
Plut. Krzysztof Polusik
Amerykańskie dowództwo przyszłości
„Patrol ‘18”: atak na lotnisku
Po Bieszczadach dla Berdychowskiego
„Lalek”, czyli pół życia w konspiracji
Kleszcze zamiast BRDM-ów
Broń nie tylko dla mundurowych
Jastrzębie w Albacete
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Polska Casa nad Irakiem
Na macie z mistrzem
Weterani rozpoczęli swoje igrzyska
Żołnierze na podium Pucharu Świata w kolarstwie torowym
USA w hołdzie gen. Pułaskiemu
Prezydent Duda w Białym Domu
Zmiany w ustawie o weteranach
Kawalerzyści na górskich trasach
Krwiodawcy nie tylko w mundurach
St. chor. sztab. Marek Stosio
Ratownicy – zawsze na służbie
Rozbudowa bydgoskiego szpitala wojskowego
„Patrol” walczy ze skażeniami
Our efforts passed muster
Współpraca terytorialsów z pogranicznikami
Stalowa nowoczesność
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Prezydent w ONZ: wszyscy musimy przestrzegać prawa międzynarodowego
„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
Inspektorat wrócił nad Bałtyk
Reach for More
Komitet Wojskowy NATO w Warszawie
16–31 października 1918 roku – Polacy tworzą regularną armię
Afgańska zmiana gotowa do misji
The United States of America Have It Their Way
Rząd za kluczowymi zmianami
Wyślij paczkę do PKW
Poznaj stuletnie dzieje Sztabu Generalnego
Nothing Can Stop Our Tanks
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Kpr. Mariusz Mańczak
Nowoczesny schron nie tylko dla saperów
Nowy inspektor sił powietrznych
Więcej pieniędzy dla armii!
MON sfinansuje budowę szpitala w Legionowie
Minister obrony z wizytą w Łuczniku
Chętni na dostawę Mustanga
Odkryto kolejne miejsce pochówku na Rakowieckiej
Operacja Tannenberg
Razem dla bezpieczeństwa
Minister zaprasza w szeregi armii
Saperzy na start, czyli łotewskie ćwiczenia „Detonator”

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO