moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Silniki dla wojska zbudują w Poznaniu

Polska armia będzie potrzebowała w najbliższych latach tysięcy silników do nowych ciężarówek, czołgów, bojowych wozów piechoty i samobieżnych haubic. Ich produkcją, remontami i serwisem zajmie się Centrum Silników Wojskowych, które powstanie w poznańskich Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych. Dziś zawarto umowę w tej sprawie.

Umowę dotyczącą powstania Centrum Silników Wojskowych podpisują (od lewej): Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej oraz Janusz Potocki, prezes zarządu WZM S.A w Poznaniu.

Porozumienie inwestycyjne w sprawie utworzenia w stolicy Wielkopolski Centrum Silników Wojskowych podpisali Tomasz Siemoniak – minister obrony narodowej, Wojciech Dąbrowski – prezes Agencji Rozwoju Przemysłu oraz Janusz Potocki – prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania.

Jak podkreślał szef MON, polska armia w ramach programów modernizacyjnych planuje duże zakupy pojazdów, w tym przede wszystkim ciężarówek. Zgodnie z promowaną przez rząd ideą polonizacji, mają być one produkowane w naszym kraju. Niestety, po likwidacji zakładów PZL Wola, nie wytwarza się już u nas interesujących armię zespołów napędowych. A ponieważ wojsko będzie potrzebowało tysięcy silników, nie tylko do nowych ciężarówek, ale również do czołgów, bojowych wozów piechoty i samobieżnych dział, MON postanowiło wznowić produkcję motorów dla armii.

– Chcemy budować zdolności polskiego przemysłu obronnego, wykorzystując zagraniczne know-how do produkcji w Polsce – wyjaśniał minister Tomasz Siemoniak.

Szef resortu obrony dodał, że MON wybrało na miejsce produkcji silników poznańskie WZMot., ponieważ jest to przedsiębiorstwo, które ma ogromne doświadczenie w remontach użytkowanych przez naszą armię zespołów napędowych i dysponuje zapleczem naukowo-badawczym, które podoła transferowi technologii, związanemu z uruchomieniem produkcji nowoczesnych silników.


Janusz Potocki, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania, wyjaśniał, że wielkopolska firma szukając partnera strategicznego, przez ostatni rok prowadziła rozmowy ze wszystkimi największymi producentami zespołów napędowych na świecie – Po długich negocjacjach wybraliśmy ostatecznie niemiecki koncern MTU Friedrichshafen GmbH – wyjawił prezes WZMot.

MTU Friedrichshafen GmbH to jedna z największych na świecie firm zajmujących się produkcją zespołów napędowych. Motory MTU znajdziemy m.in. w czołgach Leopard, a także, co nie jest bez znaczenia, w najnowszych wojskowych ciężarówkach rodzimego Jelcza – 442.32.

Jak podkreślał Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, która będzie współfinansowała uruchomienie w Poznaniu Centrum Silników Wojskowych, pierwsze zespoły napędowe na licencji MTU powinny opuścić hale WZMot. już za dwa lata.

* * * * *

Polskie Siły Zbrojne mają ponad szesnaście tysięcy ciężarówek. Większość wojskowego taboru ciężarowego to auta wyprodukowane w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Samych Starów 266, których produkcja rozpoczęła się w 1973 roku, armia ma ponad trzynaście tysięcy. Plan modernizacji technicznej na lata 2012–2022 zakłada stopniową wymianę wojskowych pojazdów. Obecnie trwają negocjacje z Jelczem w sprawie kupna 866 samochodów średniej ładowności wysokiej mobilności.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tadeusz Wróbel, mjr Robert Siemaszko / DPI MON

dodaj komentarz

komentarze

~JSM
1518960360
Minęło lat pięć i o produkcji silników wszyscy zapomnieli.
D7-43-4B-F3
~ja-nek
1382972700
To dobrze że wybrali MTU, ciekawe czy będą robić same silniki, czy też power-packi.
D6-4D-38-A9

Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Przygotowania czas zacząć
Front przy biurku
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Barwy walki
W Italii, za wolność waszą i naszą
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Kolejne FlyEle dla wojska
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Kadisz za bohaterów
25 lat w NATO – serwis specjalny
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Strażacy ruszają do akcji
Zachować właściwą kolejność działań
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojna na detale
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Święto stołecznego garnizonu
Szarża „Dragona”
NATO na północnym szlaku
Gunner, nie runner
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szpej na miarę potrzeb
Wojna w świętym mieście, epilog
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna w świętym mieście, część druga
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Sandhurst: końcowe odliczanie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
SOR w Legionowie
Ramię w ramię z aliantami
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO on Northern Track
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Głos z katyńskich mogił
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Charge of Dragon
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Sprawa katyńska à la española
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO