moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne Rosomaki dla polskiej armii

Trzysta siedem Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak otrzyma do 2019 roku polska armia. Umowę w tej sprawie, w obecności Ministra Obrony Narodowej Tomasza Siemoniaka i wiceministra Waldemara Skrzypczaka, podpisali szef Inspektoratu Uzbrojenia i dyrektor Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich. 

Na mocy zawartej dziś umowy zakłady w Siemianowicach Śląskich wyprodukują do 2019 roku 307 Rosomaków w wersji bazowej. MON zamierza wykorzystać je do budowy wozów bojowych z bezzałogową wieżą uzbrojoną w karabin, działko i wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike oraz wersji specjalistycznych KTO, w tym pojazdów rozpoznawczych R1 i R2, moździerzy samobieżnych Rak oraz wozów dowodzenia – WD. Jak zapowiedział Adam Janik, dyrektor siemianowickich zakładów, w pierwszej kolejności wojsko dostanie wozy rozpoznania technicznego i Raki. – Czas realizacji kontraktu i liczba dostarczanych transporterów została dostosowana do potrzeb Wojsk Lądowych – mówi wiceminister Waldemar Skrzypczak. W planach jest także modernizacja starszych wież załogowych i integracja z nimi pocisków Spike.

Dla WZM z Siemianowic Śląskich, warta 1,65 miliarda złotych umowa, to pewność zatrudnienia dla setek pracowników a dla samej firmy niezłe perspektywy na dalszy rozwój. – Podpisanie wieloletniej umowy jest korzystne dla zakładów w Siemianowicach i ponad stu ich kooperantów, ale także dla zamawiającego, bo ma on gwarancję stabilnych dostaw. Mogliśmy też wynegocjować niższą cenę – stwierdził prezes Janik. Kontrakt spowoduje zwiększenie zatrudnienia w fabryce.

– 2013 rok można uznać za rok Siemianowic – powiedział Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej, obecny na uroczystości podpisania umowy. Minister przypomniał, że wcześniej podpisano ważną umowę dotyczącą transporterów z fińską firmą Patria. Jej negocjacje były długie i trudne, konieczna była interwencja premiera. Nowe porozumienie z Finami jest jednak znacznie korzystniejsze dla strony polskiej niż poprzednie. Stwarza realne możliwości eksportu Rosomaków. Kilka tygodni temu premier Donald Tusk podczas wizyty w siemianowickich zakładach ogłosił konsolidację publicznego sektora zbrojeniowego.

Pierwszy kontrakt na dostawę kołowych transporterów opancerzonych Rosomak MON podpisało 15 kwietnia 2003 roku z konsorcjum Wojskowych Zakładów Mechanicznych z Siemianowic Śląskich oraz fińskiej Patrii. Wartość wyniosła 5 miliardów złotych. Na jego mocy nasza armia miała otrzymać do końca 2013 roku 690 kołowych transporterów opancerzonych, opracowanych na bazie wozu Armoured Modular Vehicle (AMV 8X8), z czego: 313 bojowych z załogową wieżą OTO Melara Hitfist-30P, 96 z wieżą zintegrowaną z ppk Spike-LR, 125 wersji bojowych z bezzałogowym systemem wieżowym uzbrojonym w karabin 12,7 mm, 78 wozów dowodzenia, 41 wozów ewakuacji medycznej, 34 wozy pomocy technicznej, 23 wozy artyleryjskie, 22 wozy inżynieryjne, 17 wozów rozpoznania chemicznego oraz 5 wozów rozpoznania inżynieryjnego. Warta prawie pięć miliardów złotych umowa przewidywała również, że poza czteroosiowym KTO nasza armia otrzyma 32 trzyosiowe (6x6) wozy rozpoznawcze. W 2009 roku zwiększono liczbę zamówionych wersji z załogową wieżą Hitfist 30P z 313 na 359.

Z zamówionych dekadę temu 690 pojazdów wojska lądowe do tej pory otrzymały prawie sześćset Rosomaków, bo taką nazwę otrzymał transporter. – Dziesięć lat to czas sukcesu kołowego transportera opancerzonego Rosomak – podkreślił minister Siemoniak. Wóz sprawdził się zarówno w jednostkach w kraju, jak i podczas misji w Afganistanie. I uznawany jest za jeden z najlepszych na świecie. – Rosomak przyćmił swój pierwowzór – powiedział szef MON.

KW, TW

autor zdjęć: WZM Siemianowice Śląskie, mjr Robert Siemaszko/DPI MON

dodaj komentarz

komentarze

~Ja
1382640420
Rosomaki są za małe i ciasne aby żołnierze mogli swobodnie w nich przebywać w pełnym oprzyrządowaniu (kamizelki kuloodporne itp) U skandynawskiego producenta powstała nowa większa wersja a wy drepczecie w miejscu z tym samym modelem sprzed 10 lat.
28-8B-2A-1A
~scooby
1382613540
ładny, fajny ... a kiedy nowy BWP ?
DB-A6-73-01

Kircholm 1605
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Mundurowi z benefitami
Sportowcy na poligonie
Standardy NATO w Siedlcach
Rusza program „wGotowości”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Męska sprawa: profilaktyka
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pomnik nieznanych bohaterów
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Niespokojny poranek pilotów
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Starcie pancerniaków
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Odznaczenia za wzorową służbę
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Mity i manipulacje
Zasiać strach w szeregach wroga
Marynarze mają nowe motorówki
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Szansa na nowe życie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kolejny kontrakt Dezametu
Wellington „Zosia” znad Bremy
Polski „Wiking” dla Danii
Nie daj się zhakować
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Inwestycja w bezpieczeństwo
Kaman – domknięcie historii
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Abolicja dla ochotników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Marynarze podjęli wyzwanie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Sukces Polaka w biegu z marines
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Koniec dzieciństwa
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Nowe zasady dla kobiet w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO